دفتر سهام شرکت

هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

نقل و انتقال سهام بانام در شرکت سهامی خاص

یکی از مواردی که در شرکتهای سهامی خاص، توجه لازم بدان مبذول نمی شود تهیه و استقرار دفتر ثبت سهام است.

ماده ۴۰ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت بیان می دارد که در شرکتهای سهامی بایستی دفتر ثبت سهام وجود داشته باشد.

اگر همانگونه که ماده ۲۴ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، بیان داشته است ورقه سهم را سند قابل معامله ای بدانیم که بیانگر تعداد سهام صاحب سهم در شرکت سهامی است می توان دفتر ثبت سهام را به منزله دفتر نقل و انتقال سند سهام قلمداد نمود.

دفتر ثبت سهام به منزله دفتر نقل و انتقال سند سهام

بنابراین برای نقل و انتقال سند سهام و ثبت زمان انجام معامله، ثبت چگونگی معامله و مشخصات طرفین، دستیابی به نشانی و مشخصات سهامدار جدید در جهت فراهم شدن امکان دعوت وی به مجامع عمومی و…. بسیار اهمیت دارد که تهیه و استقرار دفتر سهام در شرکت های سهامی خاص مورد توجه قرار گیرد.

نقل و انتقال سهام با نام شرکت سهامی خاص، در دفتر سهام شرکت بایستی به ثبت برسد و انتقال دهنده سهم یا وکیل یا نماینده قانونی او باید انتقال سهام خود را در دفتر ثبت سهام شرکت امضا نماید.

عدم ثبت انتقال سهام با نام در دفتر سهام شرکت سهامی خاص می‌تواند آثار زیانباری برای انتقال دهنده و انتقال گیرنده سهام داشته باشد.

نقل و انتقال سهام بانام اگر در دفتر سهام شرکت سهامی خاص به ثبت نرسد به منزله عدم رعایت تشریفات قانونی به شمار می رود و از دیدگاه شرکت و اشخاص ثالث، چنین معامله ای، قابل استناد و معتبر نخواهد بود و حتی در مرجع قضایی نیز جنبه اثباتی قدرتمندی نخواهد داشت.

در نتیجه، انتقال گیرنده سهام نخواهد توانست به سهامدار بودن خود برای حضور در مجمع عمومی صاحبان سهام استناد کند و بدین ترتیب، امکان حضور در مجمع عمومی صاحبان سهام و اعمال حق رای را نخواهد داشت.

به ویژه اگر در اساسنامه شرکت سهامی خاص، نقل و انتقال سهام منوط به مصوبه هیات مدیره شرکت سهامی خاص شده باشد عدم رعایت اساسنامه و در عین حال، عدم ثبت انتقال سهام با نام در دفتر سهام می‌تواند مشکلات بسیار عدیده ای را برای انتقال گیرنده  سهام و انتقال دهنده سهام ایجاد نموده و برگزاری مجمع صاحبان سهام و اداره امور شرکت سهامی خاص را با چالش‌ها و مسائل جدی مواجه سازد.

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments