هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

ضمانت اجرای عدم دعوت از مجمع عمومی عادی صاحبان سهام در شرکت سهامی

در این نوشتار می‌خواهم به شرح و تحلیل ماده ۲۵۴ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت بپردازم که درباره پیامدهای قانونی عدم دعوت از صاحبان سهام برای تصویب ترازنامه و حساب های سود و زیان شرکت، صحبت می کند.

ذکر و بازنشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

برابر ماده ۲۵۴ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت اگر رئیس هیئت مدیره و اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی حداکثر تا شش ماه پس از پایان سال مالی مجمع عمومی صاحبان سهام را دعوت به تشکیل نکنند مرتکب جرم شده و به مجازات مقرر در ماده یادشده، محکوم خواهند شد.

این مجازات، حبس از دو تا شش ماه یا جزای نقدی از ۲۰ هزار ریال تا ۲۰۰ هزار ریال یا هر دو مجازات به صورت همزمان می باشد.

برابر ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی (مصوب سال ۱۳۹۲) این میزان از حبس، مجازات تغزیری درجه هفت به شمار می رود جزای نقدی یادشده در ماده ۲۵۴ قانون اصلاح قسمتی ازقانون تجارت نیز مجازات تعزیری درجه ۸ قلمداد می گردد.

از جمع مواد ۱۳۸ و ۲۳۲ و ۲۵۴ لایحه اصلاح قسمتی ازقانون تجارت این گونه استنباط می‌شود که مجمع عمومی عادی سالانه شرکت جهت رسیدگی به صورت دارایی و دیون و ترازنامه و حساب عملکرد و حساب سود و زیان شرکت و وضع عمومی شرکت بایستی حداکثر تا شش ماه پس از پایان سال مالی شرکت تشکیل جلسه بدهد.

بنابراین، ماده ۱۳۸ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت در این قسمت که مهلت مقرر، برای دعوت مجمع عمومی سالانه را به اساسنامه شرکت، ارجاع داده بود به موجب ماده ۲۵۴ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، تخصیص خورده و این مهلت به حداکثر تا ۶ ماه پس از پایان هر سال مالی، مقید و محدود شده است.

مسئولیت دعوت مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام برای انجام این تکلیف، بر عهده رئیس هیات مدیره و اعضای  هیئت مدیره شرکت سهامی می باشد و به موجب ماده ۲۵۴ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، عدم انجام این مسئولیت، مستوجب مسئولیت کیفری و مجازات حبس و جزای نقدی شناخته شده است.

مسئولیت رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی، در مورد عدم دعوت از صاحبان سهام حضور در جلسه مجمع عمومی عادی سالانه، از این جهت، مستقلا در این ماده مورد اشاره قرار گرفته که با توجه به ماده ۱۰۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت اگر ترتیب دیگری در اساسنامه پیش بینی نشده باشد ریاست مجمع عمومی صاحبان سهام نیز با رئیس هیئت مدیره شرکت خواهد بود (مگر در موارد خاص قانونی)

فلذا رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی، مستقل از اعضای هیئت مدیره شرکت در مورد عدم دعوت از مجمع عمومی عادی صاحبان سهام برای تصویب تراز و رسیدگی به حساب سود و زیان، مسئولیت قانونی دارد.

عدم تنظیم و تسلیم مدارک مقرر در ماده ۲۳۲ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت یا عدم تنظیم و تسلیم آنها برابر ماده ۲۳۳ از نظر ماده ۲۵۴ به منزله عدم دعوت از مجمع عمومی صاحبان سهام، شناخته شده و همان مجازات عدم دعوت از صاحبان سهام را دارد.

موعد قانونی برای تنظیم و تسلیم صورت های مالی، اقلا ۲۰ روز، پیش از تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت سهامی است.

منظور ماده ۲۵۴ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت از مدارک مقرر در ماده ۲۳۲ نیز به شرح زیر می باشد:

الف) صورت دارایی و دیون شرکت

ب) ترازنامه

ج) حساب عملکرد حساب سود و زیان شرکت

د) گزارش درباره فعالیت و وضع عمومی شرکت

در تنظیم حساب عملکرد و حساب سود و زیان و ترازنامه شرکت سهامی باید ماده ۲۳۳ لایحه قانونی اصلاح قسمتی ازقانون تجارت رعایت شود.

ماده ۲۳۳ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت بیان می دارد که در تنظیم حساب عملکرد و حساب سود و زیان و ترازنامه شرکت باید همان شکل و روش ارزیابی که در سال مالی پیش از آن به کار رفته رعایت گردد.

اگر تغییری در شکل و روش‌های ارزیابی نسبت به سال پیش، صورت گرفته باشد اسناد مذکور باید به هر دو شکل و با هر دو روش ارزیابی، تنظیم شود تا مجمع عمومی عادی صاحبان سهام بتوانند با ملاحظه آنها و با توجه به گزارش هیات مدیره و گزارش بازرسان در مورد تغییرات پیشنهادی، تصمیم بگیرد.

البته تنظیم ترازنامه شرکت سهامی، مستلزم رعایت مقررات دیگری نیز می‌باشد که ما در این نوشتار به آن نمی پردازیم و آنها را به صورت مستقل در نوشتار دیگری مورد بحث و گفتگو قرار خواهیم داد.

در صورتی که به انتخاب وکیل یا مشاور حقوقی یا مشاوره در زمینه های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را بهs.raeisikia@gmail.com ارسال یا با شماره های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) تماس، حاصل فرمائید.

صادق رئیسی کیا

نهم شهریورماه ۱۳۹۷

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

1 1 vote
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments