هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

شرکت غیرفعال

ذکر و بازنشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

گفته می شود تا کنون، بیش از یک میلیون و پانصد هزار شرکت در ایران به ثبت رسیده است. بعضی از آمارها حکایت از فعال بودن حدود 500 هزار شرکت ایرانی دارد. غیرفعال بودن یک شرکت به این معنی نیست که مدیران آن شرکت، هیچ مسئولیت مالیاتی ندارند.

در این نوشتار به گونه ای کوتاه و کاربردی به بیان چند نکته و رهنمود پیرامون الزامات قانونی و مسئولیت های مالیاتی مدیران شرکت غیرفعال می پردازم.

مفهوم شرکت غیرفعال

شرکت غیرفعال از دیدگاه مالیاتی، شرکتی است که عملاً طی یک دوره مالی مشخص (مثلاً یکسال مالی) هیچ فعالیتی نداشته است و غیرفعال بودن خود را از ابتدای دوره عدم فعالیت به صورت مکتوب و به گونه ای قابل اثبات به اداره امور مالیاتی ذیربط خود اعلام داشته است.

ممکن است یک شرکت، پس از ثبت در اداره ثبت شرکت ها عملاً هیچ گونه فعالیتی نداشته باشد و ممکن است یک شرکت فعال به ترتریب فوق اعلام عدم فعالیت نموده باشد. در هر دو فرض، این شرکت ها غیرفعال شناخته می شوند.

عدم فعالیت شرکت

عدم فعالیت شرکت به این معنی است که مثلاً در زمینه های زیر هیچ سند و دلیلی دال بر فعالیت آن وجود ندارد:

1- هیچ گونه فاکتور و صورتحسابی به عنوان فروشنده یا خریدار به طرفیت شرکت، صادر نشده باشد.

2- حساب بانکی شرکت در دوره عدم فعالیت، هیچ کارکردی نداشته باشد (فاقد کارکرد حساب بانکی)

3- دفاتر قانونی و مالی شرکت حاکی از هیچ گونه معامله و عملیات مالی تحت هیچ عنوان (اعم از اجاره و پرداخت حقوق و خرید و فروش و هبه و …) نمی باشد.

4- شرکت دارای کد بیمه و لیست پرداخت بیمه تامین اجتماعی نمی باشد.

5- شرکت در هیچ موردی تحت هیچ عنوان لیست پرداخت حقوق کارکنان و اسنادی که نشان دهنده استخدام افراد و پرداخت حقوق باشد ندارد.

6- از سوی شرکت ها و کارفرمایان، هیچ صورت وضعیتی به طرفیت شرکت صادر نشده باشد.

7- شرکت در هیچ شرکت یا پروژه دیگری سرمایه گذاری نکرده باشد.

8- هیچ گونه سند یا سابقه ای دال بر دریافت تسهیلات بانکی یا اعطای وام و یا انعقاد قرارداد مشارکت در مورد شرکت غیرفعال وجود نداشته باشد.

تکالبف مالیاتی مدیران شرکت غیرفعال

1- مدیران شرکت غیرفعال باید نسبت به اعلام کتبی و قابل اثبات عدم فعالیت شرکت به اداره مالیاتی ذیربط خود و به واحد مالیات بر ارزش افزوده ذیربط اقدام نمایند.

2- بهتر است برای پلمپ دفاتر قانونی جهت شرکت غیرفعال نیز اقدام نمایند.

3- تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای شرکت های غیرفعال نیز ضرورت دارد.

4- مدیران شرکت های غیرفعال بایستی در نظر داشته باشند که برابر تبصره 4 ماده 186 قانون مالیات های مستقیم، مقرر شده است ثبت هر گونه تغییرات در مورد شرکت های غیرفعال، منوط به اخذ مفاصاحساب از سازمان امور مالیاتی شده است.

5- مدیران شرکت غیرفعال، بایستی به محض آنکه اقدام به فعال کردن شرکت نمودند نسبت به اعلام کتبی مراتب به اداره امور مالیاتی ذیربط اقدام نمایند.

در خصوص مسائل مالیاتی شرکت های غیرفعال در نوشتارهای بعدی بیش از این گفتگو خواهیم کرد.

در صورتی که به انتخاب وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی یا تنظیم دفاعیه مالیاتی یا مشاوره مالیاتی در زمینه های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را به s.raeisikia@gmail.com ارسال یا با شماره های 88321088 و 88323279 (گروه حقوقی برهان) تماس، حاصل فرمائید.

صادق رئیسی کیا

سوم اسفندماه 1396

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

4 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

دوست گرامی با سلام گفته شده که در صورتی که شرکت بیش از سه سال غیر فعال باشد بایستی یا منحل شود و یا مالیات و جریمه دارد آیا اطلاعی در این زمینه دارید؟

باسلام،من ده سال قبل شرکت ثبت کردم،کاری نکرده ام.هیچ مراوده مالی نداشتم.ولی متاسفانه نه نامه ای برای عدم فعالیت زدم ونه اظهارنامه ونه ..هیچی…حال میخواهم با شرکت دوباره کار کنم.ً.چه کنم؟ممنونم.