هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

ذکر و بازنشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

در ادامه نوشتار های خود تحت عنوان بایسته های حقوقی برای مدیران شرکت ها و فعالان اقتصادی، در این نوشتار میخواهم نکاتی پیرامون تعداد جلسات هیات مدیره و الزامات و شرایط قانونی مرتبط با آن، بیان نمایم.

در قانون تجارت ایران، درباره تعداد جلساتی که هیات مدیره، مکلف به برگزاری آن می باشد صراحت قانونی نداریم اما ماده 122 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، درباره شرکت های سهامی به طور ضمنی به برگزاری ماهانه جلسات هیات مدیره، تاکید نموده است.

ماده 122 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت:

ترتیب دعوت و تشکیل جلسات هیات مدیره را اساسنامه تعین خواهد کرد، ولی در هر حال عده ای از مدیران که اقلاً یک سوم اعضای هیات مدیره را تشکیل دهند می توانند در صورتی که از تاریخ تشکیل آخرین جلسه هیات مدیره، حداقل یک ماه گذشته باشد با ذکر دستور، جلسه هیات مدیره را دعوت نمایند.

هیات مدیره در حقیقت، منبع اصلی تصمیم سازی و تصمیم گیری در هر شرکت است. بنابراین؛ تعداد و کیفیت برگزاری جلسات هیات مدیره به عنوان کانون اصلی مدیریت شرکت و هدایت آن به سمت اهداف، دارای اهمیت راهبردی می باشد.

ملاک های تعیین تعداد جلسات هیات مدیره

برای تعیین تعداد جلسات هیئت مدیره می توان از شاخص ها و ملاک های زیر، بهره گرفت:

1- موضوع فعالیت شرکت (مندرج در اساسنامه شرکت)

2- بسترها و محیط فعالیت شرکت

3- شرایط خاص، چالش ها و بحران های حاکم بر فعالیت شرکت

4- ترکیب اعضای هیات مدیره شرکت

5 میزان آگاهی و مشارکت اعضای هیات مدیره در اداره امور شرکت

6- تعداد اعضای موظف و غیر موظف هیات مدیره

7- تعداد اعضای هیات مدیره

8- مدت زمان برگزاری هر جلسه هیات مدیره

9- میزان پویایی یا ایستایی فعالیت ها و فرایندهای کاری شرکت

10– گستره و فراوانی موضوعات و پروژه های شرکت

11– میزان به کارگیری فناوری اطلاعات در شرکت

12– کیفیت روابط بین تیم اجرایی شرکت و هیات مدیره

13– محل تشکیل جلسات هیات مدیره

هر کدام از موارد فوق، بر تعداد جلساتی که هیات مدیره باید برگزار نماید تأثیر خواهد گذاشت. ما اگر مبنا را بر همان یک جلسه ای که در ماده 122 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت آمده است بگذاریم می توانیم بگوییم یک شرکت باید در هر سال 12 جلسه هیات مدیره، برگزار نماید و اگر هر جلسه هیات مدیره به طور میانگین 3 ساعت زمان ببرد اختصاص 36 ساعت وقت، در سال برای اعضای هیات مدیره، مدنظر خواهد بود.

در شرایط پر رقابت و پیچیده امروزی، هرگز نمی توان با 36 ساعت در سال، یک شرکت را به گونه ای مناسب مدیریت کرد. بنابراین به نظر من برای اداره بهینه یک کسب و کار، یک شرکت، یک سازمان و… باید وقت بیشتری اختصاص داد.

رئیس هیات مدیره شرکت، متناسب با تعاملاتی که با مدیران اجرایی شرکت و  از جمله با مدیرعامل شرکت دارد و به ویژه با در نظر گرفتن اهداف و راهبرد های شرکت، بایستی به تعداد مورد نیاز جلسات هیات مدیره را برگزار نماید.

در تشخیص تعداد مورد نیاز برای جلسات هیات مدیره در شرایط پر رقابت و پیچیده ی امروز می تواند مبنا را بر همان مواردی بگذارد که در بالا به آن اشاره کردم.

در صورتی که به انتخاب وکیل یا مشاوره در زمینه های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را به s.raeisikia@gmail.com ارسال یا با شماره های 88321088 و 88323279 (گروه حقوقی برهان) تماس، حاصل فرمائید.

صادق رئیسی کیا

بیست و ششم آبان ماه 1396

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments