هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

از ابتدای سال 1395 و به دنبال اجرایی شدن قانون جدید مالیات های مستقیم در ایران، دور جدیدی از فعالیت سازمان امور مالیاتی، شکل گرفته و جدیت و سخت گیری های بیشتر در زمینه تشخیص مالیات یا وصول آن را در پی داشته و در مواردی، اقدامات فراقانونی بعضی از ماموران مالیاتی را رقم زده است.

معمولاً هنگامی که قانون جدیدی وضع می شود یا هنگامی که قوانین گذشته، اصلاح می گردد در بعضی موارد، دستگاه ها و ماموران اجرایی به دلیل عدم آشنایی دقیق با چگونگی اجرای قانون جدید یا برداشت ناصحیح از قانون، دچار خطا یا اعمال سلایق شخصی می شوند و حقوق اشخاص را نقض می نمایند.

در اصلاحیه جدید قانون مالیات های مستقیم علاوه بر افزایش قدرت و اختیار ماموران مالیاتی برای حفظ حقوق شهروندان در برابر آنان نیز تدابیری اندیشیده شده است.

با تقدیم نمونه ای از یک لایحه ساده مالیاتی که خطاب به هیات حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده 216 قانون مالیات های مستقیم، تنظیم شده است شما را با یک نمونه از خطای ماموران مالیاتی و چگونگی اعتراض به آن آشنا می سازم.

امید آنکه به افزایش آگاهی شهروندان، نسبت به حقوق قانونی خود و نیز به افزایش آگاهی ماموران مالیاتی برای رعایت دقیق تر قوانین مالیاتی و پاسداشت حقوق اشخاص، خدمتی کرده باشم.

و اما متن دفاعیه مالیاتی:

ریاست محترم هیات حل اختلاف مالیاتی کمیسیون ماده 216

با سلام و احترام

عطف به برگه ابلاغیه شماره …. مورخ ….. هیات حل اختلاف مالیاتی کمیسیون ماده 216 قانون مالیات های مستقیم در ارتباط با پرونده کلاسه ….. به استحضار می رساند:

اینجانب …… برابر مندرجات گذرنامه ام که مورد تایید بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ….. و ممهور به مهر آن می باشد از تاریخ …… یعنی از سن …. سالگی در خارج از کشور به سر می برده و بیش از …. سال است که ساکن کشور ……می باشم.

اخیراً و بدنبال کسر وجه از حساب بانکی خود در بانک… و پس از پیگیری های متعدد بعدی به اداره امور مالیاتی، دلالت گردیده و در آنجا متوجه شدم اداره امور مالیاتی ….. و اداره وصول و اجراء شهر ….، اشتباهاً به تصور اینکه بنده نیز از اعضای هیات مدیره شرکت …. به شناسه ملی ….. و شماره ثبت ….. می باشم به اقدامات اجرایی و توقیف و برداشت از حساب بانکی ام مبادرت نموده اند.

پس از آنکه مراتب اعتراض خود به این اقدام را از طریق وکیل خویش به جریان انداختم در جهت تکمیل مستندات و مدارک مرتبط با اعتراض خویش، به اداره ثبت شرکت های ایران مراجعه کرده و تصویری از آگهی روزنامه رسمی تغییرات شرکت…. به شماره ثبت…. و شناسه ملی …… را اخذ نمودم که عیناً آن را تقدیم می دارم.

همانگونه که آگهی مزبور و نیز سوابق موجود در اداره ثبت شرکت های ایران و ….. نشان می دهد و البته قابل استعلام نیز می باشد اینجانب نه در بدو تاسیس و نه پس از آن، در شرکت یادشده به جز سهامدار یا شریک، هیچ نقش و مسئولیتی دیگری نداشته و ندارم.

در زمانی که شرکت مزبور تاسیس شده است یعنی در سال …. اینجانب در قید حیات نبوده ام و پس از آن نیز اولاً هیچگونه تغییری در مدیریت شرکت یادشده که موید قبول سمت و عضویت اینجانب در هیات مدیره آن شرکت باشد انجام نگردیده است.

ثانیاً در ایران نبوده ام که بتوانم یا بخواهم عضویت در هیات مدیره شرکتی را بپذیرم و سند یا صورتجلسه ای را در این خصوص، امضا کنم.

ثالثاً در مدتی که ایران بوده ام نیز برابر قوانین ایران نمی توانسته ام دارای سمت مدیر و صاحب امضای مجاز شرکت در آن مقطع باشم زیرا کمتر از 18 سال سن داشته ام.

رابعاً طی سال های….تا….. که مالیات های مورد مطالبه از شرکت …..مربوط به آن دوره است نیز اینجانب فاقد هر گونه سمت در هیات مدیره شرکت مزبور بوده ام و حتی در ایران سکونت هم نداشته ام.

بنابراین؛ از هر حیث که بررسی و تدقیق بفرمایید روشن خواهد شد که اعمال محدودیت های قانون مالیات های مستقیم علیه اینجانب که مدیرعامل یا عضو هیات مدیره شرکت ….. نبوده و نیستم و نمی توانسته ام باشم اساساً فاقد هر گونه، توجیه قانونی است و یقیناً به اشتباه، صورت گرفته است و برداشت وجه از حساب اینجانب و یا هر اقدام اجرایی احتمالی دیگری علیه اینجانب به طور کلی، خلاف قانون است و بر همین اساس، استدعا دارم:

اولاً از همه اقدامات اجرایی انجام شده علیه اینجانب در پرونده مزبور (اعم از توقیف حساب و ممنوع المعامله ای و ممنوع الخروجی و….) به قید فوریت، رفع اثر و در سامانه ها و سوابق مالیاتی، اصلاح و اعمال گردد.

ثانیاً مقرر فرمایید وجوهی که به اشتباه از حساب اینجانب برداشت شده است به حسابم عودت گردد.

از بذل توجه و رسیدگی شما سپاسگزارم.

در صورتی که به انتخاب وکیل مالیاتی یا مشاوره در امور مالیاتی نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را به s.raeisikia@gmail.com ارسال یا با شماره های 88321088 و 88323279 (گروه حقوقی برهان) تماس، حاصل فرمائید.

صادق رئیسی کیا

بیست و یکم مردادماه 1396

 

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments