الزام به تنظیم سند رسمی

هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 4 دقیقه

الزام به تنظیم سند رسمی

این دعوی هنگامی مطرح می شود که شخصی بر اساس یک موجب قانونی یا ارادی بصورتی الزام آور، متعهد به واگذاری و انتقال سند مالکیت قطعی مال غیر منقول خود به شخص دیگر شده باشد و از انجام داوطلبانه آن، برابر تعهدی که دارد خودداری کند و خریدار یا شخصی که تعهد به نفع او برقرار شده مجبور شود از طریق مراجع قانونی، متعهد را وادار به تنظیم سند رسمی نماید.

دعوی الزام به تنظیم سند رسمی غیر منقول در پیش از طرح و در زمانی که در جریان است و پس از پایان رسیدگی، الزمات و بایسته هایی به شرح زیر دارد که سعی می کنم بصورتی ساده، روان و کاربردی تقدیم کنم:

همچنین بخوانید :

نمونه شکایت از ماموران اداره ثبت اسناد و املاک، بدلیل عدم رعایت الزامات قانونی در صدور سند مالکیت

الزام به تنظیم سند رسمی ؟

۱- به هنگام تنظیم و امضاء مبایعه نامه یا قرارداد،مالکیت و امکان قانونی فروشنده یا شخص متعهد به انتقال سند و نیز ممنوع المعامله نبودن آنان احراز گردیده باشد.

اگر شخصی غیر از مالک یا وکیل و قائم مقام قانونی مالک، ذیل مبایعه نامه یا تعهدی دال بر انتقال سند و مالکیت را امضاء نماید امکان الزام مالک برای انتقال سند حتی از طریق مراجع قانونی را نخواهید داشت چون اساساً مالک تعهدی برای انتقال مالکیت نداده است.

۲- تعهد مالک یا متعهد به انتقال سند، طی قراردادی که صحیحاً و با رعایت موازین قانونی و شرعی تنظیم شده به امضاء وی رسیده و مستند شده باشد.

طرح هر دعوایی نزد مراجع قانونی نیازمند مستندات و مدارک مثبته است. بایستی ادله و مدارکی که ادعای شما را بصورتی قطعی و شفاف تائید می کند پیوست دادخواست یا لایحه و درخواست شما باشد تا ادعا و درخواست شما مفید فایده باشد.

۳- قرارداد یا مبایعه نامه یا اسناد مربوطه،به صراحت و به صورتی قطعی و غیر مشروط، تعهد به انتقال مال غیر منقول مورد معامله را جزء تعهدات فروشنده یا متعهد، آورده باشد.

۴- تعهد صریح فروشنده یا متعهد، به اینکه در تاریخ معین در دفتر اسناد رسمی معین (مثلاً در ساعت ۱۱ تا ۱۴ تاریخ ۲۲/۷/۱۳۹۳ در دفتر اسناد رسمی شماره…. تهران) جهت امضاء سند انتقال حاضر خواهد شد در مبایعه نامه یا اسناد مربوطه قید شده باشد. (مطلوب است که وجه التزام یا به اصطلاح جریمه ی موثری برای عدم حضور فروشنده در دفتر اسناد رسمی، در مبایعه نامه یا قرارداد پیش بینی شده باشد.)

۵- عدم حضور فروشنده یا متعهد به انتقال سند در زمانی که مقرر بوده حضور پیدا کند مستند سازی شود به این ترتیب که خریدار یا ذینفع در زمان مقرر با در دست داشتن مدارک و اسنادی که تهیه آنها را عهده دار بوده و نیز به همراه داشتن باقیمانده وجهی که تعهد کرده در دفتر اسناد رسمی مورد توافق حاضر گردد (بصورت نقد یا چک بانکی) و حضور و مدارک خود را به سردفتر اطلاع دهد و در پایان وقت اداری، حضور و تکمیل بودن مدارک و آماده بودن باقیمانده وجه را به تائید سر دفتر اسناد رسمی برساند و گواهی عدم حضور فروشنده یا متعهد در دفتر اسناد رسمی معینه را از سر دفتر  اخذ نماید.

۶- اگر اظهار نامه ای برای تذکر حضور در دفتر اسناد رسمی بوسیله خریدار به فروشنده یا متعهد ابلاغ شده یا تامین دلیل مبنی بر عدم حضور او اخذ شده یا استشهادیه ای دال بر عدم حضور متعهد در دفتر اسناد رسمی به امضاء شهود رسیده تصویر برابر اصل آنها پیوست دادخواست شود.

۷- عنداللزوم تامین دلیل برای اثبات تصرف خریدار در مورد معامله انجام و سوابق آن پیوست دادخواست شود.

۸- قبل از اقامه دعوی اطمینان حاصل شود که ملک مورد معامله در رهن با بازداشت نباشد. زیرا دادگاه به انتقال ملکی که در رهن دیگری یا بازداشت است رای نخواهد داد.

۹- در صورتی که مورد معامله، ساختمان است ( اعم از مسکونی ،تجاری ،اداری ) قبل از اقامه دعوی اطمینان حاصل شود که ملک مورد معامله دارای پایان کار و گواهی عدم خلاف از شهرداری میباشد. زیرا صدور و انتقال سند در شهرها منوط به وجود پایان کار و گواهی عدم خلاف شهرداری است.

۱۰- مورد معامله باید دارای سابقه ثبتی یا در جریان ثبت باشد. برای املاکی که سابقه ثبتی ندارد یا در جریان ثبت نیست انتقال سند رسمی موضوعیت ندارد.

۱۱- دادخواست بایستی به تعداد فروشندگان بعلاوه یک نسخه و به دادگاه محلی که ملک در آنجا قرار دارد تسلیم شود.

۱۲- در متن دادخواست باید به تصریح، خواسته خریدار یا ذینفع مبنی بر الزام متعهد یا فروشنده به انتقال سند رسمی مورد درخواست قرار گیرد و اگر در مبایعه نامه یا قرارداد، برای تاخیر یا عدم حضور متعهد در دفتر اسناد رسمی جهت انتقال، وجه التزام، پیش بینی شده باشد بهتر است همرا با درخواست الزام به تنظیم سند، محکومیت متعهد به پرداخت وجه التزام موصوف نیز مورد درخواست قرار گیرد.

۱۳- اگر احتمال می رود که متعهد یا فروشنده مبادرت به انتقال ملک یا ساختمان مورد معامله به اشخاص دیگر کند و بدین طریق در صدد باشد که حق خریدار را تضییع نماید بایستی از دادگاه درخواست صدور دستور موقت مبنی بر منع نقل و انتقال ملک تا معلوم شدن نتیجه رسیدگی بعمل آید.

۱۴- پس از قطعی شدن حکم صادره از سوی مرجع رسیدگی و در صورت تمکین ننمودن فروشنده که اکنون محکوم به انتقال سند شده است بایستی از طریق اجرای احکام دادگاه برای انتقال و امضاء سند در دفتر اسناد رسمی و اداره ثبت مربوطه اقدام کرد. در این مرحله نماینده اجرای احکام به جای فروشنده یا محکوم، ذیل اسناد را امضاء خواهد نمود.

 

همچنین مطالعه کنید :

قانون ثبت اسناد و املاک

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

3 2 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

64 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

در صورتی که در قولنامه ذکری از دفترخانه نشده ارسال اظهار نامه ضرورت دارد؟

باسلام اگر فروشنده فوت کرده باشد وورثه انها در دادگاه حاضر نشوند دادگاه می تواند از خود رای صادر کند.

با سلام بعد از چند بار احضاریه فرستادن دادگاه رای غیابی صادر می کند؟

سلام الزام به تنظیم سند رسمی از نظر نوع مال منقول حکمی است یا غیر منقول تبعی؟چرا؟ایا الزام دین هست؟

با سلام
منزل مسکونی خریداری نمودم فروشنده در زمان مقرر01/07 حاضر به تنظم سند نشد جریمه 100 هزار تومانی برای هرروز تاخیر در تنظیم در قول نامه قید شده است البته درحال حاضر سند جهت انتقال آماده است واینجانب درخواست جریمه را دارم آیا راهی هست که 400 روز دیرکرد تنظیم سند را بگیرم.متشکرم

با سلام.پدر اینجانب فوت کرده و سه دانگ منزل پدری که مادر در آن ساکن می باشد بنام یکی از برادران بنام مجید میباشد.پدر مرحوم در زمان حیات یک وکالت کاری و یک فروشنامه دستنویس با مهر و امضا شورای محل و گواهان از ایشان گرفته بوده اند.آقا مجید پیرو جریاناتی یک تعهد با نوشته های تایپی و اسم و امضای خودش به خانواده داده مبنی بر اینکه فروشنامه مذکور مورد قبول بوده و بعد از 120 سال مادر، این سه دانگ به نساب ارث به وراث میرسد.متاسفانه چون سه دانگ سند بنام مجید است دائم مادر را آزار داده و به بهانه های مختلف این پیرزن را اذیت میکند.اینجانب خواستم بپرسم با توجه به داشتن مدارک موجود این امکان وجود دارد که سه دانگ را بنام ایشان و مابقی وراث نمود ؟ با تشکر از شما

با سلام واحترام. روی سند ملکی 30 جرعه آب چاه می باشد که تو سندمالکیت چیزی از آب نیامده است. و میراب چاه نمیزاره آب ببریم. حال چگونه می توانیم براساس قولنامه موجودچه راه حل قانونی می باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟

با درود و مهر ؛ با پوزش از تصدیع اوقات عالی و خسته نباشید وسپاس از امداد به مردم . سئوال اینجانب این است که اگر یک ملک غیر منقول ، از طرف مالک به شخص الف واگذار شده باشد وشخص الف ، ان را به شخص ب وارگذار نموده ومدارک د اینخصوص مکفی ومستند باشد .آیا شخص الف میتواند به طرفیت مالک دعوی الزام به تنظیم سند رسمی طرح نماید ، در حالیکه مالکیت خودرا نفیاو اثباتاً به شخص ب منتقل نموده واز جانب او وکالت و… ندارد ؟!!! سبز باشید وپایا

سلام اپارتمان بامبايعه نامه در93/3ازفروشنده كه انهم ازفروشنده ديگركه ازفروشنده اصلي كه سازنده مشاركتي 50%پيش خريدكرده بودخريده ام وهماكنون اپارتمان درتصرف ماست وساكنيم ودرمبايعه نامه ماامضاسازنده بعنوان تاييدتعهدات فروشنده مرقوم ميباشدوسازنده 3دانگ سندبنام خودداردوازاين بابت مشكلي نيست براي تنظيم سندتاريخ93/08/28قرارداشتيم كه باعدم حضور فروشنده.عدم حضور اخرين فروشنده راگرفتم پرونده ساختمان درنظام مهندسي دليل عدم پرداخت پول ناظرومجري ومهندس برق وميكانيك كيراست وسازنده تعهدتسويه حسابهاازهمه ادارات جهت تنظيم سندبراي همه راداردومتاسفانه سازنده واكثرمالكين اهمالكاري ميكنندوتنهامن يكسره پيگيرمستمرهستم خواهشمندم منراراهنمايي كنيد1-ايابراي تنظيم ازهمه شكايت كنم2-براي باطل كردن تمبر(مبلغ مبايعه نامه دويست وبيست ميليون)راهي است حق تمبرراندادچون ندارم3-بدون وكيل ميشودشكايت كرد4-براي كارت ايثارسربازي دردادگاه امتيازي قايلند باتشكر

با سلام
بنده یک واحد مسکن مهر خریداری کردم.هم مبایعه نامه دارم و هم وکالت بلاعزل-همونطور که می دونید مسکن مهر وام داره و تا زمان تسویه حساب سند در رهن بانک هستش و زمانی که وام تموم بشه سند به نام نفر اول صادر می شه.
بنده با توجه به مشکلاتی که با نفر اول برام پیش اومده بعید می دونم زمانی که وام تموم شد راضی بشه که بیاد سند رو بنام من بزنه.می خوام بدونم الان من باید چکار کنم و چه تعهدی ازنفر اول بگیرم که خودم بتونم سند رو به نام خودم انتقال بدم.یا اینکه اصلا امکانش هست بانک سند رو به نام من صادر کنه؟

با سپاس از حضرتعالی بابت نکاتی که ذکر کرده اید

با سلام
اینجانب حدود هجده ماه قبل اپارتمانی قولنامه کرده و موعد تنظیم سند یکسال قبل بود که سند حاضر نشد و گواهی عدم حضور فروشنده را اخذ کردم . با توجه به وجود جریمه دیرکرد روزانه و با توجه به اینکه اکنون سند اماده هست چطور می توانم درخواست جریمه دیر کرد کنم؟ ایا با توجه به اطلاع فروشنده برای حضور در دفتر خانه در صورت امضا سند می توان برای دریافت جریمه دادخواست داد یا با امضا حق هر گونه مطالبه دیگر سلب می گردد؟

سلام خسته نباشید
آپارتمانی خریدم که تحویل گرفتم و تنظیم سند چند ماه بعد از تحویل بود و ولی سازنده به علت شکایت همسایه مبنی بر جلو رفتن زیاد نتونسته سند بگیره هنوز. جریمه دیرکرد در مبایعه نامه ذکر شده و گواهی عدم حضور هم گرفتم . آیا میتونم این جریمرو هر ماه دریافت کنم؟

در ضمن ۲۰ میلیون برای زمان تنظیم سند باید پرداخت کنم اگر سند آماده شد میشه مبلغ جریمذو کم کرد از این ۲۰ تومان؟

سلام
من یک واحد آپارتمان بصورت وکالت بلاعزل خریداری کردم که این ملک سه بار بصورت وکالتی فروخته شده بود
در واقع من خریدار نهایی و خریدار سوم بودم در مبایعه نامه هم زمانی برای تنظیم سند قید شده بود ولیکن با رضایت خودم با توجه به اینکه ملک دارای وام بود قرار شد که هر زمان که خودم خواستم با توجه به داشتن وکالت بلاعزل اقدام به تنظیم سند نمایم
حال که برای تنظیم سند مراجعه کردم متوجه شدم صاحب اول ملک یعنی صاحب سند فوت کرده و وراث هم گواهی حصر وراثت ندارند و به دلایلی فعلن هم قصد گرفتن گواهی را ندارند و در شهر دیگری می باشند

من اگر بخواهم دادخواست نمایم باید نسبت به چه کسی اقدام نمایم دو فروشنده قبلی؟ یا فرد متوفی؟ یا وراث آن یا همه افراد ؟
آیا می توان درخواست بازگشت هزینه های دادرسی را نیز نمایم؟و چه کسی محکوم به پرداخت می شود
همچنین ملک در رهن بانک بوده و بنده نامه تسویه و فک رهن هم از بانک دریافت نمودم ولیکن با توجه به فوت صاحب سند دفتر خانه فک رهن انجام نداد این موضوع هم باید در دادخواست قید شود ؟
اگر من اشاره ای به اطلاع از وراث ننمایم و متوفی را مجهول المکان معرفی کنم با توجه به اینکه آدرس متوفی نیز کاملا اشتباه در وکالتنامه اول قید شده آیا بهتر نتیجه نمی گیرم

قطعه اي ملكي را كه مشاع بوده بين چند نفر از قائم مقام مالكان ( خريدار اول) خريداري نموده ام.
من به عنوان خريدار دوم كه قطعه اي از ان را خريداري نموده ام گواهي عدم حضور خريدار اول را هم دارم بايد دادخواست الزام با چه عنواني بدهم؟
(تو ضيح اينكه خريدار اول تمام پول را نداده و چكش وصول نشده و سند به نامش نخورده اما زماني كه من ملك را خريدم قائم مقام قانوني بوده )
دادخواست الزام به سند و افراز با هم بايد بدهم؟

با سلام. فروشنده اپارتمان به علت بازداشت سند که بعد از تنظیم مبایعه نامه اتفاق افتاده است در محضر حضور نیافته و عدم حضور اخذ کرده ام. با توجه به عدم امکان طرح دعوی الزام به تنظیم سند و اینکه ملک به خاطر پولشویی و کلاهبرداری بازداشت شده است چه اقدام قضایی باید انجام دهم؟؟

با عرض سلام
سه دانگ از یک ملک بنده خریدام که 10 واحد میباشد که برای یک واحد کد رهگیری گرفته ایم ولی چکهایی که پرداخت کرده ایم نوشته شده بابت سه دانگ از ملک پلاک ثبتی …..و ادرس …. واصل سند هم در اختیار ما قرار دادند اما برای اینکه ما متوجه نشویم به ثبت مراجه نمودند و درخواست سند المثنی کرده اند باید چه کاری انجام بدم المثنی صادر نشود ثبت
با تشکر

سلام
بنده ملکی را از شخصی خریداری کرده ام که از رمین های در دست واگذاری زمین شهری بوده که متاسفانه قرارداد واگذاری آن به دلیل بدهی فروشنده تنظیم نشده و زمین مذکور از طرف زمین شهری به شخص دیگری انتقال داده شده است.
با پیگیریهای انجام شده میزان بدهی فروشنده به زمین شهری را اینجانب پرداخت و زمین دیگری تعیین و مشخص شده که زمین اکنون تحت تصرف اینجانب می باشد. لیکن با توجه به تخصیص زمین مذکور هنوز قراردادی بنام فروشنده صادر نشده است و می گویند باید از فروشنده وکالت داشته باشی در قرارداد عادی مبایعه نامه فروشنده متعهد به انجام تشریفات رسمی انتقال ملک ظرف مدت 40 روز بوده که به تعهد خود عمل نکرده و الان هم مجهول المکان است و در صورت پیدا شدن هم به دلیل عدم پایبندی به تعهدات ممکن است در روند انتقال معمله اخلال نماید برای الزام به انتقال سند ملک مورد خریداری باید چگونه دادخواستی و بطرفیت چه کسی بنویسم( 1- به طرفین فروشنده مجهول المکان و سازمان زمین شهری 2- بطرفیت فروشنده مجهول المکان 3- به طرفیت سازمان زمین شهری؟) لطفا راهنمایی فرمایید متشکرم

با سلام…یکی از آشناها شوهرش فوت کرد بچه هاش بابت یک هشتم ارثش ازش اقرارنامه گرفتن و نوشتن هرموقع ورثه خاستن بیاد امضا کنه سهم الارثش رو انتقال بده…الآن زمین به نام این خانم هست و گفتن بیا امضا کن انتقال بده…نرفته اونها پرونده با موضوع انتقال سهم شرکت در دادگاه تشکیل دادن…آیا میتونن زمین رو پس بگیرن؟

با سلام اپارتماني فروختم و مقرر كرديد قسط دوم برداخت تا طرف مدت معين تاريخ در قولنامه سند انتقال اما ايشان بول را نداد و بس از جند روز برداخت نمود بدين حال وقت انتقال يه تاريخ ديكري كه مجدد بدليل ايراد كارشناس شهرداري امكان انتقال ميسر نشد فروشنده. كواهي عدم حضور كرفته ايا اين درست است .

ضمن تشكر از پاسخ گويي جنابعالي.
بنده در پيام قبلي خدمت جنابعالي عرض كردم بدليل ايراد گرفتن كارشناس شهر داري موفق به تكميل گزارش كارشناس نشدم نهايتا روز تنظيم سند نتونستم حاضر شوم. البنه به سر دفتر موضوع را اعلام كردم اما خريدار گواهي عدم حضور گرفته است. الان كه ميخواهم مشكل ساختمان را حل و مجدد كارشناس بياورم يكي از مالكين كه خود خريدار است كارشكني مي كند.
من بايد جه كار كنم؟
ممنون از راهنمايي حضرتعالي

باسلام. آپارتماني خريداري كرده ام كه سند مادر و مبايعه نامه به نام سه شريك است اما سند تك برگي به نام يكي از شركا صادر شده. همه مدارك هم در دفترخانه است.
اما چون من برگه عدم حضور دارم و مالك حاضر به كسر ديركرد نیست تصميم به الزام به سند و مطالبه ديركرد از دادگاه دارم. شكايت بايد از سه نفر باشد يا همان شريكي كه در سند نامش است. گويا تقسيم نامه هم دارند.
ممنون راهنمايي فرماييد

باسلام و تشکر بابت مطلب مفیدتون

اینجانب ملکی را پیش خرید نموده ودر موعد مقرر تحویل گرفته ام لیکن فروشنده در موعد مقرر برای انتقال سند ، هنوز موفق به اخذ پایانکار و بتیع سند تفکیکی نشده بود و لذا در د۴ترخانه مندرج در مبایعه نامه حاضر نشد و اینجانب با در دست داشتن چک تضمین شده بانکی حاضر شده و گواهی عدم حضور گرفتم. اکنون پس از چند ماه فروشنده در شرف آماده شدن برای انتقال سند است (حداکثر یکماه دیگر)، با توجه به مشخص نمودن جریمه دیرکرد روزانه عدم انجام تعهدات،۱. آیا اینجانب باید در زمان دعوت فروشنده برای انتقال سند ، با پرداخت کل طلب وی بابت الباقی ثمن معامله سند را منتقل نموده و سپس دادخواست مطالبه جریمه دیرکرد را بدهم یا باید دادخواست های بشرح مطلب فوق جنابعالی (الزام به تنظیم سند، مطالبه وجه التزام، توقیف ملک) را از همین الان ارائه کنم و به فروشنده بگویم منتظر جلسه دادگاه باشد؟ ۲. آیا در صورتیکه توقیف ملک و برگزاری جلسه دادگاه چندماه زمان ببرد ، جریمه های این مدت به عهده فروشنده است یا بنده(خریدار) ؟
پیشاپیش از رهنمود شما متشکرم

با سلام و تشکر از شما

من یک ملک تجاری نوساز خریداری کردم از شخصی که خود ایشان از سازنده خریده بوده .
طبق مدارک مبایعه نامه ایشان ، بنگاه افدام به نوشتن مبایعه نامه ثانویه به نام بنده نموده و کد رهگیری نیز گرفته شده .
ظاهرا در معامله سازنده با شخصی که من از ایشان خریدم اشکالی پیش امده و لذا سازنده اقدام به تنظیم سند نمیکند.
از تاریخ حظور در دفتر خانه ۴ ماه میگذرد
من عدم حظور را گرفته ام
الان جهت شکایت الزام به تنظیم سند ، آیا الزامی برای سازنده میتوانم داشته باشم ؟
اگر نه ، چگونه خطر فرار کردن شخصی که من از او خریدم را کمتر بکنم و بعبارتی از سوخت شدن پول و سرمایه ام جلوگیری کنم ؟

با تشکر از شما

سلام .با سلام و وقت بخیر . پدر من یک زمین کشاورزی بعلاوه چهارساعت اب را در 35 سال پیش با قولنامه خریداری کرده ، ،ده سال پیش که مشکلات زمینها حل شد و دولت اجازه سند داد اداره ثبت سند زد اما و بعد از این مدت اکنون کاربری زمینها تبدیل به مسکونی و تجاری و کشاورزی شده یعنی الان تبدیل به 5 پلاک شده و ثبت ادعا میکنه که این سند فقط مال یک پلاک هست و ما از چهار پلاک دیگر سهمی نداریم ،در صورتی که در قولنامه ذکر شده که چهارساعت آب بعلاوه کلیه متعلقات .
1.آیا میتوان با الزام به سند ، سند چهار پلاک دیگر را طبق قولنامه گرفت ؟
2. ایا حتما بایدوکیل این پروسه رو به انجام برسونه یا توسط شخص حقیقی هم قابل انجام استیعنی خودم انجام بدم (وکالت از خانواده دارم ولی بلاعزل نیست واعتبار تمام شده ولی میتونم قوت بگیرم)
3.پدر من در زمان حیات از وراث فروشنده در شورای حل اختلاف ، تعهدی گرفته مبنی بر اینکه کل وراث قولنامه را تایید و تنفیذکرده اند آیا این برگه میتونه اثر گذار باشه و با مراجعه به دادگاه کار را به انجام برسانم .
سپاس فراوان از شما

با سلام. بنده سال ٩٦ يك اپارتمان پيش خريد كردم. بعد دوماه از موعد مقرر در مبايعه نامه، اپارتمان را تحويل گرفتم. اگر موقع تحويل سند متراژ بيشتر از متراژ قيد شده در اپارتمان باشد، ايا قيمت روز را براي اختلاف متراژ بايد پرداخت كنم و يا مبلغ موجود در مبايعه نامه به ازاي هر متر مربع؟ اگر فروشنده مبلغ روز را بخواهد و بنده ندهم ايا ميتواند معامله را فسخ كند؟

سلام و عرض ادب
ضمن تشكر از حضرتعالى درخصوص پاسخگويى سئوالات خدمتتان يك سئوال دارم
در خرداد سال ٩٦ آپارتمانى خريده ام كه مطابق روال بايد دو ماه بعد از آن سند منتقل ميگرديد ليكن بدليل مشكلات پايان كار سند جهت انتقال آماده نگرديد و بنده هم عدم حضور نگرفتم و هنوز هم انجام نشده ، الان ميخواهم براى الزام سند و همينطور عدم حضور و به جريان انداختن جريمه دير كرد اقدام كنم، از چه طريق ميتونم الان عدم حضور بگيرم؟

سلام-آپارتمانی را خریداری کرده ام که الان موقع انتقال سند،فروشنده میگوید به خاطر آنکه اختلافی که با یکی دیگر از خریداران واحدها سر مساله پارکینگ وجود دارد و تهدید به شکایت خریدار مذکور مبنی بر جلوگیری از انتقال سند سایرواحدها ابتدا باید رضایت آن خریدار را جلب نمایم.آیا مشکلی که ایشان با خریدار دیگر دارد میتواند مانع از انتقال سند واحد اینجانب شود؟راهکارچیست؟لازم به ذکر است سند آپارتمان آماده می باشد.تشکر

با سلام
شخصی از من شکایت کرده به عنوان طرفیت مبنی بر مال منقول در وقت مقرر من چکار کنم

سلام و عرض ادب.
چند سال پیش ملکی از یک شرکت ساختمانی بصورت مبایعه نامه خریداری کردم که بدلیل بدهکار بودن شرکت به سازمان مسکن، سند ما از جانب سازمان صادر نمیشود مادامی که شرکت تسویه حساب کند که نمیکند!
آیا اگر اقامه دعوی الزام به سند کنم به نتیجه میرسم؟ واگر دادگاه رای بر تنظیم سند بدهد، بدهی سازمان مسکن چگونه تامین میشود؟
سپاس فراوان

با سلام پدر بنده در سال ۷۵ سه دانگ ملکی را خرید و چون شرایط انتقال سند فراهم نبود بناچار وکیل بلاعزل فروشنده شد و سند وکالت بلاعزل تنظیم شد و بعد از بیست سال هنوز انتقال نداده بودند که نیمد دانگ از سهم خود ررا بخ شخصی فروخت سپس پدرم فوت کردند و وکالت ها باطل هستند ولی خریدار نیم دانگ به دفترخانه مراجعه و انتقال داده ولی در سند وکالت اولیه در حاشیه سند با خط سردفتر نوشته شده ” طی شماره ۱۵۸۹ ارسال گردید ” که من در خصوص این نوشته سوال کردم میگویند این متن حاشیه یعنی اون وکالتنامخ انتقال داده شده یا انتقال داده خواهد شد و معنیش یک نوع تعهد به انتقال قطعی هستش با این وجود از شمت میخوام اگر چیزی میدونید بنده راهنمایی بفرمایید .

سلام . آپارتمانی خریداری کردم و در تاریخ سند فروشنده که سازنده مشارکتی ساختمان است در دفترخانه حاضر نشد و گواهی عدم حضور گرفتم .
آپارتمان را با اطلاع سازنده که به عنوان شاهد قولنامه را امضا نموده به شخص دیگری فروختم و تاریخ تنظیم سند را برای تاریخ جدید تنظیم کردیم که برای بار دوم سازنده قادر به تنظیم سند نشد . خریدار از من شکایت و مطابق قولنامه خسارت طلب کرده .
آیا با توجه به اینکه قصور از طرف سازنده است بنده باید چکار کنم؟
اگر سازنده نتواند سند را تنظیم کند من تا کی باید خسارت بدهم ؟
ایا اگر حاضر به پرداخت جریمه فسخ باشم میتوانم معامله را فسخ کنم ؟
ممنون

با سلام و سپاس پیشاپیش.6 خواهر و برادر اینگونه با هم توافق میکنند که خوهران سهم الارث خود از زمین متعلق به مادرشان(که بزرگتر است) به براداران منتقل کنند و برادران نیز سهم خود از زمین پدرشان را به خواهران منتقل نمایند.خواهران به تعهد خود عمل نموده اند(به صورت وکالتی) ولی یکی از برادران به توافق عمل نمیکند.با عنایت به اینکه زمینی که برادر میبایست منتقل نماید فاقد سابقه ثبت میباشد،چه دادخواستی باید داد؟