هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مالیات شرکت ها

هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

در قانون مالیات های مستقیم ایران، به تکالیف مالیاتی اشخاص حقوقی و نیز لزوم مطالبه مالیات از اشخاص حقوقی و از جمله شرکتها در موارد متعددی، تصریح شده است. شرکتها عموماً تاجر به شمار می روند و شخصیت سودآور و ماهیت تجاری دارند بنابراین بایستی برای سوددهی فعالیت کنند و مالیات هم بپردازند. در ادامه نوشتارهایی که تحت عنوان بایسته های مالیاتی برای مدیران شرکتها منتشر کرده ام در این نوشتار نیز به بیان بخشی از مبانی قانونی و تکالیف مالیاتی شرکتها می پردازم.

به جز شرکت های تعاونی که موضوع بحث ما در این نوشتار نیستند سایر شرکتها لزوماً بایستی برای سوددهی و کسب منفعت، فعالیت کنند و قوانین مالیاتی و سازمان امور مالیاتی، اصل را بر این فرض، می گذارد که شرکت، برای کسب منفعت و سود، تشکیل شده و باید سودده، باشد بنابراین به راحتی نمی پذیرد که شما شرکتی را تاسیس کرده و دوره سرمایه گذاری و پیش از بهره برداری را هم سپری کرده اید ولی سودده، نیستید.

محاسبه مالیات شرکتها، نحوه محاسبه مالیات شرکتها، نرخ مالیات بر درآمد شرکتها، مالیات شرکتهای سهامی خاص و نحوه محاسبه آن، مالیات شرکت های با مسئولیت محدود و نحوه محاسبه آن، اظهارنامه های مالیاتی شرکتها، هزینه های قابل قبول مالیاتی شرکتها، مواعد قانونی تسلیم اظهارنامه های مالیات بر حقوق یا عملکرد یا ارزش افزوده، پلمپ دفاتر قانونی و چگونگی و مواعد آن، جرایم مالیاتی شرکتها، تکالیف مالیاتی مدیران شرکتها و….در قوانین مالیاتی ایران، دارای احکام قانونی و ضمانت اجرای مشخص است که اطلاع از آن برای سهامداران و شرکای شرکت و به ویژه برای مدیران شرکت، در جهت حفظ منافع و حقوق شرکت و سهامداران، بسیار حیاتی و با اهمیت است.

مبانی قانونی محاسبه مالیات شرکتها

بخشی از بایسته ها و الزامات مالیاتی شرکتها و مبانی قانونی محاسبه مالیات شرکتها بدین شرح است:

1- بند 1 ماده 1 قانون مالیات های مستقیم، شرکتها را نسبت به اموال و املاکی که در ایران دارند ملزم به پرداخت مالیات، نموده است.

مالیات های مشمول این تکلیف برای شرکتها و چگونگی محاسبه آنها بدین شرح است:

  • پرداخت مالیات بر سرمایه شرکت به میزان نیم در هزار، نسبت به ارزش اسمی سهام یا سهم الشرکه در هنگام تاسیس یا در هنگام افزایش سرمایه

2- بند 4 ماده 1 قانون مالیات های مستقیم، شرکتها را نسبت به درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران بدست می آورند ملزم به پرداخت مالیات، کرده است.

مالیات های مشمول این تکلیف، برای شرکتها و چگونگی محاسبه آنها بدین شرح است:

  •  پرداخت مالیات بر واگذاری حقوق نسبت به املاک واقع در ایران (حق کسب و پیشه و حق تصرف محل و حقوق ناشی از موقعیت تجاری محل) به نرخ 2 درصد تا 30 روز پس از انجام معامله.
  •  پرداخت مالیات بر اجاره املاک پس از کسر 25 درصد برای هزینه ها و استهلاکات و…
  •  پرداخت مالیات بر اجاره واحد مسکونی خالی از سال دوم به بعد
  • پرداخت مالیات بر نقل و انتقال قطعی املاک به ماخذ ارزش معاملاتی به نرخ 5 درصد
  • پرداخت مالیات بر درآمد ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان در اولین نوبت علاوه بر مالیات نقل و انتقال قطعی به میزان 5 درصد مشمول مالیات 10 درصدی به ماخذ ارزش معاملاتی ملک، خواهد بود.
  • پرداخت مالیات بر درآمد شرکت های مدنی اختیاری یا قهری
  • پرداخت مالیات بر درآمد شرکتها اعم از اینکه در ایران یا خارج از کشور تحصیل شده باشد پس از کسر زیان های حاصله و معافیت های مقرر به نرخ 25 درصد مشمول مالیات می باشد.
  • پرداخت مالیات بر درآمد اتفاقی نقدی و غیر نقدی که شرکتها از طریق معاملات محاباتی و یا به عنوان جایزه یا هر عنوان دیگری بدست می آورند مشمول مالیات به نرخ های مقرر در ماده 131 قانون مالیات های مستقیم می باشد.

3- بند 5 ماده 1 قانون مالیات های مستقیم ایران، شرکتهای غیر ایرانی را نسبت به درآمدهائی که در ایران یا از محل واگذاری امتیازات و حقوق خود یا دادن تعلیمات و کمک های فنی و واگذاری فیلم های سینمائی بدست می آورند ملزم به پرداخت مالیات، نموده است.

نکات زیر نیز، قابل ذکر است:

  •  توجه داشته باشید که مثلاً نحوه محاسبه مالیات شرکت سهامی خاص با نحوه محاسبه مالیات شرکت با مسئولیت محدود، ارتباطی با نوع شرکت ندارد و مالیات ها و نرخ آنها معمولاً به این دلیل، تفاوتی پیدا نمی کنند. اصولا و عموماً مالیات، به نوع شرکت بر نمی گردد بلکه به نوع فعالیت مربوط می شود. بطور کلی به خاطر داشته باشید که مالیات ها بر روی فعالیت های شرکتها وضع می شود نه بر روی نوع شرکتها. البته موارد خاصی هم داریم که در این نوشتار، جای بحث آن نیست.
  • مالیات شرکتهای تازه تاسیس و نحوه محاسبه و موارد آن و بایسته های تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی شرکتهای تازه تاسیس را در نوشتار خاص دیگری، مورد بحث قرار خواهیم داد.

به یادداشت های مرتبط با این موضوع، در سایت شخصی صادق رئیسی کیا که در زیر این یادداشت، آمده است رجوع و آنها را مطالعه فرمائید. یقیناً به دانش و مهارت های کاربردی شما خواهد افزود.

در صورتی که به مشاوره در زمینه ی یادداشت ها و نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را به s.raeisikia@gmail.com ارسال یا با شماره های 88321088 و 88323279 (گروه حقوقی برهان) تماس، حاصل فرمائید.

صادق رئیسی کیا

شانزدهم مهرماه 1395

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

4 3 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

1 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments

سلام و خسته نباشید
از مطالب خوبتون، بهتره، که در خصوص تمام نوشته ها و موضوعات و ماده واحده های مالیاتی، حتی مثالهای عینی و کاربردی بزنید