هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 4 دقیقه

هشدار: پیش از آغاز نوشتار،  به اشخاصی که نوشتارهای من در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون پیوند سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر گونه ای منتشر می کنند متذکر می شوم که چشم به راه عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه نوشتارهایم باشند.

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

در شهرها، مناطق و محدوده هائی که شهرداری ها مستقر شده اند پس از آنکه احداث ساختمان به پایان رسید مالک، باید از همان مرجعی که پروانه احداث بنا را صادر کرده یعنی از شهرداری، درخواست صدور گواهی پایان کار نماید تا پس از بازدید مامور و کارشناس فنی شهرداری، مشخص شود که ساختمان مورد نظر، برابر نقشه تصویب شده، احداث گردیده است یا خیر و مشخص شود که در ساخت آن، مقررات قانونی و فنی مربوط به ساختمان سازی، رعایت شده است یا خیر؟

پس از احراز مطابقت بنا با پروانه و نقشه صادره و پس از احراز رعایت مقررات قانونی و فنی مربوطه، شهرداری با طی یک فرایند اداری و فنی، اقدام به صدور پروانه پایان ساختمان که در اصطلاح به آن، گواهی پایان کار گفته می شود می نماید.

صدور گواهی پایان کار ساختمان بدین معنی است که از لحاظ مقررات فنی و شهرسازی و از نظر شهرداری و سازمان های ذیربط قانونی، ساختمان احداث شده، مورد تائید می باشد.

ادارات ثبت اسناد و املاک، برای تنظیم و صدور صورتمجلس تفکیکی، بیش از هر چیز به گواهی پایان کار ساختمان، توجه دارند و اصولاً تا زمانی که گواهی پایان کار ساختمان، از سوی شهرداری، صادر نگردد امکان تنظیم صورتمجلس تفکیکی، بوسیله اداره ثبت اسناد و املاک، وجود ندارد و تا زمانی که صورتمجلس تفکیکی، وجود نداشته باشد امکان صدور سند مالکیت مجزی برای هر یک از واحدهای احداث شده در ساختمان وجود ندارد.

به هنگام معاملات و نقل و انتقال ساختمان های دارای سند مالکیت، دفاتر اسناد رسمی، قانوناً مکلف هستند اولاً از ممنوع المعامله نبودن طرفین معامله و ثانیاً از بازداشت نبودن ملک (ساختمان) و ثالثاً از فقدان تخلفات ساختمانی و رابعاً از وصول مالیات نسبت به معامله مورد نظر، اطمینان حاصل کنند و در این راستا استعلامات لازم را از ادارات و سازمان های ذیربط، بعمل می آورند بنایراین باید در نظر داشته باشیم که اصولاً دفاتر اسناد رسمی، نسبت به ساختمان ها و املاکی که دارای سند رسمی مالکیت، نیستند امکان ثبت سند و نقل و انتقال آن را ندارند و از سوی دیگر در مورد ساختمان ها و املاک دارای سند نیز، دفاتر اسناد رسمی، مکلف هستند با استعلام از شهرداری، از اینکه ساختمان مورد معامله، دارای گواهی پایان کار و فاقد تخلفات ساختمانی باشد اطمینان حاصل نمایند.

بنا به مراتب بالا می توان گفت، گواهی پایان کار، پیش نیاز صدور سند برای ساختمان است و وجود سند، پیش نیاز انجام معامله ساختمان در دفاتر اسناد رسمی است.

اخذ گواهی پایان کار ساختمان، وظیفه مالکین ساختمان یا قائم مقام قانونی یا وکیل قانونی آنان می باشد.

اگر مالک یا مالکین ساختمان، علیرغم تعهدات قراردادی خود از اقدام برای دریافت گواهی پایان کار، در قبال اشخاصی که ساختمان را پیش خرید، کرده اند خودداری نمایند خریداران می توانند الزام آنها را به ایفای تعهدات قراردادی از جمله الزام به اخذ پایان کار از شهرداری، از طریق مراجع قضائی، مطالبه کنند.

چند نکته زیر، را هم در نظر داشته باشید:

1- برابر قانون پیش فروش ساختمان، قراردادهای پیش فروش ساختمان باید در دفاتر اسناد رسمی، تنظیم گردد.

2- در صورت وجود تخلفات ساختمانی، پرونده به کمیسیون ماده 100 شهرداری ها ارجاع می شود و صدور گواهی پایان کار ساختمان، منوط به اجرای رای کمیسیون ماده 100 شهرداری ها می باشد.

3- اگر رای قطعی کمیسیون ماده 100 شهرداری ها دایر بر تخریب بنا باشد قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری خواهد بود.

4- در مناطقی که شهرداری ها مستقر نیستند یا در خارج از محدوده و حریم قانونی شهرها می باشد صدور پروانه احداث ساختمان و گواهی پایان کار ساختمان، به طور کلی زیر نظر وزارت کشور (دهیاری ها، بخشداری ها، فرمانداری ها، استانداری ها) می باشد.

5- تعهد فروشنده به اخذ پایان کار یا گواهی عدم خلاف ساختمان، باید به روشنی و با ذکر تاریخ دقیق سررسید و ضمانت اجرای دقیق، در قرارداد بین فروشنده و خریدار، درج شده باشد تا اقدامات قضائی احتمالی را با قوت و استحکام بیشتری همراه نماید. همچنین باید در قرارداد منعقده، تاریخ دقیقی را برای حضور در دفتر اسناد رسمی جهت انتقال سند (پس از اخذ پایان کار) تعیین و حتی دفترخانه اسناد رسمی را هم مشخص کنید و در صورتی که فروشنده در تاریخ مقرر در دفتر اسناد رسمی تعیین شده حاضر نشد از دفترخانه معین شده، گواهی عدم حضور فروشنده را دریافت کنید. این بدان معنی است که در آن تاریخ، خودتان باید از ابتدای ساعت اداری تا پایان وقت اداری، در دفتر اسناد رسمی معین شده با همراه داشتن مدارک و باقیمانده ثمن و…حضور یافته باشید و گواهی حضور خود را نیز دریافت کنید.

6- اگر فروشنده ساختمان، از حضور در دفتر اسناد رسمی برای انتقال سند ساختمان یا سند ملک، سر باز زد الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی، هنگامی مثمر ثمر و قابل انجام خواهد بود که گواهی پایان کار ساختمان، صادر شده باشد بنابراین اگر مطمئن شده اید که فروشنده، اقدامی برای اخذ پایان کار ساختمان، ننموده است در اقدامات قضائی و خواسته دعوی خود باید الزام فروشنده به اخذ پایان کار، از شهرداری را همراه با الزام وی به تنظیم سند رسمی، مد نظر داشته باشید.

به یادداشت های مرتبط با این موضوع در سایت شخصی صادق رئیسی کیا که در زیر این یادداشت آمده رجوع و آنها را مطالعه فرمائید. یقیناً به دانش و مهارت های کاربردی شما خواهد افزود.

در صورتی که به مشاوره در زمینه ی یادداشت ها و نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده علاقه مند بودید درخواست خود را به raeisikia@yahoo.com ارسال یا با شماره های 88321088 و 88323279 تماس حاصل فرمائید.

صادق رئیسی کیا

26 شهریورماه 1395

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

3.8 9 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

148 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

سلام
بس از 14 سال ساخت میخواهم خانه را بفروش برسانم بروانه ساخت دارم اما بایان ساخت ندارم وخانه کلنگی شده نمای بیرون نشده برای سند زدن چه کاری باید بکنم

سلام
من یک مغازه دارم که در زیر ۴ طبقه خانه قرار دارد
زیر مغازه یک زیر زمین موجود است که مازاد برتراکم بود اما به تازگی بعد از دریافت رای کمیسیون ماده ۱۰۰ و پرداخت جریمه ، موفق به دریافت گواهی عدم تخلف شده ام
حالا چگونه باید این زیر زمین را به صورت انبار تجاری به سند مغازه اضافه کنم؟
بسیار سپاسگزارم

سلام و خسته نباشید
ببخشید سال ساخت خانه از کی محاسبه می شود؟
از تاریخ صدور پایان کار یا شروع درخواست؟

سلام. خیلی ممنون از کمک شما. من یک مشکل بزرگ برخوردم و خیلی درگیری ذهنی پیدا کردم سر این موضوع.
ملکی رو مبایعه نامه کردم آپارتمانه . مالک عدم خلافی گرفته بعد رفته زیر زمین رو چند متر پیشروی کرده بصورت مسکونی داره استفاده میکنه.
الان بهش میگم پولمو بده میگه ندارم بفروشم بهت میدم. میگم پس خلاف نکن میگه هزینه کردم نمیتونم خراب کنم
ظاهرا بعد از پایان کار این تخلف رو انجام داده… رفتیم بنگاه یک مدت وقت گرفتیم توافقی و پشت نویسی کردیم طی یک ماه پولمونو بده . ولی میدونیم نداره که بده.. چی کنیییم؟ متشکرم

سلام و وقت بخیر . عوارض مسکن مهر چه جوری حساب میشه ؟؟ منظورم اینه الان من از کجا بدونم تاریخ پایان کار کی هست ؟؟ و سالی چقدر عوارض حساب میشه با توجه به اینکه سند نداره و فقط تعاونی هست ؟؟ ۷۵ متر اقساط هم از برج چهار ۹۴ شروع شده

سلام و وقتتون بخیر
یه واحد از آپارتمان 7 واحده رو سال 90 از طریق دفتر مشاورین املاک خریداری کردیم . متأسفانه صاحب ملک تخلف زیادی داشته و موفق به اخذ پایان کار نیست و احتمالاً باید 400 میلیون جریمه به شهرداری پرداخت کنه . اگر ما الزام به تنظیم سند و پایان کار هم بگیریم . ضمانت اجرایی این احکام به چه صورته . چون صاحب ملک شاید نتونه یا نخواد جریمه رو پرداخت کنه. در ضمن در مورد جریمه دیرکرد تنظیم سند هم در قولنامه مبلغ تعیین شده آیا ما می تونیم در این خصوص هم خسارت بگیریم . فقط موعد شش ماهه تعیین کرده بوده برای ارائه سند و ما دفترخانه هم نرفتیم تا گواهی عدم حضور بگیریم .چون تاریخ مشخصی نبود و می دونستیم که فعلا پایان کار نگرفته.

سلام برای رهن گذاشتن سند در بانک یا هر جای دیگری اخذ پایان کار الزامی است؟؟؟؟

ممنون از مطلب خوبتون

Ra:
با سلام بنده ملکی را در سال ۷۳ چون در بافت روستایی بود با مجوز دهداری احداث نمودم اما در زمانی که بنده ساخت بنا ملکم بوده دهداری جمع شد و ملک بنده جز محدوده شهر داری درسال ۷۴ قرار گرفت وبنده نتوانستم از دهداری پایان کار وعدم خلافی ملکم را که مقداری خلافی داشت جریمه اش را بپردازم وبرگه عدم خلاف بگیرم حالا پس از ۲۳ سال ملکم را فروخته ام برای استعلام وپرداخت خلافی به شهر داری رفته ام وبه بنده میگویند ملک شما در طرح تفضیلی شهر داری قسمت کمی از ان در طرح احداث جاده قرار دارد وبرای بنده برگه خلافی صادر نمیکنند در صورتی که در این ۲۳ سال که بنده در این ملک خودم زندگی میکردم اصلا شهر داری به ما ابلاغ نکرده وحتی ملکی که در مجاورت ملک بنده بود والان طبق طرح تفضیلی به طور کامل در طرح جاده قرار میگیرد با جواز صادره شهرداری در سال ۷۵ ساخته شده و هیچ تعهدی هم به شهرداری نداده و به مالک ان هم ابلاغ نشده که ملش در طرح قرار گرفته وخریدار ملک بنده هم یک چهارم ثمن معامله را نمیدهد و میگوید سند قطعی بزن وشهرداری هم پاسخ استعلام را نمی دهد میگوید ملک شما قسمتی در طرح احداث خیابان قرار میگیرد حال باتوجه به اینکه شهرداری برگه عدم خلافی برایم صادر نمیکند وبنده باید برای خریدار سند قطعی بزنم تا مابقی ثمن معامله را دریافت کنم واز وجود اینکه ملکم در طرح خیابان قرار دارد بی اطلاع بودم وخریدار هم طبق قرار داد با پرداخت سه چهارم ثمن معامله ملک را تحویل گرفته چگونه میتونم پول خودم را بگیرم ویا اینکه از شهرداری عدم خلاف بگیرم تا بتوانم برای خریدار سند قطعی بزنم ویا با توجه به اینکه حق فسخ ان ده درصد معامله میباشد را فسخ نمایم خواهشمند است راهنمایی کنید با تشکر رهنورد

با سلام خواهشا منو راهنمایی کنید ما در سال ۹۲ ملکی خریدیم که اونموقع باستناد پایان کار شماره فلان دفتر خانه برای ما سند زد و ما الان سند شش دانگ قطعی داریم اما بعد ها فهمیمیدیم سازنده با دادن رشوه پایان کار رو گرفته بود با عوض شدن شهردار همه چی برملا شد و شهرداری جدید ملک ما رو فاقد پایان کار قانونی میدونه و پایان کار ما رو ابطال کرده و ما بلا تکلیفیم سوال اینکه آیا من میتونم از مالک قبلی طرح شکایت کنم؟و اینکه تکلیف ما چی میشه؟

باسلام ٬ اصل گواهی پایان کار موقع زدن سند در دفتر اسناد به اداره ثبت یا شهرداری فرستاده مشود یا کپی آن فرستاده می شود واصل آن نزد مالک می ماند؟.سپاس

با سلام و خسته نباشید
ساختمانی رو در حال فروش هستم ، بعد از گرفتن نصف پول و در حین انتقال سند خریدار از من تقاضای پایان کرده ، اما میخواهیم که توافق کنیم پایان کار به عهده خریدار باشد و در بنگاه پشت قول نامه توافق رو بنویسم ، آیا بعد از انتقال سند خریدار میتونه دوباره ادعا کنه که من باید پایان کارو تحویلش بدم؟یا بعداز انتقال سند دیگه تمام حقوقش به خریدار منتقل میشه؟

سلام وقت بخیر.
من ساختمانی با شش واحد بنا احداث کردم و تازگی پایان کار ان را گرفتم ، خواستم بدونم پروسه اداره ثبت به چه شکل است ؟. در واقع ابتدا از کدام بخش از اداره ثبت باید آغاز کنم و چه مراحلی دارد .. با تشکر

سلام
بنده یه خونه میخوام بخرم که زمین سند شش دانگ داره ولی پروانه ساخت و پایان کار نداره. یه برگه از طرف فروشنده به بنده ارائه شده بابت میزان جریمه شهرداری. سوال بنده اینه آیا بغیر از این جریمه های که در این برگه ذکر شده هزینه دیگه هم باید به شهرداری پرداخت؟ و آیا با پرداخت این جریمه پایان کار صادر میشه؟ چون شهرداری میگه یه مبلغ دیگه بغیر از این جریمه هم باید پرداخت بشه.

سلام بنده ده سال پیش طبقه بالای خانه ام را بدون اخذ پروانه و پایان کار ساخته ام حال قصد فروش خانه ام دوطبقه را دارم آیا برای انتقال سند دفترخانه پروانه و‌پایان کار میخواهد؟ خریدار مشکلی ندارد

باسلام.
برای آپارتمانی که کمتر از متراژ پروانه ساخته شده میتوان پایانکار اخذ نمود و بعدا بقیه را ساخت و پایان کار قبلی را اصلاح نمود؟

با عرض سلام و خسته نباشید .
من یه واحد آپارتمان دارم در یه ساختمان پنج واحدی که الان میخوام بفروشم . میخواستم بدونم پایانکار ساختمان فقط یکی برای کل ساختمان هست پس نزد مالک اصلی میمونه . آیا برای فروش آپارتمان کپی پایانکار کافی هست؟

با سلام.بنده ملکی مسکونی را خریداری کرده ام که مقداری از مبلغ ملک را به هنگام قولنامه به عنوان پیش پرداخت به فروشنده پردااخت نموده ام و به جهت اینکه ملک مورد نظر میباسیت پس از پرداخت جریمه نقدی با مقدار کمی از فضای شهرداری تجمیع میشد بقیه مبلغ را به فروشنده نپرداخته ام .فروشنده مراحل قانونی تجمیع ملک را طی نموده است و اکنون در جواب استعلام شهرداری جهت پایانکار اعلام گردیده است که میزان یک متر از فضای جلو ملک مورد مسیر میباشد.سوالی که برای اینجانب مطرح گردیده است آیا بنده مستلزم پرداخت هزینه این قسمت که مورد مسیر اعلام شده میباشم یا خیر؟البته بر طبق اعلام فروشنده این قسمت به هنگام تجدید بنا مورد عقب نشینی واقع خواهد شد و بنده در حالت کلی قصد تجدید بنا را ندارم.اکنون فروشنده مطالبه کل مبلغ مورد معامله را مینماید وبنده چگونه میتوانم از مورد مسیر بودن ملک بر اساس تجدید بنا طبق گفته فروشنده آگاهی کامل کسب کنم؟ایا احتمال دارد ملک از منظر دیگری مورد مسیر قرار داشته باشد که در گواهی پایانکار شهرداری به صراحت اعلام نگردیده باشد؟
از راهنمایی شما متشکرم.

سلام وقت به خیر
اینجانب علی اصغری ملکی قدیمی را به خریدار فروختم ملک از اول در دو طبقه بوده ومن هم به همان گونه فروختم ملک پایان کار نامحدود دارد ومالک مورد نظر ازسمت کوچه نیم متر اصلاحی دارد (در کل 3متر اصلاحی دارد) درخدمات الکترونیک به اینجانب مفاسا حساب نمی دهند ودر سیستم پیغام ( بنای موجود با بنای مجاز در ساختمان اختلاف دارد ) را می دهد . برای همین مرا به اداره ثبت فرستادنند وتقاضای نقشه وتویض سند را داد ه اند که پروسه زما نبری را دارد .خواهشم این که من به ثبت مراجعه می کنم میگن مشکل پایان کار به ما ربطی نداره ولی دولت الکترونیک میگه گه باید اداره ثبت با ید cd نقشه را برای ما آبلود کند من باید چه کاری انجام دهم کمکم کنید با تشکر از شما

باسلام پسرم یه واحد آپارتمان دبلکس خریده که طبقه 4 آن دارای مجوز و طبقه 5 آن بدون مجوز ساخته شده و این أپارتمان پایان کار نداشته و متاسفانه پسرم به علت ارت نداشتن ساختمان دچار برق گرفتگی شد و فوت کرد از شما عاجزانه تقاضا دارم مقصر اصلی کیست و اینکه پسرم دانشجوی برق بود آیا مقصر هست یا قربانی ندانم کاری مالک ساختان شده است
با تشکر

سلام
کانال سروش یا تلگرامی که مربوط به مسائل شهرداری و ساخت و ساز باشه دارین؟

درود و خسته نباشید
من یه ملک مسکونی که حدود چهارصد متر هست رو خریداری کردم ملک سند و پروانه ساختمانی داره اما متاسفانه پایان کار نگرفته در ضمن این دوستمون طبقه ی دوم رو بدون مراحل قانونی ساخته حالا خواستم بدونم باید چه مراحلی رو برای پایان کار طی کنم تا سند قطعی به نامم بخوره ؟

با عرض سلام.
یک واحد از آپارتمانی را میخواهم بخرم، گواهی عدم خلافی دارد اما پایان کار ندارد. از زمان گرفتن گواهی عدم خلاف، دو سال و هفت ماه گذشته ولی هنوز پایان کار را نگرفته است. آیا خرید این واحد مشکلی دارد؟ با تشکر از شما.

سلام باغ ويلايي ك پايان كار نداره سند قابل انتقال هست؟؟

سلام عرض ادب
بنده یک واحد اپارتمان پیش خرید نموده و قرار بود پس از گرفتن وام مسکن مابقی پول را پرداخت کنم اتفاقی که افتاده این است که ساختمان پروانه و پایان کار ندارد و روی ان وام تعلق نمی گیرد و در قرارداد مبلغی برای فسخ قرارداد تعیین شده اگر بخوام باتوجه به بانک و اپارتمان قرارداد را فسخ کنیم باید بنده پول فسخ قرارداد را بدم یا فروشنده؟
سپاس

با سلام.اپارتمانی داریم در هر طبقه دو واحد که به جهت وسعت زیاد فضای اتاق پله بخش کوچکی از اتاق پله در گوشه آن که هیچ خللی به فضای پاگرد و پله وارد نمی کند سرویس بهداشتی ساخته شده جهت استفاده یکی از واحدها.آیا در زمان سند زدن، این سرویس بهداشتی هم میتواند جزو زیربنا محسوب شود یا جزو مشاعات خواهد بود؟

باسلام….بنده قصد خرید واحد آپارتمانی را دارم که برای خریدش باید از بانک مسکن اوراق خریداری کنم….یکی شرایط دریافت وام اوراق داشتن پایان کار و جواز ساخت ساختمان و صورتمجلس تفکیکی و افراز نامه است است اما فروشنده و سایر ساکنین آن آپارتمان به جز سند مالکیت و بنچاق و نقشه پارکینگ مدارک دیگری ندارند و خانه 10 سال ساخت است. سوال من این است آیا زمانی که فروشنده برای تسویه حساب با شهرداری اقدام می کند می تواند مدارک گفته شده و جواز پایان کار و جواز ساخت آپارتمان و یا واحد خود را از شهرداری دریافت کند؟ در غیر این صورت می توانم به علت عدم ارائه مدارک کامل قولنامه را فسخ کنم و متضرر نشوم؟

سلام خسته نباشید من ۴ دانگ از ۶دانگ خانه پدرم را به خاطر یک سری مساُل از خود پدرم خریداری کرده ام و مبایعه نامه و وکالت فروش دارم خانه پدریم دارای ۱۳ متر مغازه تجاری بود که ما ۱۶ متر به آن اضافه کردیم و الان شده ۲۹ متر و بعد رفتیم شهرداری و خلافی آن را پرداخت کردیم. سوال من این است چون پایان کار ساختمان قدیمی است همان ۱۳ متر تجاری قید شده . الان من با همان پایان کار قدیمی نسبت به انتقال سند اقدام کنم چه مشکلی ممکن است برای من ایجاد بشه؟ یا اگه اول پایان کار بروز کنم بهتره؟ ممنون از کم که شما

سلام، اگر صاحب ملک از اتباع باشد، و نتواند سند خانه را به نام خود کند، و صرفا وکالت تام فروش داشته باشد، در صورتی که بعد از ساخت یک طبقه بدون اخذ پروانه با همکاری فرزندانش، به همسایه ها گفته باشد که خانه مال خودش نیست، و فقط اجازه ساخت یک طبقه را بدون مجوز از صاحب سند گرفته تا متصرف آن طبقه باشد، و از طرفی فرزندآنش را اجبار به ساخت آن طبقه کند، و به آن ها بگوید این طبقه را بسازید برای خودتون تا بتونید توش زندگی کنید، بعد از پرداخت جریمه کمیسیون ماده صد، آیا صاحب اصلی خانه یا صاحب سند، میتواند آن طبقه یا قسمتی از آن، مثل یک اتاق را از تصرف آن فرزندان و زن طلاق داده اش در بیاورد، در حالی که پرداخت جریمه، 15 سال بعد اتفاق افتاده؟

سلام
من از یکی از شهرهای محروم غربی مزاحم میشم ،با توجه به اینکه ما به کارشناسانی نظیر شما دسترسی نداریم در صورت امکان به سوالم پاسخ بفرمائید.ممنون
بنده ساختمانی را احداث کرده ام و ضمن پرداخت کلیه حقوق شهرداری گواهی پایان کار آن را از شهرداری گرفته ام ولی جدیدا متوجه شده ام مساحت ملک(مساحت درج شده در پایان کار) با مساحت درج شده در سند مغایرت دارد،آیا اداره ثبت برای اصلاح سند پایان کار را مبنا قرار میدهد؟یا ممکن است کار را مجددا به شهرداری ارجاع دهد

سلام قصد خرید یه منزل دو طبقه دارم سند تک برگ داره و پایان کار ولی سند تفکیک نشده است ..آیا مشکل داره؟اصلا برا خرید منزل باید چه مدارکی باشه ؟

سلام، میخواستم بدونم که برای در رهن گذاشتن سند نزد بانک، داشتن پایانکار الزامی هست یا با گواهی عدم خلاف هم اینکار امکان پذیر هست؟

با سلام حضور شما، خانه ما در دو طبقه و خرپشته هست طبقه دوم به فاصله ١٠ سال بعد طبقه اول ساخته شده، هر دو طبقه پايان كار دارد به فاصله دو سه سال بعد از طبقه دوم خرپشته هم ساخته شد. چند سال بعد از ساخت وساز سند خانه را به نام برادرم انتقال داديم كه از طرف شهردارى مشكلى نبود… بعد از آن هم براى دريافت وام، سند خانه را رهن بانك گذاشتيم باز هم در بازديد شهردارى مشكلى نبود و گواهى ساختمان صادر شد… ما به استناد اين دو بار بازديد فكر كرديم هيچ خلافى نداريم و قصد فروش داريم… الان براى فروش شهردارى از خرپشته تخلف ٨ مترى را اعلام كرده و گواهى استحكام بنا را از نظام مهندسى ميخاد خونه ما كلا ٣٨ سال قدمت دارد…سوال من اينه چطور امكان داره شهردارى بعد از دو بار بازديد قبلى براى سند و وام، حالا و در اين مرحله از خرپشته ايراد ميگيره؟؟؟ و آيا مطالبه گواهى استحكام بنا از طرف شهردارى درسته؟؟؟
با سپاس فراوان

باسلام
ما یک خونه قدیمی داریم ک پایان کار نداره کلی هم عوارض و مالیات داره
میخواستم بدونم ایا میشه خونه رو ب اسم فرد دیگه ای زد؟
اگه میشه به چه صورت؟

سلام وقت بخیر.
نزدیک یکماه پیش شوهرم خانه ای رو به اسم من زده و من میخوام به اسم پسرم بزنم، پایان کار و دارایی ملک رو تازه پرداخت کردیم، الان برای انتقال سند باید باز هم به شهرداری و دارایی بریم و پول پرداخت کنیم یا فقط هزینه انتقال سند رو بدیم؟
با تشکر

سلام. ما یه واحد مسکن مهر در پرند داریم که تقریبا دو سال هست که تحویل داده شده و اقساط اون رو پرداخت میکنیم،میخواستم ببینم آیا سند زدن خانه به اسم ما وقتی صورت میگیره که ما تمام اقساط وام رو پرداخت کنیم یا ربطی به اون نداره، چون تو قرارداد اولیه نوشته بود پیش فروشنده(سازنده) موظف هست شرایط انتقال مالکیت رو در زمان تحویل خانه فراهم کند.

با عرض سلام.
حدود یکسال و نیم پیش زمینی را در یک شهرک 32 پلاکی خریداری کرده و شروع به ساخت نمودیم. 13 پلاک در این شهرک ساخته شده و صاحبین در آن مستقر میباشند.
زمین خریداری شده دارای پروانه و مجوز ساخت بوده و همچنین دارای امتیازات برق و آب نیز بوده.
الان حدود 80 درصد ساخت تمام شده و در مرحله نازک کاری هست که جهاد کشاورزی دستور توقف ساخت رو داده و ادعا داره که پروانه های صادر شده برای شهرک غیر قانونی هست و در داخل بافت روستا نیست!!!!
آیا من مسئول صادر شدن پروانه های به فرض مورد دار هستم؟
خواهشا کمی راهنمایی کنید .کل زندگیمون تبدیل به استرس شده چون در این شرایط سخت اقتصادی تمام زندگیم رو هزینه کردم و الان هم نمیدونم که باید چکار کنم. واقعا چند روزه 2 تا خانواده داغون شدیم ممنون میشم کمکم کنید

آپارتمانی را خریداری کرده ام که پایان کار نامحدود دارد و سند آن نیز دفتر چه ای است حال از فروشنده درخواست کرده ام که پایان کار جدید بیاورد اما مالک از آن امتنا ع میکند آیا میتوان با پایان کار نامحدود سند انتقال را صادر کرد

سلام ما ساختمانی داریم که طول پارکینگ ها کم است طوری که فقط پراید و ۲۰۶ جا می شود آیا می توانیم با توافق همه ساکنین یک متر دیوار پیلوت را عقب تر ببریم تا پارکینگها قابل استفاده شود. کلا سه واحد هستیم. ممنون

سلام
واحدهای آپارتمانم را بدلیل نیاز به نقدینگی پیش از گرفتن پروانه پایانکار بهره برداری اجاره دادم. الان مجری ساختمانم شکایت کرده و گفته اول باید پایانکار می گرفتی. مجازات این کارم چیست؟ با سپاس

با عرض سلام
پدر همسر بنده فوت کردن و ملک ارث ایشون دارای تخلف در ساخت هست. منزل در یک طبقه دارای پایان کار هست اما طبقه فوقانیش خیر. بعد از اون اضافه بنا زیاد گرفته شده.
برای انتقال سند به شخص خریدار منزل آیا امکان انتقال سند هست با همین مدارک؟
آیا فروش وکالتی در صورتی فوت یکی از وراث برای خریدار میتونه دچار دردسر بشه؟

سلام وقت بخير بنده يك ساختمان دوطبقه رو قصد خريد دارم طبقه اول پايان كار دارد البته پايان كاراون متعلق به سال 84ميباشد و طبقه دوم پروانه ساختماني كه از تاريخ پروانه گذشته است لطفا براي صدور سند مالكيت طبقه اول و مراحل تمديد پروانه طبقه دوم و گرفتن سند اين طبقه لطفا راهنمايي ام كنيد
باتشكر

سلام وقت بخير ايا باگذشت چند سال از تاريخ پايان كار ساختمان كه اقدام به صدور سند نكرده ايا امكان جريمه از طرف شهرداري يا اداره ثبت وجود داره

سلام وقت بخير ببخشيد در موقع خريد ساختمان دوطبقه كه يك طبقه ان پايان كار وطبقه دوم ان انقضاي پروانه ساخت شده در قولنامه چه چيزاي قيد كنم كه ضرر و زيان متحمل بنده نباشه
باتشكر

سلام. ببخشید ما واحدی را قولنامه کردیم که سند داره اما گواهی پایان کارش رو مالک نداره.
آیا هنگام انتقال سند به مشکل بر می خوریم؟
و اینکه آیا برای وام جعاله گواهی پایان کار لازمه؟
با تشکر

باسلام وعرض خسته نباشید
من ملکی را خریدم که طبق سند 140 متر می باشد ولیکن هنگام صدور استعلام جهت انتقال سند داخل استعلام شهرداری 10 متر اصلاحی به ملک مذکور داده لذا من هنگام انتقال سند در محضر امضاء نکردم و فروشند بابت 10متر اصلاحی حاضر به پرداخت مبلغ متراژ اصلاحی نیست .
لازم بذکر است که در مبایعنامه کلیه خیارات نیز ساقط شده است و فروشنده می گوید من در حال حاضر به شما 140 متر را سند وارائه می کنم و ملک موقع تخریب 10 متر کم می شود به شهرداری مربوط است.
در حال حاضر ملک بطور کامل تحویل اینجانب است و فقط انتقال سند مانده .
لطفا” بفرمائید حکم حقوقی آن چه می شود!!!!!!!!!!

با درود و سپاس
بنده حدود پنج سال پیش منزلی رو پیش خرید نموده ام و طبق قرار داد دو سال پیش تحویل گرفته و سند رسمی انتقال آن در دفترخانه اسناد رسمی به نامم تنظیم شده و در حال حاظر هم دارای سند رسمی تک برگ آزاد به نام خودم و هم دارای بنچاق معامله هستم، ولی در حال حاظر متوجه شدم سازنده آپارتمان هفت طبقه ای که واحد من نیز در آن قرار دارد پایان کار نگرفته و حاظر به گرفتن آن هم نیست ، اینکه چگونه بدون پایان کار دفتر اسناد رسمی به من سند تک برگ رسمی داده را نمیدانم ، لطفاً بفرمایید در صورتی که قصد فروش منزل را داشته باشم چه مشکلاتی ممکن است برای من پیش بیاید در صورتی که منزلم سند رسمی تک برگ دارد ولی ساختمان پایان کار ندارد و روند پیگیری حقوقی آن چگونه است؟ آیا برای فروش سند رسمی وبنچاق کافی نیست و باید پایان کار ساختمان هم باشد؟ با تشکر بسیار فراوان

سلام و درود
من مالک آپارتمان چهار واحدی ای هستم که دارای پایان کار و سند می باشد ، اما بعد از مدتی متوجه شدم که در پایان کار ارتفاع همکف به جای 3/5 متر، 2/2 متر نوشته شده، ممنون میشم که راهنمایی کنید که چه کار باید بکم؟
آیا باید پرونده م رو به کمیسیون ماده صد ارسال کنم؟

با سلام.ایا ملکی که سند مالکیت و پایان کار داره ممکنه که پروانه ساختمانی نداشته باشه؟

سلام.ما آپارتمانی خریدیم که سند و پایان کار داره ولی پروانه نداره.ساختمان قدیمی نیست تاریخ پایان کار هم سال ۸۶هست.
این چطور ممکنه؟الان می‌خوایم خونه رو بفروشیم طرف خریدار میخواد وام مسکن بگیره و بانک ازشون علاوه بر سند و پایان کار ، پروانه هم میخواد.
ما باید چکار کنیم؟
ممنون میشم پاسخ بدین

سلام از بانک درخواست وام کردم در قبال ترهین ملک. حالا پایان کار تفکیکی میخواد. مگه میشه من که یک واحد از چهار واحد آپارتمان خریدم خودم شخصا برم درخواست صدور پایان کار بکنم اونم تک واحدی؟

سلام . ملکی را سال پیش خریدم. پایان کار اون حدود دو ماه پیش حاضر شده ولی فروشنده اعلام کرد سند حاضر نیست و رفته اداره ثبت . چگونه میتونم پیگیر بشم چرا توی اداره ثبت گیر کرده . از طریق شماره پایانکار میتونم برم اداره ثبت و استعلام وضعیت ملک رو متوجه بشم.