هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

هشدار: پیش از آغاز نوشتار،  به اشخاصی که نوشتارهای من در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون پیوند سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر گونه ای منتشر می کنند متذکر می شوم که چشم به راه عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه نوشتارهایم باشند.

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

برای راه اندازی یا اداره بعضی از کسب و کارها ناگزیر هستید به تاسیس و یا خرید یک شرکت، اقدام کنید و شما ممکن است از گزینه تاسیس شرکت به دلایل گوناگون، صرف نظر کنید و گزینه خرید یک شرکت را انتخاب نمائید و من قصد دارم در این نوشتار، صرفاً به بیان بخشی از نکات کلیدی و مهم، پیرامون خرید شرکت و بایسته های خرید شرکت، که عموماً به دنبال خرید سهام یا خرید سهم الشرکه، مفهوم پیدا می کند بپردازم.

1- نوع شرکت، در نکات قانونی که برای خرید و اداره اش باید رعایت کنید و در مزایا و محدودیت های قانونی که برای شما مهم است تاثیر گذار می باشد. بنابراین دقت کنید و برای خود، مشخص کنید که چه نوع شرکتی (سهامی، تضامنی، مسئولیت محدود و…) با چه مزایایی نیاز دارید.

2- دقت کنید که سهام یا سهم الشرکه شرکت ها را باید از سهامداران یا شرکاء خریداری کنید نه از خود شرکت یا از مدیرعامل یا از اعضای هیات مدیره و افراد دیگر.

3- فهرستی از سهامداران و شرکای شرکت و میزان سهام و شراکت آنها در شرکتی که قصد خرید آن را دارید بخواهید و میزان بدهی و بستانکاری و مزایا و حقوق ویژه یا سهام ممتازه و هر نوع تعهد یا منافع آنها را به دقت، مورد شناسائی قرار دهید.

4- آخرین وضعیت ثبتی شرکت مورد معامله، از حیث بازداشت سهام یا سهم الشرکه سهامداران و شرکاء در قبال دیون مالیاتی یا دیون بیمه ای یا دیون کارگری یا دیون بانکی یا اجرائیه های ثبتی یا دستورات و اجرائیه های قضائی را مبتنی بر سوابق مندرج در پرونده شرکت، در اداره ثبت شرکت ها، مورد شناسائی و بررسی قرار دهید.

5- از ممنوع المعامله نبودن فروشندگان سهام یا سهم الشرکه، اطمینان حاصل کنید.

6- چه بسا شرکت، به موجب قراردادهای منعقده یا احکام مراجع قانونی، دارای تعهدات بلند مدت یا جاری سنگین به اشخاص دیگر با عناوین مختلف باشد. بنابراین فهرست کلیه قراردادها و تعهدات جاری و آتی شرکت را بخواهید و مورد بررسی و دقت، قرار دهید.

7- فهرستی از پروانه ها، گواهی نامه ها، مجوزها، معافیت ها، مشوق ها و مزایای شرکت مورد نظر همانند پروانه بهره برداری و تاسیس، پروانه استاندارد، گواهی نامه های ایزو، گواهی نامه های ایران کد، کارت بازرگانی، پروانه ساخت محصول، گواهی نامه شرکت در نمایشگاه ها و سمینارها، نشان های تجاری، طرح های صنعتی، برند ها و اختراعات ثبت شده، نرم افزارهای ثبت شده و… را تهیه و معتبر بودن آنها و میزان ارزش آنها را مورد بررسی و دقت، قرار دهید.

8- پیش از خرید شرکت، حسابرسی از وضعیت مالی شرکت، بوسیله موسسات معتبر حسابرسی، برای احراز وضعیت دقیق دیون و تعهدات و صورت های مالی و میزان سود و زیان و… را مورد توجه قرار دهید.

9- تحویل گرفتن اصل دفاتر قانونی پلمپ شده و اصل اظهارنامه مالیاتی تسلیم شده و اصل گواهی ثبت علامت و اختراع و اصل همه گواهینامه ها، پروانه ها، اسناد و مدارک مالی، مهر شرکت، دسته چک، اصل سند مالکیت اموال منقول و غیر منقول و اصل بیمه نامه ها و… از اهمیت بالائی برخوردار است.

10- کارشناسی و ارزیابی قیمت اموال منقول و غیر منقول شرکت، بوسیله کارشناسان رسمی دادگستری مورد وثوق را از نظر دور ندارید.

توجه بفرمائید که موارد اشاره شده، فقط بخشی از نکات قابل طرح بود و حتماً مشاوره حقوقی با وکیل و کارشناس زبده حقوقی را در مذاکرات و بررسی ها و نیز در هنگام تنظیم قرارداد خرید، در نظر، داشته باشید.

به یادداشتهای مرتبط با این موضوع در سایت شخصی صادق رئیسی کیا که در زیر این یادداشت آمده رجوع و آنها را مطالعه فرمائید. یقیناً به دانش و مهارتهای کاربردی شما خواهد افزود.

در صورتی که به مشاوره در زمینه ی یادداشت ها و نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده علاقه مند بودید درخواست خود را به raeisikia@yahoo.com ارسال یا با شماره های 88321088 و 88323279 تماس حاصل فرمائید.

صادق رئیسی کیا

بیست و سوم شهریورماه 1395

 

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

2 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

با سلام و احترام
آیا میشود بعد از انتقال سهم الشرکه (خواه بصورت ارادی یا قهری) جهت دریافت سود سالهایی که مالک سهم الشرکه بودم و سودی دریافت نکردم (البته مجمع عمومی جهت تعیین و پرداخت سود طی این سالها تشکی نشده) در دادگاه طرح دعوا کنم
ممنون