شرکت مسئولیت محدود بهتر است یا سهامی خاص

هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

انواع شرکت در قانون تجارت

در ماده 20 قانون تجارت ایران مصوب 1311، هفت نوع شرکت به ترتیب زیر، معرفی شده است:

1- شرکت سهامی

برابر ماده 4 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، مصوب 1343 شرکت سهامی به دو نوع شرکت سهامی خاص و شرکت سهامی عام، تقسیم شده است.

2- شرکت با مسئولیت محدود

3- شرکت تضامنی

4- شرکت مختلط غیر سهامی

5- شرکت مختلط سهامی

6- شرکت نسبی

7- شرکت تعاونی تولید و مصرف

برابر قوانین و رویه های ثبتی و عملی مربوط به بخش تعاون، شرکت تعاونی، دارای انواع مختلفی شده اند که از جمله می توان به شرکت تعاونی سهامی عام و شرکت تعاونی سهامی خاص و شرکت تعاونی تولید و شرکت تعاونی توزیع اشاره نمود.

تفاوت شرکت سهامی خاص با شرکت مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود

شرکت مسئولیت محدود بهتر است یا سهامی خاص؟

هر یک از این شرکت ها در چگونگی تشکیل و چگونگی فعالیت و نوع و میزان مسئولیت سهامداران و شرکا و مدیران تفاوت هایی با هم دارند که ما در این نوشتار، فقط به بیان موارد تمایز و اشتراک شرکت های سهامی خاص و مسئولیت محدود، می پردازیم.

ترکیب عددی شرکا و سهامداران در تاسیس

1- برای تاسیس و ادامه فعالیت شرکت سهامی خاص، وجود حداقل سه سهامدار (سه شریک) لازم است در حالی که برای تاسیس و ادامه فعالیت شرکت با مسئولیت محدود، وجود دو شریک، کافی است.

2- به هنگام تاسیس شرکت سهامی خاص، افتتاح حساب بانکی، برای واریز سرمایه شرکت، بنام شرکت در شرف تاسیس و ارائه رسید واریز بخش نقدی سرمایه به اداره ثبت شرکت ها الزامی است؛ در حالی که در شرکت با مسئولیت محدود، تایید مدیر عامل مبنی بر اینکه سرمایه شرکت، به او سپرده شده برای اداره ثبت شرکت ها کفایت می کند.

ترکیب عددی هیات مدیره

3- در شرکت سهامی خاص، اعضای هیات مدیره باید حداقل سه نفر باشند در حالی که در شرکت با مسئولیت محدود اعضلای هیات مدیره می تواند دو نفر باشد.

انتخاب اعضای هیات مدیره

4- در شرکت سهامی خاص، اعضای هیات مدیره باید الزاماً از بین سهامداران انتخاب شود در حالی که در شرکت با مسئولیت محدود، لزومی ندارد که اعضای هیات مدیره شرکت از شرکای شرکت باشند.

مدت مدیریت اعضای هیات مدیره

5- در شرکت سهامی خاص، مدت مدیریت اعضای هیات مدیره در یک دوره نمی تواند بیش از دو سال باشد هر چند که می توان آنها را برای دوره های دو ساله پیاپی انتخاب کرد؛ در حالی که در شرکت با مسئولیت محدود، مدت مدیریت اعضای هیات مدیره، می تواند به صورت نامحدود، تعیین گردد.

مدت مدیریت مدیرعامل

6- در شرکت سهامی خاص، مدت مدیریت مدیرعامل نمی تواند بیش از دو سال تعیین شود هر چند که می توان او را برای دوره های دو ساله پیاپی انتخاب کرد؛ در حالی که در شرکت با مسئولیت محدود، مدت مدیریت مدیرعامل می تواند به صورت نامحدود، تعیین گردد.

تعیین بازرس قانونی شرکت

7- در شرکت سهامی خاص، وجود و تعیین بازرس قانونی، الزامی است در حالی که در شرکت با مسئولیت محدود، وجود بازرس قانونی، الزامی نیست.

هیات نظار در شرکت با مسئولیت محدود

شرکت سهامی خاص

شرکت با مسئولیت محدود بهتر است یا سهامی خاص؟

8- اگر تعداد شرکای شرکت با مسئولیت محدود، بیش از 12 نفر شوند الزاماً هیات نظار هم به ارکان شرکت، اضافه می شود در حالی که در شرکت سهامی خاص، با افزایش تعداد سهامداران، هیچ رکنی به ارکان شرکت، اضافه نمی شود.

دفاتر قانونی شرکت

9-  در شرکت سهامی خاص، وجود دفتر سهام و دفتر نقل و انتقال سهام، الزامی است در حالی که در شرکت با مسئولیت محدود، الزامی برای وجود دفتر سهام و دفتر نقل و انتقال سهام، وجود ندارد.

ورقه سهام و سهم الشرکه

10- در شرکت سهامی خاص، صدور ورقه سهم، الزامی است در حالی که در شرکت با مسئولیت محدود، سهم الشرکه شرکاء نمی تواند به شکل اوراق سهام، در آید.

نقل و انتقال سهام و سهم الشرکه

شرکت با مسئولیت محدود

سهم الشرکه شرکت با مسئولیت محدود

11- اصل بر این است که در شرکت سهامی خاص، نقل و انتقال سهام، آزاد است و محدودیت های مربوط به نقل و انتقال سهام، استثناء بر اصل و به صورت محدود است؛ در حالی که در شرکت با مسئولیت محدود، اساساً، سهم الشرکه را نمی توان به دیگری واگذار کرد، مگر با رضایت سه چهارم شرکاء که اکثریت عددی هم داشته باشند.

12- در  شرکت سهامی خاص نقل و انتقال سهام از طریق اسناد عادی و با ثبت در دفتر نقل و انتقال سهام انجام می شود در حالی که نقل و انتقال سهم الشرکه باید لزوماً از طریق دفاتر اسناد رسمی و با تنظیم سند رسمی انجام شود.

” انتقال سهام در شرکت سهامی خاص ” را نیز در این مورد مطالعه بفرمایید.

تقسیم سود

13- در شرکت سهامی خاص، تقسیم سود، منحصراً به نسبت تعداد سهام سهامداران انجام می شود (مگر در مورد سهام ممتازه که قواعد خاص خودش را دارد) در حالی که در شرکت با مسئولیت محدود، تقسیم سود، عموماً بر مبنای نسبت سهم الشرکه شرکاء انجام می پذیرد و انتخاب روش های دیگر برای تقسیم سود، برابر توافق شرکای شرکت، ممنوع نشده است.

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

5 1 vote
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

3 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

سلام مطالب عالی بود ممنون

سلام من یک سوال داشتم از نطر کاری برای من کک قراره ب عنوان نیروی بهداشت حرفه ای دریک معدن کار کنم سهامی عام یا حاص بوددنش در کار من و بالفرض حقوق من تفاوتی داره؟