هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

هشدار: پیش از آغاز نوشتار،  به اشخاصی که نوشتارهای من در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون پیوند سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر گونه ای منتشر می کنند متذکر می شوم که چشم به راه عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه نوشتارهایم باشند.

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

در آستانه انتخابات فدراسيون فوتبال قرار داريم. فدراسيون فوتبال جمهوري اسلامي ايران به عنوان بزرگ‌ترين فدراسيون ورزشي كشور بايستي تجلي گاه هنجارهاي ورزشي، اجتماعي و اقتصادي و فرهنگي در صنعت ورزش ايران باشد و نماد موفقيت و الگوي توسعه و پيشرفت براي ساير فدراسيون‌ها و رشته‌هاي ورزشي به شمار آيد.

در اين راستا انتخابات فدراسيون فوتبال نيز بايد آفرينشگاه ارزش‌هاي ورزشي و مولد ارزش‌هاي افزوده اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي در ورزش كشور باشد. برگزاري انتخابات فدراسيون فوتبال به خودي خود هدف قابل توجهي محسوب نمي‌شود. اهداف، چگونگي برگزاري و چگونگي اتخاذ تصميم در اين انتخابات، خواسته و مطلوبيت اصلي آن به حساب مي‌آيد بنابراين مي‌توان گفت انتخابات فدراسيون فوتبال در حقيقت يك روش و ابزار است كه البته بايد از اين ابزار در مسير هدف و به درستي استفاده شود.

هدف از انتخابات فدراسيون فوتبال، اصولا كشف ديدگاه انتخاب‌كنندگان و احراز ميزان اقبال آنان نسبت به صلاحيت و توانمندي افراد در جهت منافع ملي در فوتبال و در نهايت، گزينش منطبق ترين، فرد و برنامه با منافع ملي ايران در فوتبال است.

بنابراين انتخابات را نه به عنوان هدف بلكه به عنوان روش و ابزار كسب نظر و كشف ميزان باور عموم به صلاحيت و برنامه نامزدهاي فدراسيون فوتبال، دنبال مي‌كنيم. اين ابزار بايد اولا سالم و كارآمد باشد و ثانيا بايد به درستي به كار گرفته شود. هر اقدام يا تلاشي كه به كارآمدي و درستي اين ابزار آسيب وارد كند يا آن را به شكل و صورتي نادرست، به‌كار گيرد در واقع، بايد مصداق بارز فساد در فوتبال به شمار‌ آيد.

از فرآيندهاي انتخاباتي فدراسيون فوتبال نبايد به عنوان وسيله‌اي براي نفي هدف انتخابات استفاده شود. برای مثال تلاش براي خريد راي، از طريق تاثير‌گذاري بر راي و نظر انتخاب‌كنندگان با اختصاص بودجه و تقويت توان مالي آنان، آن هم درست در آستانه انتخابات فدراسيون فوتبال يا تشكيل اجتماع، جلسه، محفل و در نهايت تباني براي وارد آوردن فشار بر انتخاب‌كنندگان جهت تاثير‌گذاري بر راي آنان و هر اقدامي كه انتخابات فدراسيون فوتبال را از لحاظ شكلي و محتوايي از قالب و هدف خود تهي كند و انتخاب‌كنندگان را از طريق روش‌ها و ابزارهاي غير دموكراتيك و ناجوانمردانه ناگزير يا ترغيب به اتخاذ تصميم يا اعطاي راي بر خلاف مصالح و منافع ملي در فوتبال نمايد و به‌دنبال حاكم كردن افراد و گروه‌هاي انحصار طلب و ناكارآمد در فوتبال باشد را بايد از مظاهر آشكار فساد در فوتبال، محسوب كرد.

انتخاب‌كنندگان، انتخاب شوندگان و برگزار‌كنندگان انتخابات فدراسيون فوتبال، در آستانه يك آزمون ملي در قبال تكليف ملي خود براي عملكرد انتخاباتي مسئولانه و سالم، قرار گرفته‌اند. هر انتخاب‌كننده‌اي در قبال انتخابي كه براي آينده فوتبال ايران، مي‌كند بايستي نسبت به منافع ملي و نیز همه اهالي فوتبال پاسخگو باشد.

رسانه‌هاي ورزشي هم علاوه بر اينكه خودشان بايد بر اساس منافع ملي عمل كنند مي‌توانند با نظارت دقيق و مستمر رسانه‌اي بر جريان و اجزای انتخابات فدراسيون فوتبال و نيز فعاليت‌هاي انتخاباتي نامزدهاي فدراسيون فوتبال، اميد بخش و مايه دلگرمي مردم در جهت حفظ فوتبال بر محور منافع ملي باشند.

صادق رئيسي‌كيا

پنجم دی ماه 1394

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments