هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

هشدار: ذکر و بازنشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

چک در وجه حامل، سندی است که مطلقاً قابل انتقال می باشد. دارنده چک در وجه حامل، می تواند با ظهرنویسی یا بدون ظهرنویسی، اقدام به انتقال چک به افراد دیگر نماید و البته انتقال چک، بدون ظهرنویسی را از این جهت که در قبال پرداخت وجه آن مسئولیتی پیدا نمی کند ترجیح خواهد داد زیرا چک در وجه حامل، هنگامی که ظهرنویسی نشود تنها و تنها یک مسئول پرداخت دارد و آن هم، صادر کننده چک است.

1- در زمانی که اطمینان دارید طرف مقابل شما یک رباخوار است. افراد رباخوار، شیفته چک در وجه حامل هستند. این وسیله برای آنان، ابزاری قدرتمند و استثنایی جهت اعمال انواع فشارها و چپاول تولیدکنندگان و کارآفرینان است.

2- در زمانی که طرف مقابل، به شما تعهداتی دارد که پیش از انجام آن تعهدات، مستحق دریافت وجه چک، نیست.

3- در زمانی که کالا یا مورد معامله، به شما تحویل نشده است. چک در وجه حامل، سندی است که بدون قید و شرط، متعهد به پرداخت وجه آن هستید. چنین سندی را وقتی باید به طرف مقابل بدهید که در ازای آن، کالا یا خدمتی را بدون هیچ اشکال و ایرادی خریداری کرده و تحویل گرفته باشید.

4- در زمانی که تحت فشارهای ذهنی یا هوچی گری یا تعارفات غیر معمول طرف مقابل، قرار دارید.

5- در زمانی که وجه چکی که قصد صدور آن را دارید از میانگین وجه چک هائی که معمولاً صادر می کنید بیشتر است.

6- در زمانی که هیچ گونه شناخت یا داد و ستد قبلی با طرف مقابل ندارید.

7- در مواردی که ناگزیر هستید چک را به صورت غیر حضوری (از طریق پست یا پیک موتوری یا واسطه) به طرف مقابل تحویل دهید. چه بسا چک در وجه حامل، مفقود یا سرقت شود و بدین ترتیب، موجودی حساب بانکی شما مورد تعرض قرار گیرد یا گرفتاری هایی برای اعلام مفقودی و سرقت چک و سپس دریافت دسته چک جدید و همانند اینها برایتان پیش آید.

8- در زمانی که با طرف مقابل توافق دارید که به شماره چک، در قرارداد یا سند دیگری اشاره شود بهتر است چک را در وجه حامل صادر نفرمایید.

بایسته های صدور چک و بایسته های دریافت چک (از نوشتارهای سالیان پیش من) که در همین سایت، در دسترس شما هستند را حتماً مطالعه فرمائید.

در صورتی که به انتخاب وکیل یا مشاوره در زمینه های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را به s.raeisikia@gmail.com ارسال یا با شماره های 88321088 و 88323279 (گروه حقوقی برهان) تماس، حاصل فرمائید.

صادق رئیسی کیا

بیست و چهارم آذرماه 1394

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments