هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

این سوالی است که ذهن بعضی از مدیران و سرمایه گذاران ورزشی را به خود مشغول کرده است:

برای آغاز یا ادامه یک فعالیت حرفه ای ورزشی، در قالب موسسه ورزشی اقدام کنیم یا شرکت ورزشی؟

بهتر است بنگاه ورزشی در قالب “شرکت سهامی خاص” یا “شرکت سهامی عام” فعالیت کند.

زیرا:

1. شرکت های سهامی، ذاتا شخصیت و هویت تجاری دارند و اصل بر این است که مبتنی بر تجارت و کسب منافع، فعالیت می کنند. بنابراین اگر بنگاه ورزشی در قالب شرکت سهامی فعالیت کند برای تصدی در فعالیت های اقتصادی و تجاری با مشکل قالب و ساختار، روبرو نخواهد بود.

2. فرایند قانونی شرکت های سهامی به گونه ای است که بدلیل لزوم برگزاری مجمع عمومی سالانه و لزوم طرح سالانه تراز و صورت های مالی در مجمع عمومی صاحبان سهام و بنا به مسئولیتی که بازرس قانونی شرکت برای اعمال نظارت بر جوانب مالی و قانونی اقدامات هیات مدیره دارد زمینه را برای شفافیت مالی و عملکردی به صورت بهتری، فراهم می کند.

3. مالکیت و نقل و انتقال مالکیت در شرکت های سهامی از طریق نقل و انتقال سهام، در یک فرایند نسبتا شناخته شده و قانونمند انجام می شود و در واقع اگر بنگاه ورزشی در قالب شرکت سهامی فعالیت کند و سهامداران، قصد واگذاری مالکیت خود را داشته باشند این امر، به شکل ساده تر و سریعتر قابل انجام است.

4. اگر بنگاه ورزشی در قالب شرکت سهامی فعالیت کند، این امکان را خواهد داشت که بدنبال رعایت یک سری از فرآیندهای مالی و قانونی امکان حضور در بازار بورس را داشته باشد. در واقع دسترسی و هم خانوادگی شرکت سهامی به بازار سرمایه بسیار بیشتر از سایر ساختارها و قالب های سازمانی است.

صادق رئیسی کیا

دهم آذرماه 1394

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments