هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

هشدار: پیش از آغاز نوشتار،  به اشخاصی که نوشتارهای من در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون پیوند سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر گونه ای منتشر می کنند متذکر می شوم که چشم به راه عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه نوشتارهایم باشند.

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

یادداشتی از صادق رئیسی کیا در روزنامه آرمان بیست و چهارم ابانماه 1394

از آنجا که باشگاههای ورزشی حرفه ای، هسته اصلی توسعه ورزش حرفه ای، به شمار می آیند و با عنایت به اینکه سیاست های کلی اصل 44 و قانون اجرای آن و همچنین سیاست های اقتصاد مقاومتی، بر توانمند سازی اقتصادی در همه صنایع و زمینه ها از جمله صنعت ورزش کشور تاکید نموده اند نکات زیر می تواند به عنوان یک الگوی اولیه در مسیر توانمندسازی باشگاههای حرفه ای ورزشی مورد توجه مجلس شورای اسلامی و وزارت ورزش و جوانان، قرار گیرد:

1- توجه به اهمیت و لزوم تسریع در تدوین و تصویب قانون جامعی برای باشگاه داری حرفه ای در ایران به منظور فراهم کردن محیط قانونی مطمئن و روان جهت افزایش حضور بخش خصوصی و تعاونی و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این زمینه.

2- تسریع در واگذاری باشگاههای پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی یا تعاونی.
ادامه مالکیت و مدیریت دولت بر این دو باشگاه، از منظر عمومی به نماد دولتی بودن ورزش و به جلوه دلبستگی دولت به مداخله اجرایی در ورزش تبدیل شده و نگرانی بخش خصوصی و تعاونی برای حضور در ورزش حرفه ای را تشدید می کند. واگذاری سرخابی ها اگر به روش درست انجام شود نظام باشگاه داری حرفه ای در ایران را توانمند خواهد کرد.

3- واگذاری استادیوم ها و فضاهای ورزشی دولتی به باشگاههای ورزشی حرفه ای موجود در قالب یک دوره واگذاری با قراردادهای بلند مدت 10 تا 20 ساله و نظام پرداخت پلکانی و با حمایت مالیاتی، بانکی و مالی و مشوق های متناسب با ویژگی و کارکردهای باشگاهها در  5 ساله نخست و با دوره تنفس متناسب پس از واگذاری و نیز با الزام باشگاهها به حرکت به سمت کاهش هزینه و تقویت سودآوری و در نهایت پرداخت مالیات به دولت از اواسط دوره واگذاری به بعد.

4- در نظر گرفتن یک دوره گذار هدفمند برای سازماندهی مجدد ساختاری، مالی، قانونی و تجاری و فنی باشگاههای ورزشی حرفه ای موجود طی یک دوره سه ساله در قالب شرکت های سهامی خاص یا عام و شرکت های تعاونی همراه با فراهم آوردن امکان تاسیس و فعالیت باشگاههای ورزشی حرفه ای در چنین قالبی.

5- اعطای نقش و توجه به ظرفیت و قابلیت باشگاههای ورزش حرفه ای برای ایفای مسئولیت های اجتماعی، کاهش وقوع بزه و آسیب های اجتماعی، کاهش رفتارهای پر خطر، پیشگیری از وقوع جرم، افزایش مهارت های زندگی، توسعه کارآفرینی و ایجاد اشتغال، ارتقاء فرهنگ عمومی، اصلاح الگوی مصرف، کاهش و بهینه سازی مصرف انرژی، کاهش تلفات تصادفات و بهبود فرهنگ ترافیکی، ترویج مصرف کالای ایرانی، ترویج و توسعه گردشگری و… که می تواند همراه با اختصاص هدفمند و هوشمند بخشی از بودجه های منظور شده در این زمینه ها به باشگاههای ورزشی و نیز تشویق باشگاههای ورزشی حرفه ای به ایفای نقش در این زمینه ها در ازای دریافت بخشی از منابع بدست آمده ناشی از کاهش خسارات و هزینه های دولتی و عمومی به توانمند سازی باشگاههای ورزش حرفه ای و افزایش سهم صنعت ورزش در اقتصاد ملی و در عین حال به تقویت جنبه های اجتماعی ورزش و عجین شدن ورزش با جریان زندگی مردم و جریان توسعه کشور کمک کند.

صادق رئیسی کیا
بیست و چهارم آبانماه 1394

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments