هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

هشدار: پیش از آغاز نوشتار،  به اشخاصی که نوشتارهای من در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون پیوند سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر گونه ای منتشر می کنند متذکر می شوم که چشم به راه عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه نوشتارهایم باشند.

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

صادق رئیسی‌کیا در یادداشتی که در اختیار  خبرگزاری «نسیم» قرار داده در خصوص اهمیت دسته بندی دقیق اطلاعات، آمار و داده در فدراسیون‌های ورزشی کشور و ضرورت انتشار آن برای تحقیقات دانشگاهی تاکید کرده است .

گروه ورزشی «نسیم»، صادق رئیسی‌کیا، کارشناس ورزش، در یادداشتی که در اختیار «نسیم» قرار داده درخصوص اهمیت جمع آوری و دسته بندی دقیق اطلاعات، آمار و داده در فدراسیون های ورزشی کشور و ضرورت انتشار آن برای تحقیقات دانشگاهی و تولید علم پرداخته که به شرح زیر است:

یکی از  لوازم پیشرفت در هر صنعتی، تحقیق و توسعه است و تحقیق و توسعه بدون جمع آوری دقیق و دسته بندی صحیح داده ها و در نهایت بدون دسترسی و تحلیل اطلاعات و داده های جمع آوری شده، امکان پذیر نمی باشد.

هر چند ورزش حرفه ای ایران به لحاظ ساختاری، تا حدودی حرفه ای به نظر می رسد اما به لحاظ عملکردی فاقد مجموعه منسجم و کاملی از شاخص های ورزش حرفه ای است و از آن جمله، در زمینه جمع آوری دقیق و دسته بندی صحیح و دسترسی آزاد به اطلاعات و داده های جمع آوری شده و تحلیل و بهره برداری از آنها، فاقد عملکرد حرفه ای است.

بسیاری از پژوهشگران، اساتید و دانشجویان کشور در رشته های مختلف دانشگاهی مرتبط با ورزش عموما با مشکل فقدان داده ها و عدم وجود اطلاعات و آمار ورزشی ارزشمند و قابل استناد در اکثر رشته ها و فدراسیون های ورزشی روبرو هستند یا امکان دسترسی سریع و آسان آنها به اندک اطلاعات و داده های موجود فراهم نمی باشد.

در این بین، نقش فدراسیون های ورزشی کشور در شکل نگرفتن پایگاه های داده در حوزه ورزش حرفه ای کشور، برجسته و چشمگیر است.

موازین علمی و حرفه ای مدیریت، اقتضاء می کند روساء و مسئولان فدراسیون های ورزشی برای اشراف بر حدود و حوزه مدیریت خود به جمع آوری دقیق و کامل اطلاعات، آمار، ارقام و اطلاعات صحیح در حیطه مسئولیت خود، اهتمام بیشتری داشته باشند.

همچنین تکلیف قانونی و حرفه ای مدیران فدراسیون های ورزشی، اقتضاء می کند نسبت به انتشار اطلاعاتی که جنبه عمومی، علمی و کاربرد دانشگاهی دارد و نسبت به فراهم نمودن زمینه دسترسی پژوهشگران و اساتید و دانشجویان کشور به اطلاعات و داده های موجود، توجه بیشتری مبذول فرمایند تا ورزش کشور از جریان روزآمدی، پویائی، دانش محوری و نیز از نهضت تولید علم در کشور جا نماند.

جمع آوری اطلاعات و آمار های با کیفیت در مواردی همانند:
1- تعداد اماکن و امکانات ورزشی و وضعیت استقرار و نوع تجهیزات و ارزش آنها
2- نوع مالکیت و میزان سرمایه گذاری و سودآوری و میزان اشتغال ایجاد شده
3- تعداد و رده سنی و رتبه بندی سطح تخصص و توان ورزشکاران، دانشجویان، مربیان، اساتید، متخصصین، کادرهای فنی و پزشکی و مدیریتی، داوطلبان و علاقه مندان در هر رشته
4- تعداد مسابقات و اردوها و تمرینات
5- تعداد و نوع آسیب دیدگی ها و درمان ها و نوع و نتیجه تجویز های انجام شده
6- تعداد و سطح حامیان مالی
7- تعداد و سطح تولید کنندگان ایرانی کالا و خدمات در هر رشته ورزشی
8- تعداد باشگاهها و موسسات و مدارس و هیات ها و انجمن های ورزشی و اطلاعات مربوط به آنها در هر رشته
9- آمار و ارقام و اطلاعات مربوط به کمیت و کیفیت رویدادهای ورزشی برگزار شده و….می تواند در پژوهش های کاربردی مورد نیاز مدیران و مسئولان ورزشی و تحقیقات علمی مورد علاقه اساتید و دانشجویان ورزش، مورد بهره برداری قرار گیرد و دستاورد های آن، گره گشای مشکلات و چراغ راه آینده ورزش حرفه ای ایران باشد.

بدان امید که مسئولان فدراسیون های ورزشی ایران با اهتمام بیشتر به جمع آوری اطلاعات و داده های کامل و دقیق و سپس با انتشار آنها قافله ورزش کشور را با نهضت تولید علم، همراه نمایند.

صادق رئیسی کیا
بیست و سوم آبانماه 1394

هیچ دیدگاهی ثبت نشده است

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments