هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

درخواست اعلام بطلان تصمیمات هیات مدیره

اشخاص ذینفع، در موارد خاصی می توانند برای ابطال و بطلان تصمیمات شرکت از طریق دادگاه اقدام نمایند. این نوشتارم را اختصاص می دهم به بیان مواردی که می توان برای ابطال تصمیمات هیات مدیره اقدام نمود.

 ماده 270 لایحه اصلاح قانون تجارت بیان می دارد:

“ﻫﺮ ﮔﺎﻩ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺮﮐﺖ ﺳﻬﺎﻣﯽ ﯾﺎ ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﺁﻥ ﯾﺎ ﺗﺼﻤﯿﻤﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻫﺮ ﯾﮏ ﺍﺯ ﺍﺭﮐﺎﻥ ﺷﺮﮐﺖ ﺍﺗﺨﺎﺫ ﻣﯽ‌ﮔﺮﺩﺩ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﻧﺸﻮﺩ ﺑﺮﺣﺴﺐ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻫﺮ ﺫﯼ‌ﻧﻔﻊ، ﺑﻄﻼﻥ ﺷﺮﮐﺖ ﯾﺎ ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﯾﺎ ﺗﺼﻤﯿﻤﺎﺕ ﻣﺬﮐﻮﺭ ﺑﻪ ﺣﮑﻢ ﺩﺍﺩﮔﺎﻩ ﺍﻋﻼﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.”

بر این اساس به بیان چند مورد از مواردی که صورتجلسه هیات مدیره شرکت، قابل ابطال از طریق دادگاه است می پردازیم:

1- در مواردی که صورتجلسه هیات مدیره با جعل امضاء یک یا چند عضو هیات مدیره یا مدیرعامل، تنظیم شده باشد.

2- در مواردی که صورتجلسه هیات مدیره با اعمال تهدید و اجبار،  به امضاء یک یا چند عضو هیات مدیره یا مدیرعامل رسیده باشد.

3- در مواردی که صورتجلسه هیات مدیره، در بردارنده مصوباتی، خلاف اساسنامه شرکت باشد.

4- در مواردی که صورتجلسه هیات مدیره، در بردارنده مصوباتی، خلاف مصوبات قانونی مجمع عمومی فوق العاده یا مجمع عمومی عادی صاحبان سهام باشد.

5- در مواردی که صورتجلسه هیات مدیره، در بردارنده مصوباتی، خلاف قوانین آمره کشور و خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه باشد.

6- در مواردی که در دعوت و تشکیل هیات مدیره، ترتیبات قانونی و اساسنامه‌ای شرکت، رعایت نشده باشد و در واقع هیات مدیره، خلاف قانون، تشکیل شده باشد.

7- در مواردی که در جلسه هیات مدیره به نصابهای قانونی لازم برای رای گیری توجه نشده باشد و در واقع تصمیم گیری بدون رعایت نصابهای قانونی، انجام شده باشد.

در صورتی که به انتخاب وکیل یا مشاوره در زمینه های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را به s.raeisikia@gmail.com ارسال یا با شماره های 88321088 و 88323279 (گروه حقوقی برهان) تماس، حاصل فرمائید.

صادق رئیسی کیا

دوم آبان ماه 1394

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

8 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

با سلام
اگر شخصی سهام خود را در ازای گرفتن مبلغی منتقل کند و صورت جلسه ای تنظیم شود به همراه شماره چکهای دریافتی و شخص در خصوص صورت جلسه هیئت مدیره، مبادرت به امضاء جهت انتقال نکند آیا امضا کردن جای شخص و یا جعل امضایش با توجه به فروش، مشکلی ایجاد خواهد کرد یا خیر؟

با سلام و عرض ادب
در خصوص موردی که صورت جلسه هیات مدیره با جعل و امضای یکی از اعضای هیات مدیره تنظیم و برگزار شده باشد و طی مراحل شکایت در حال پیگیری در دادگاه کیفری باشد آیا می توان قبل از درخواست انحلال شرکت سهامی خاص از طرف شاکی درخواست توقف فعالیت کلیه حسابهای بانکی و کارت بازرگانی و کلیه فعالیت های شرکت را تا رسیدگی کامل و صدور حکم قطعی از سوی دادگاه را درخواست نمود ؟
با تشکر و سپاس.

سلام وقت بخیر
بنده به عنوان بازرس شرکت متوجه شدم نایب رئیس هیئت مدیره بدون اجازه رئیس هیئت مدیره با جعل امضاء و جعل صورتجلسه حساب شرکت را از یک امضا به دو امضا تبدیل کرده. اوایل که رئیس هیئت مدیره متوجه شد، تهدید به شکایت از فرد جاعل کرد.
منتها الان با هم مشکلی ندارند.
به دلیل تخلفات گسترده از قبیل حساب سازی، جعل اجاره نامه و جعل امضاء چک بنده با ایشان (اعضاء هیئت مدیره شرکت) به اختلاف خوردم.
آیا میتوانم درباره این تخلف هم (جعل صورتجلسه و دو امضاء نمودن اسناد و اوراق و چک) به عنوان تخلف از آنها به ثبت شرکت ها یا دادگاه شکایت کنم یا خیر.

با سلام.آیا بطلان عملیات هیئت مدیره احتمال انحلال شركت رو داره؟؟سهامی خاص