هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

هشدار: پیش از آغاز نوشتار،  به اشخاصی که نوشتارهای من در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون پیوند سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر گونه ای منتشر می کنند متذکر می شوم که چشم به راه عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه نوشتارهایم باشند.

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

یادداشتی از صادق رئیسی کیا در خبرگزاری مهر:

غفلت از پیچیدگی های مدیریت ورزشی و ضعف علمی مدیران ورزشی، یکی از موانع رشد باشگاههای ورزشی ایران است.

همانگونه که امروزه ورزش، یک فعالیت حرفه ای چند جانبه به شمار می آید باشگاههای ورزشی نیز در ورزش حرفه ای، حلقه ای از زنجیره فعالیت های در هم تنیده محسوب می شوند.

در این بین، جوانب اقتصادی، اهمیت روزافزون یافته است. مدیران باشگاههای ورزش حرفه ای همچون گذشته مدیر هزینه و مدیر برگزاری یک مسابقه نیستند بلکه همانند مدیران بنگاههای اقتصادی باید بدنبال ایجاد ساختار سازمانی و اقتصادی قوی بوده و در اندیشه افزایش درآمدها، کاهش هزینه ها، نظام مالی شفاف، مدیریت مالی کارآمد، افرایش توان سودآوری، افزایش سهم بازار و بدست آوردن بازارهای جدید، کار در فضای رقابتی، موفقیت در رقابت، ارتقاء کیفیت محصولات و خدمات با لحاظ ویژگی های خاص خود باشند و این ویژگی ها، مدیریت بر باشگاههای ورزشی حرفه ای را تبدیل به مسئولیتی سنگین و پیچیده نموده است.

اکنون در کشورهای پیشرفته، فعالیت باشگاههای ورزشی حرفه ای علاوه بر جنبه ورزشی به لایه های فرهنگی، اجتماعی، رسانه ای و پیشگیری از آسیب های اجتماعی تسری پیدا کرده است و بدین ترتیب باشگاههای ورزشی به عنوان بنگاههای چند منظوره (اجتماعی، فرهنگی، رسانه ای، آموزشی و علمی) از نظر مردم، هواداران، سرمایه گذاران، حامیان مالی و دیگر ذینفعان، جذابیت های افزون تری یافته اند و مدیریت مسئولیت های اجتماعی نیز به نقش آنان افزوده شده است.
از این دریچه، مدیریت باشگاههای  ورزشی حرفه ای از پیچیدگی بیشتری برخوردار شده است. وسعت آگاهی ها، عمق درک و توان اجرایی مدیران باشگاههای ورزشی حرفه ای باید به اندازه ای باشد که بتوانند مدیریت همزمان و کارآمد عوامل مختلف فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، رسانه ای، علمی و…را همراه با پیشبرد اهداف خاص باشگاه ورزشی انجام دهند.

بنگاههای اقتصادی به بازاریابی و ترویج محصولات و خدمات خود از طریق باشگاهها و ورزش، روی آورده اند و بدین ترتیب حضور، خواسته ها و تفکرات آنان در ورزش حرفه ای اهمیت بیشتری پیدا کرده و این امر مدیران ورزشی را ملزم به آگاهی و درک بیشتر نسبت به نیازها و شرایط حامیان مالی نموده است. افزایش توان و جذابیت های اسپانسرینگ باشگاه، تنظیم برنامه بازاریابی باشگاه با لحاظ این ویژگی ها و در عین حال، همراه کردن هواداران، پیشکسوتان و عوامل باشگاه با برنامه بازاریابی و اهداف اسپانسرینگ باشگاه در کنار مدیریت بر حفظ و توسعه برند مبتنی بر راهبردهای برندینگ باشگاه، از دیگر زوایایی است که بر پیچیدگی مدیریت باشگاههای ورزشی حرفه ای افزوده است.

مدیران باشگاههای ورزشی حرفه ای همچنین باید آگاهی و اشراف بیشتر به نقش مقامات و سازمانهای محلی برای حمایت از اهداف و برنامه های باشگاه و تامین امکانات برای تسهیل فعالیت باشگاه از طریق دولت های مرکزی، استانها، مقامات محلی، شهرداری ها و سازمان های مردم نهاد را مورد توجه قرار دهند و برای جلب پشتیبانی آنان، برنامه های گسترده و کارآمدی داشته باشند.

از سوی دیگر، نظام های حقوقی و قانونی ورزش که از سوی نهادهای بین المللی، منطقه ای و ملی برقرار شده و رو به تکامل هستند حضور باشگاهها و ورزشکاران در پیکارها و رویدادهای ورزشی را با گستره ای از باید و نبایدها، رویه ها و فرایندها مواجه کرده که بی توجهی نسبت به آنها تبعات سنگینی را متوجه حیات باشگاهها و ارزش اقتصادی و منابع مالی آنها می نماید. بدیهی است آگاهی و درک صحیح مدیران باشگاههای ورزشی حرفه ای نسبت به زوایای حقوقی و قانونی فعالیت در ورزش حرفه ای نه تنها می تواند مانع بروز خسارت به باشگاهها گردد بلکه می تواند به موفقیت روزافزون آنها در بین رقباء بیانجامد.

در این نوشتار سعی کردیم به گوشه ای از پیچیدگی ها و تفاوت های کنونی مدیریت باشگاههای ورزشی حرفه ای اشاره کنیم و این البته همه سخن، نبود.

امید داریم مدیران باشگاههای ورزشی کشورمان با افزایش دانش و مهارت های خود، سطح و کیفیت مدیریت ورزشی در ایران را ارتقاء دهند و دستگاههای مسئول در این زمینه از جمله وزارت ورزش، فدراسیون های ورزشی و دانشگاهها به ارائه آموزش های کاربردی و نظری مورد نیاز مدیران ورزشی ایران اهتمام ورزند.

صادق رئیسی کیا
یست و هشتم شهریورماه 1394

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments