هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

 

شرکت یونیلور، بیش از 1500 برند را مدیریت می کند (پرسیل، سیف، رادیون و…) در حالی که نام شرکتش در این برندها مطرح نیست و این یعنی برند محصول.

 

شرکتهای میتسوبیشی و یاماها در ژاپن و شرکت ویرجین در آمریکا و اروپا نمونه بارز برند شرکتی هستند.

شعار میتسوبیشی: از رشته فرنگی تا نیروی اتمی

from noodles to atomic power

 

تمام محصولاتی که در دهها صنعت و رشته بوسیله شرکت میتسوبیشی تولید می شود تحت برند میتسوبیشی است.

 

یاماها و ویرجین نمونه دیگر این مثال هستند.

 

بطور کلی می توان گفت برند محصول در بازارهای متفاوت که دارای ارزش های متفاوت هستند موثرتر می باشند.

 

سیاست برند محصول، با توجه به نیازها، خواسته ها، نگرش ها و روابط بازار شکل می گیرد و می تواند اعتبار و برند مالک خود را از خطر ناکامی و رسوایی و تضادهای احتمالی حفظ کند یعنی اگر یکی از محصولات شرکت یونیلور در یک بازار یا یک حوزه ای با اقبال، مواجه نشد یا دچار شکست در فروش شد اعتبار شرکت یونیلور و دهها برند دیگر آن شرکت، به خطر نخواهد افتاد.

 

اما برند شرکتی در بازارها و کشورهایی که کسب و کارهای بزرگ و فرهنگ منسجم و سطح آگاهی و تاثیر بیشتر دارند و در مورد محصولاتی که بازار مشابه و ارزش های مشابه دارند موفق تر از برند محصول، خواهد بود.

 

مانند برند کوکاکولا که در صنعت نوشیدنی بعنوان یک بازار مشابه با ارزش های مشابه مقبول واقع شده است و یا برند میتسوبیشی در ژاپن که به لحاظ فرهنگی، صنایع بزرگ را احترام می کنند با علاقه و اقبال مواجه گردیده است.

 

منبع: برندشناسی. پیتر شورتون. ترجمه دکتر احمد روستا

 

صادق رئیسی کیا

بیست و سوم شهریورماه 1394

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments