هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

هشدار: پیش از آغاز نوشتار،  به اشخاصی که نوشتارهای من در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون پیوند سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر گونه ای منتشر می کنند متذکر می شوم که چشم به راه عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه نوشتارهایم باشند.

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

 به گزارش خبرگزاری مهر، راهکارهایی کاربردی برای بهبود کیفیت و جایگاه داوری در لیگ حرفه ای فوتبال ایران ارائه شد.

صادق رئیسی کیا؛ مدیرعامل پیشین باشگاه راه آهن در یادداشتی برای گروه ورزشی مهر نوشت:

آنچه که در پنج هفته نخست لیگ پانزدهم فوتبال ایران به دنبال برخی اشتباهات تاثیرگذار داوری مورد توجه قرار گرفت و نسبت به آن واکنش های درست یا نادرستی رخ داد در واقع، از جنس معلول بود نه از جنس علت و در نتیجه واکنش های موصوف نیز واکنش به معلول ها بوده است نه واکنش به علت ها.

کیفیت و جایگاه داوری در فوتبال ایران هنگامی بهبود خواهد یافت که داوران را نقش آفرینانی مستقل از فوتبال نپنداریم و داوری را عامل بیرونی نسبت به فوتبال تلقی نکنیم.

پرداختن به معلول اگر برای یابش (کشف) علت باشد ارزشمند است و اگر باعث جا ماندن ما در معلول و حرکت نکردن برای یابش علت و رفع آن باشد تبدیل به ضد ارزش، خواهد شد.
با این نگرش، در این نوشتار، بدنبال شناساندن برخی علت ها و برخی راهکارها برای بهبود کیفیت و جایگاه داوری در لیگ حرفه ای فوتبال ایران هستیم.

۱- در سطح کلان، فوتبال ایران، دچار تشتت در مدیریت، ضعف در کارآمدی، ناهمواری و ابهام زیاد در شرایط محیطی، ساختار نامناسب و غفلت از برنامه پایدار توسعه است و اینها از مهمترین عوامل مولد تشتت، ابهام و ضعف در داوری نیز هستند.

وزارت ورزش و جوانان به عنوان عالی ترین دستگاه اجرایی ورزش در کشور و فدراسیون فوتبال بعنوان عالی ترین ساختار فوتبالی ایران باید با نگرش به مسئولیت های قانونی و اجتماعی خویش، به تشتت در روابط و تعاملات خود پایان دهند و به سرعت، نظام موثر و پایداری برای تعامل را بنیان گذارند و شرایط محیطی را به سوی سازندگی سوق دهند و امور فوتبال را به درستی سازماندهی و اجرا کنند.

تنها در چنین صورتی، بازیگران و عوامل موثر دیگر از جمله داوری، به پیروی از مقامات، توافقات و برنامه های بالادستی، به هم افزایی، کاهش اشتباهات و ارزش آفرینی گرایش پیدا خواهند کرد.

۲- دامن زدن مفرط به احساسات و هیجانات هواداران فوتبال یا سوء استفاده از احساسات آنان، برای انحراف افکار هواداران، از دهها ضعف و اشتباه دیگر به سمت اشتباهات معدود داوری، سیاستی؛ نخ نما شده،  دستاویزی؛ خطرناک و رفتاری؛ غیر صادقانه است که در نهایت نابودی فرهنگ عمومی، گسترش مسئولیت گریزی و نزول عقلانیت در فوتبال را به زیان مردم و کشور رقم خواهد زد.

مدیران فوتبال، مدیران باشگاهها، مربیان، بازیکنان، اصحاب رسانه، داوران و کارشناسان داوری، گزارشگران تلویزیونی می توانند با در پیش گرفتن رویکرد مسئولانه و روشنگرانه و پرهیز از هر گونه رفتار یا گفتاری که خلاف مسئولیت های قانونی و اجتماعی آنان در فوتبال است به رفع مشکلات و حل مسائل فوتبال از جمله در حیطه داوری بیش از پیش کمک کنند.
حفظ منزلت و پاسداشت داوری و داوران فوتبال، بعنوان سرمایه انسانی صنعت ورزش، یک خویشکاری (وظیفه) مهم برای تمام دست اندرکاران فوتبال و از جمله برای داوران است.

فوتبال حرفه ای اقتضاء می کند عوامل دست اندرکار آن، به کار خود، بیش از یک وظیفه شغلی بنگرند. در این راستا پرهیز از تمسخر و نفی یکدیگر، نکوداشت منزلت و جایگاه یکدیگر، توجه به مسئولیت های اجتماعی و ملی، ترویج اخلاق و ستایش عقلانیت در فوتبال از جمله راهبردهایی است که می تواند آرامش را به محیط فوتبال بازگرداند و زمینه را برای تمرکز بر کارهای درست و درست انجام دادن کارها فراهم کند.

۳- دستمزد پائین داوران فوتبال، پرداخت نشدن بستانکاری پیشین داوران، عدم دفاع مسئولان کمیته و دپارتمان داوری از حقوق مالی و صنفی داوران، توزیع نامناسب یا غیر مدبرانه داوری ها، عدم نگرش کافی به مشکلات داوران، عدم قدردانی از داوران در موارد لازم، ضعف در برنامه ریزی برای آموزش های تکمیلی داوران، نارسائی ها در رفت و برگشت و اقامت داوران در محل مسابقات، فقدان نهادهای صنفی لازم یا عملکرد ضعیف نهادهای صنفی موجود در دفاع از منزلت و حقوق داوران فوتبال، ضعف و نقص در نظام ارزیابی داوران، ضعف سامانه نظارت بر داوری از جمله علل و عواملی هستند که دغدغه های جامعه داوران فوتبال ایران را افزایش داده و تمرکز آنها برای انجام بهینه مسئولیت های خود و فرصت توجه به ارتقاء مهارت های شغلی را از آنان سلب کرده اند.

بنابراین اقتضاء دارد:

۱_ نسبت به افزایش دستمزد داوران فوتبال در اسرع وقت، اقدام شود.

۲_ مطالبات پیشین داوران فوتبال به فوریت به آنان پرداخت شود.

۳_ نسبت به تدوین و اجرای برنامه های آموزشی لازم جهت ارتقاء توان داوری در فوتبال ایران متناسب با آخرین دستاوردها و شاخص های مورد عمل در لیگ های معتبر فوتبال جهان، اقدام گردد.

۴_ از داوران درستکار و پر تلاش، به گونه ای شایسته، منظم و مستمر تقدیر گردد.

۵_ شرایط لازم برای تسهیل رفت و برگشت و اقامت داوران فوتبال به محل مسابقات فراهم گردد.

۶_ در توزیع داوری مسابقات، شرایط محیطی مسابقه و میزان آمادگی جسمی و ذهنی داوران بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

7_ نهادهای صنفی، کمیته و دپارتمان داوری، نشست های منظم به صورت دو یا چند جانبه با مدیران باشگاهها، مربیان، خبرنگاران و رسانه ها در جهت افزایش آگاهی عوامل فوتبال نسبت به مسائل و نقطه نظرات داوران فوتبال برگزار کنند.

۸_ مراجع رسیدگی ذیصلاح در فوتبال، تخلفات عوامل فوتبال نسبت به داوری را با سرعت، جدیت و دقت بیشتر مورد رسیدگی قرار دهند.

۹_ داورانی که مهارت و تعهد لازم در حد حرفه ای برای داوری در فوتبال را ندارند بکارگیری نشوند.

۱۰_ نسبت به عملکرد داورانی که اشتباهات تاثیر گذار دارند رسیدگی سریع، دقیق و جدی صورت گیرد.

۱۱_ برای ارتقاء کیفیت داوری، تمهیدات و شاخص های روزآمد برابر با استانداردها و شاخص های مورد عمل در لیگ های حرفه ای جهان ( آلمان، اسپانیا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا) اندیشیده و منظور شود.

۱۲_ در اطراف بعضی از مربیان و بعضی از باشگاههای فوتبال عواملی حضور دارند که ناشناخته، ناموثق و مساله ساز هستند.
در جهت پاکسازی این گونه عوامل از اطراف تیم ها و باشگاهها و نیز برای فراهم شدن امکان نظارت هر چه بیشتر مردمی و رسا نه ای بر فعالیت باشگاهها و تیم ها بهتر است تمامی باشگاههای حرفه ای اقدام به انتشار فهرست کلیه کارکنان، مشاوران و عوامل ستادی و اجرایی در باشگاه و تیم فوتبال خود نمایند و نظارت خود برای جلوگیری از حضور افراد غیر مجاز در مجموعه تحت مدیریت خویش را افزایش دهند.

۱۳_ برای اعاده اعتبار و دلجویی از داوران درستکاری که نسبت به آنها تصمیم و رفتار نادرست اتخاذ شده اقدام گردد.

۱۴_ داوران فوتبال، اهتمام بیشتری برای سازماندهی و فعال کردن نهادهای صنفی خود داشته باشند.

۱۵_ باشگاههای فوتبال برای آگاهی دقیق تر بازیکنان فوتبال نسبت به مقررات داوری با استفاده از کارشناسان داوری، برگزاری دوره های آموزشی را مورد توجه قرار دهند و برای نهادینه کردن آموزش های ارائه شده، بکارگیری داوران مجرب در مسابقات تمرینی و دوستانه را در نظر داشته باشند.

                                                           صادق رئیسی کیا

                                                       یازدهم شهریورماه 1394

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments