هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

 

1- در شرکت سهامی، سرمایه شرکاء به صورت سهام مساوی تقسیم می شود (لزوما ارزش هر سهم مساوی است) ولی در شرکت با مسئولیت محدود، سرمایه شرکاء به صورت سهم الشرکه است. (لزوما ارزش سهم الشرکه ها مساوی نیست)

 

2- در شرکت سهامی، نقل و انتقال سهام و در واقع خرید و فروش سهام و سرمایه گذاری روی تجارت سهام بدون نیاز به کسب رضایت سایر شرکاء (که عموما از طریق بورس انجام می شود) ممکن است ولی در شرکت با مسئولیت محدود امکان نقل و انتقال سهم الشرکه بدون کسب رضایت سایر شرکاء وجود ندارد.

 

3- شرکت سهامی لزوما باید با حضور حداقل سه شریک، تاسیس و اداره شود ولی شرکت با مسئولیت محدود می تواند با حضور دو شریک نیز تاسیس و اداره شود.

 

4- در شرکت سهامی، اعضای هیات مدیره باید لزوما از بین شرکای شرکت(سهامداران) انتخاب شوند ولی در شرکت با مسئولیت محدود، اعضای هیات مدیره، لزوما از بین شرکای شرکت، انتخاب نمی شوند.

 

5- پشتوانه قانونی برای  ادامه حیات و استقلال شخصیت شرکت سهامی نسبت به شرکت با مسئولیت محدود بیشتر است.

چه بسا فوت شریک در شرکت با مسئولیت محدود باعث انحلال و پایان حیات شرکت با مسئولیت محدود شود ولی در شرکت سهامی، چنین احتمالی به لحاظ قانونی، بسیار ضعیف است.

 

صادق رئیسی کیا

هشتم شهریورماه 1394

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments