هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

 

اختیار طرح و دفاع از دعاوی در شرکت سهامی با  کیست؟

 

1- برابر ماده 118 قانون تجارت، هیات مدیره شرکت دارای کلیه اختیارات لازم برای اداره امور شرکت است و برابر ماده 142 قانون تجارت، هیات مدیره در مقابل شرکت مسئول هستند.

 

بنابراین طرح و دفاع از دعاوی مربوط به شرکت، اساسا در حیطه صلاحیت و اختیار هیات مدیره شرکت می باشد.

 

2- مستنبط از ماده 125 و 128 و 142 قانون تجارت، مدیرعامل شرکت، نماینده شرکت در مقابل دیگر اشخاص تلقی می شود و در حدود اختیاراتی که به موجب اساسنامه شرکت دارد یا اختیاراتی که از طرف هیات مدیره به او تفویض شده و در روزنامه رسمی آگهی گردیده وظیفه طرح و دفاع از دعاوی شرکت را عهده دار خواهد بود.

 

3- برابر تبصره 2 ماده 51 و ماده 52 قانون آئین دادرسی مدنی دادگاههای عمومی و انقلاب، در هنگام طرح دعوی له و علیه شرکت باید به نام و اقامتگاه شرکت تصریح شود و در هنگامی که طرح دعوی از سوی شرکت انجام می شود باید نام مدیری که اختیار و سمت طرح دعوی برای شرکت را دارد ذکر گردد و برابر ماده 59 قانون مذکور باید آگهی روزنامه رسمی موید سمت شخصی که صلاحیت و اختیار طرح دعوی از سوی شرکت دارد پیوست دادخواست شود.

 

4- با توجه به مراتب فوق اگر در اساسنامه شرکت، برای مدیرعامل اختیار و صلاحیت طرح و دفاع از دعاوی و تعیین وکیل در این خصوص قائل نشده باشند و هیات مدیره نیز اختیار خود در این خصوص را به مدیرعامل تفویض نکند عملا مدیرعامل شرکت، اختیار طرح و دفاع از دعاوی و تعیین و معرفی وکیل در این خصوص را نخواهد داشت.

 

5- اگر مدیر عامل شرکت در حالی که (برابر اساسنامه شرکت یا اختیارات تفویضی هیات مدیره) حق طرح و دفاع از دعاوی شرکت و تعیین و معرفی وکیل در اینخصوص را نداشته اقدام به طرح یا دفاع از دعوی نماید برابر ماده 142 قانون تجارت بدلیل تخلف از مقررات اساسنامه شرکت و مقررات قانونی در قبال خساراتی که به شرکت یا اشخاص ثالث وارد شده مسئول جبران خسارت، شناخته خواهد شد.

 

صادق رئیسی کیا

بیست و ششم مردادماه 1394

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments