هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

 

صادق رئیسی کیا، كارشناس ورزش در يادداشتي به شفقنا ورزشي، به ظرفیت های ورزش برای تحقق سیاست های ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش اشاره كرد.

 

به گزارش شفقنا ورزشی، در این نوشتار آمده است: 

 

سیاست های ایجاد تحول در سامانه (نظام) آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.

 

اصولاً سیاست های کلی، همچون شاخص های کلان و چراغ راه برای قوای سه گانه و تمام برنامه ریزان و مجریان است. سیاست های کلی هنگامی جنبه اجرائی و حرکت به سمت هدف، به خود می گیرد که تمام برنامه ریزان، مجریان و ناظران کشور در تدوین برنامه ها، اختصاص بودجه ها، تصویب و اصلاح قوانین، طراحی ساختارها، عزل و نصب ها و نظارت ها آن را نصب العین خود قرار دهند و فارغ از تفکرات و سلایق شخصی و گروهی، به اجرای همه جانبه و دقیق آن اهتمام ورزند.

 

در این سند بایسته هائی ترسیم شده که دستیابی به آنها مستلزم ایفای نقش از سوی وزارتخانه هائی علاوه بر آموزش و پرورش است.

 

از جمله می توانیم به بایسته هائی که متوجه سلامت جسم و روان دانش آموزان و آموزگاران بوده یا به نهادینه شدن مسئولیت های اجتماعی و افزایش جامعه پذیری و نشاط در فرزندان و آموزگاران جمهوری اسلامی ایران می پردازد اشاره کنیم که مستلزم همکاری و همراهی وزارت ورزش و جوانان و سایر اشخاص ذیربط با وزارت آموزش و پرورش برای تحقق این بایسته ها به ویژه در موارد زیر می باشد:

 

۱- توجه به ورزش در نظام آموزش و پرورش می تواند ارتقاء سلامت جسمی و روحی، استحکام شخصیت، بلند همتی، امیدواری، آزاد منشی، خودباوری، مسئولیت پذیری، قانونگرائی، ظلم ستیزی، جمع گرائی، خلاقیت و ایثارگری دانش آموزان ایرانی و تقویت توان نظام آموزش و پرورش برای تولید سرمایه اجتماعی و معرفی الگوی زندگی ایرانی، اسلامی که در بندهای یک و دو سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور مورد اشاره قرار گرفته را موجب شود.

 

۲- ورزش از طریق تامین فضا و اماکن ورزشی و تامین سلامت جسم و روان فرهنگیان، می تواند در اعتلای منزلت اجتماعی آموزگاران و افزایش انگیزه و نشاط آنان برای خدمت مطلوب و نیز در پیشگیری از آسیب های اجتماعی نسبت به آموزگاران و دانش آموزان که در بندهای چهارم و پنجم سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور مورد اشاره قرار گرفته ایفای نقش کند.

 

۳- ورزش می تواند در تدوین شیوه های کشف و پرورش استعدادها و خلاقیت های ورزشی موجود در نظام آموزش و پرورش کشور و در کشف و شکوفا کردن استعداد و خلاقیت دانش آموزان و در تقویت آداب و مهارت های ایشان و نیز در بهبود زندگی فردی و اجتماعی و تقویت روحیه نشاط و شادابی در آنان که در بندهای چهارم و پنجم سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور مورد اشاره قرار گرفته ایفای نقش کند.

 

۴- ورزش می تواند با زمینه سازی و اقدامات ترویجی، بسترهای لازم برای افزایش مشارکت های مردمی، غیر دولتی و نهادهای مدیریت شهری در بهینه سازی و تامین زیر ساختها و اماکن ورزشی موجود یا مورد نیاز نظام آموزش و پرورش که در بند هفتم سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور مورد اشاره قرار گرفته را فراهم کند.

 

صادق رئیسی کیا

بیست و چهارم مردادماه 1394

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments