هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

هشدار: پیش از آغاز نوشتار،  به اشخاصی که نوشتارهای من در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون پیوند سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر گونه ای منتشر می کنند متذکر می شوم که چشم به راه عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه نوشتارهایم باشند.

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

(این نوشتار م، نخست در  بخش ورزشی پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه (شفقنا) منتشر گردید سپس روی سایت شخصی صادق رئیسی کیا قرار گرفت)

اساتید و بزرگان علم بازاریابی در تعاریف و دیدگاههای خود، برند را مجتمعی ای از ایده ها، ویژگی ها، خلاقیت ها، نوآوری ها و تمایزاتی می دانند که با نام ها، نشان ها، علائم، طرح ها و روش ها در آمیخته شده اند تا در وهله نخست، امکان بهتری را برای معرفی کالاها و خدمات تولیدی فراهم کنند و در وهله بعد و البته تواما، نشانگر تمایز آنها از کالاها و خدمات تولیدی رقیب باشند.

برند در واقع نمایانگر هویت و شخصیت صاحب خود در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مالی و… است.

در دنیای امروز، ورزش تبدیل به یک صنعت بزرگ گردیده و اهمیت برند و مدیریت آن مورد اتفاق نظر فعالان این صنعت قرار گرفته است.

ما نیز در کشورمان شاهد گستره و نفوذ روزافزون صنعت ورزش هستیم و ناگزیر هستیم برای حفظ حیات و تعالی این صنعت به اهمیت مقوله برند و برند سازی بیش از پیش آگاه و عامل شویم.

در این نوشتار هدف ما محدود است به بیان بخشی از مهم ترین بایسته ها و الزامات قانونی، محیطی و مدیریتی جهت ایجاد و بهره برداری از برند.

بنابراین به گونه ای کوتاه و کلی به بیان بخشی از این بایسته ها خواهیم پرداخت.

در صنعت ورزش برند باید بتواند:

اولاً: معرف شایسته ای جهت شخصیت و هویت صاحب خود باشد.

ثانیاً: نشان دهنده وجوه تمایز و ویژگی محصولات و خدمات تحت اداره خود گردد.

ثالثاً: پشتیبان قدرتمند و کارآمدی برای محصولات و خدمات منتسب به خود در نظر آید.

برای تامین این سه هدف مهم، برند ورزشی  بایستی در مراحل و گام های مختلف از زمان تولد گرفته تا بلوغ، اوج و نوسازی، متکی به بایسته های زیر باشد:

1- برند ورزشی باید هدف و داعیه ای حداقل در سطح ملی داشته و از همان ابتدا کسب بازارهای ملی، منطقه ای و جهانی را هدف گرفته باشد.

2- برند ورزشی باید مبتنی بر حضور و عمر طولانی در بازار، بنیان گذاشته شود.

3- برند ورزشی باید مبتنی بر پذیرش مسئولیت اجتماعی و تعهد مداوم به آن بنیان گذاشته شود.

4- برند ورزشی باید مبتنی بر کسب سکو و بدست آوردن رتبه های نخست، بنیان گذاشته شود.

5- برند ورزشی باید به چهره سازی و استفاده از چهره های ورزشی توجه داشته باشد.

6- برند ورزشی باید بر ایجاد و حفظ ویژگی و تمایز در محصولات و خدمات تحت نام خود متمرکز باشد.

7- برند ورزشی باید برای تعیین نوع و ویژگی محصولات و خدمات خود و شیوه عرضه آنها از یک مکتب و روش خاص، پیروی کند.

8- برند ورزشی باید به برخورداری از سامانه ها، ساختارها و روش هایی که ارتباط و تعامل مستمر و پویا با ذینفعان را فراهم می کند و وفاداری ذینفعان و مشتریان را موجب می شود مجهز و متعهد باشد.

9- مجموعه عواملی که برند ورزشی را می سازند باید از انسجام، همپوشانی، هم افزایی و هارمونی برخوردار باشند.

10- برند ورزشی باید برابر قانون ثبت اختراعات و طرح های صنعتی و علائم تجاری (در طبقات مختلف مرتبط با اهداف و بازارهای خود) در اداره مالکیت صنعتی ایران به ثبت برسد.

11- نشان، نام و نوشته ای که بعنوان نماد برند ورزشی به ثبت می رسد باید علاوه بر سادگی، معرف مفاهیمی همچون زیبایی، رقابت و جنگندگی، قهرمانی و جوانمردی، جهانی بودن، تندرستی و نشاط، صلح و دوستی و معرف شعار و اهداف برند باشد.

12- برند ورزشی باید از شعار گرایی پرهیز کند و با جدیت و شدت در صدد عمل کردن به وعده هایی باشد که مطرح کرده است.

13- برند ورزشی باید حمایت رسانه ها و توجه مراجع و مقامات قانونی را به ارزش ها و دستاوردهای خود جلب کند.

14- برند ورزشی باید در مقابل واردات بی رویه، واردات غیر مجاز و قاچاق، جعل، کپی برداری و اقدامات و فعالیت‌های تخریبی رقباء، تغییر مقررات و تغییر قواعد بازی در بازار، حساس و به طرز خردمندانه و موثری، واکنش گرا باشد.

15- برند ورزشی برای دستیابی به اهداف و تحقق منافع تجاری و کسب ارزش افزوده مورد انتظار و نیز برای نوسازی و تعالی خود باید بوسیله یک سامانه و ساختار مدیریتی با ثبات، جامع و هوشمند، مدیریت گردد.

صادق رئیسی کیا
دهم مردادماه 1394

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments