هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

هشدار: پیش از آغاز نوشتار، به اشخاصی که نوشتارهای من در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون پیوند سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر گونه ای منتشر می کنند متذکر می شوم که چشم به راه عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه نوشتارهایم باشند.

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

1- اعضای هیات مدیره شرکت های سهامی لزوما باید سهامدار آن شرکت هم باشند.

2- عضو هیات مدیره اساسا از نظر قانون تجارت حداکثر سنی ندارد ولی حداقل شرط سنی دارد و آن هم بنا به لزوم اهلیت است و این بدان معنی است که افراد برای عضویت در هیات مدیره شرکت سهامی باید به سن رشد ( 18 سال ) رسیده باشند.

با این وجود می توان در اساسنامه شرکت محدودیت حداکثر سنی و شرایط خاص دیگری را هم برای عضویت در هیات مدیره قائل شد.

3- بنا به اصل 141 قانون اساسی عضویت کارمندان دولت در هیات مدیره شرکت های خصوصی ممنوع است.

4- عده ای از حقوقدانان از اصل 81 قانون اساسی اینگونه استنباط کرده اند که عضویت اتباع بیگانه در هیات مدیره شرکت های سهامی منع قانونی دارد ولی با توجه به قوانین اجرایی خصوصی سازی و سرمایه گذاری خارجی می توان گفت که در شرایط کنونی عضویت اتباع خارجی در هیات مدیره شرکت های ایرانی در مواردی، ممکن شده است.

5- اعضای هیات مدیره باید به میزانی که در اساسنامه شرکت آمده است بخشی از سهام خود را در صندوق شرکت، وثیقه مسئولیت خود کنند تا جبران خسارت وارده به شرکت از سوی آنان از محل این سهام ممکن شود.

6- طبق قانون تجارت اشخاصی که محجور یا ورشکسته شده باشند نمی توانند عضو هیات مدیره شرکت باشند.

7- طبق قانون تجارت اشخاصی که برابر حکم قطعی به سرقت/خیانت در امانت/کلاهبرداری/اختلاس/تدلیس یا تصرف غیر قانونی در اموال عمومی یا به محرومیت از عضویت در هیات مدیره شرکت محکوم شده باشند نیز نمی توانند عضو هیات مدیره شرکت سهامی باشند.

8- اگر شخصی خلاف بند 6 و 7 به عضویت در هیات مدیره انتخاب شود یا در حین عضویت مشمول بند 6 و 7 شود به تقاضای هر ذینفعی دادگاه حکم عزل او را صادر خواهد کرد.

                                                                                                                صادق رئیسی کیا

                                                                                                               سوم مردادماه 1394

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments