هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

هشدار: پیش از آغاز نوشتار،  به اشخاصی که نوشتارهای من در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون پیوند سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر گونه ای منتشر می کنند متذکر می شوم که چشم به راه عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه نوشتارهایم باشند.

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

بدنبال 4 نوبت مزایده بی سرانجام سرخابی ها زمزمه هائی در مورد واگذاری مدیریت پرسپولیس و استقلال به گوش می رسد.

برای آشنائی مختصر مردم و هواداران با این مبحث و روش های مختلف واگذاری در مقررات خصوصی سازی ایران به شرح و تحلیل کوتاه این مبحث می پردازیم:

به موجب ماده 19 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، هیات واگذاری مجاز است حسب شرایط از کلیه روش های ممکن برای واگذاری بنگاهها استفاده کند.
اینکه هر بنگاه اقتصادی و از جمله پرسپولیس و استقلال با چه روشی به اشخاص غیر دولتی واگذار شوند بستگی دارد به:

1-   میزان پیشرفت در فرآیند آماده سازی آن بنگاه برای واگذاری.

2-   میزان تکمیل بودن مستندات و اطلاعات و مدارک لازم.

3-   میزان موفقیت در برنامه بازاریابی جهت فروش آن.

4-   و در نهایت بستگی دارد به شرایط و موقعیت آن بنگاه در زمان واگذاری.

تشخیص این موارد و تصمیم گیری در مورد آنها با هیات واگذاری (موصوف در ماده 39 قانون اجرای سیاست کلی اصل 44 قانون اساسی) است.
این هیات مرکب از 6 نفر است که فقط دو نفر آنها حق رای دارند.
وزیر امور اقتصاد و دارائی و وزیر دادگستری دو عضو دارای حق رای در این هیات هستند و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزیر وزارتخانه ذیربط (در مورد واگذاری سرخابی ها وزیر ورزش و جوانان) و دو نفر از نمایندگان مجلس، چهار عضو بدون حق رای در هیات واگذاری هستند.

واگذاری مالکیت بنگاه و انواع آن

واگذاری ها می تواند ناظر به واگذاری مالکیت باشد که در این صورت به یکی از روش های زیر انجام خواهد شد:

1-   اجاره به شرط تملیک.

2-   فروش بخشی از سهام.

3-   فروش تمام سهام.

4-   واگذاری اموال.
در 4 نوبت مزایده اخیر سرخابی ها روش فروش یکجای تمام سهام(بند 4) بکار گرفته شد.

واگذاری مدیریت بنگاه و انواع آن

واگذاری ها هم چنین می تواند ناظر به واگذاری مدیریت باشد که با یکی از مدلهای زیر انجام خواهد شد:

1-   اجاره دادن بنگاه یا اموال.

2-   به پیمانکاری عمومی سپردن بنگاه یا اموال.

3-   به پیمان مدیریت سپردن بنگاه یا اموال.

در واگذاری مدیریت بنگاه (واگذاری از نوع بند 3) دولت مالکیت خود بر سهام و اموال بنگاه را حفظ می کند و صرفاً مدیریت آن را در ازای تعهداتی که از اشخاص مذکور می گیرد(مثلا تعهد تامین هزینه های جاری و حفظ و نگهداری منابع انسانی و مادی و نیز نگهداری اموال باشگاه تا مبلغ مشخص) و امتیازات متقابلی که به آنها می دهد (مثلا اجازه استفاده از برند باشگاه و مزایای تجاری و مالی و درآمدهای مشروع ناشی از فعالیت های قانونی باشگاه) طی یک قرارداد به اشخاص غیر دولتی می سپارد به این شرط که اشخاص مذکور اولاً به تعهداتی که طی قرارداد با دولت بعهده گرفته اند عمل کنند و تخلف ننمایند و ثانیاً از انتقال مدیریت بنگاه به اشخاص دیگر پرهیز نمایند و الا به سلب امتیاز واگذاری مدیریت و تصرف غیر مجاز در اموال دولت محکوم خواهند شد.

روش های واگذاری بنگاهها در قانون

انواع روش های دیگر واگذاری تعریف شده در قانون اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی به شرح زیر است:

1-   واگذاری:

این روش مرسوم ترین نوع واگذاری ها می باشد و در مواردی که بنگاه اقتصادی از هر جهت آماده واگذاری است اعمال می شود. رای فعلی هیات واگذاری در مورد پرسپولیس و استقلال اجرای همین روش است.

2-   بازسازی ساختاری.

3-   تجزیه.

4-   ادغام.

5-   تحصیل.

6-    انحلال.

7-   هبه یا صلح غیر معوض.

به یادداشتهای مرتبط با این موضوع در سایت شخصی صادق رئیسی کیا که در زیر این یادداشت آمده رجوع و آنها را مطالعه فرمائید. یقیناً به دانش و مهارتهای کاربردی شما خواهد افزود.

در صورتی که به مشاوره در زمینه ی یادداشت ها و نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده علاقه مند بودید درخواست خود را به raeisikia@yahoo.com ارسال فرمائید.

صادق رئیسی کیا

هفدهم خردادماه 1394

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments