هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 4 دقیقه

هشدار: پیش از آغاز نوشتار،  به اشخاصی که نوشتارهای من در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون پیوند سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر گونه ای منتشر می کنند متذکر می شوم که چشم به راه عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه نوشتارهایم باشند.

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

مجامع عمومی در شرکت ها، رکن اصلی تصمیم گیری، هستند و تصمیمات اصلی و حیاتی شرکت، بوسیله آنها اتخاذ می گردد. در ادامه مباحث متعدد و متنوعی که تحت عنوان بایسته های حقوقی برای مدیران شرکتها روی سایت شخصی ام، مطرح نموده ام در این نوشتار، به بخشی از تکالیف مدیران شرکت با مسئولیت محدود از یک سو و حقوق شرکای شرکت با مسئولیت محدود از سوی دیگر در پیش از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه، اشاره می کتم.

مستنبط از ماده 106 قانون تجارت، تصمیم گیری در شرکت های با مسئولیت محدود تا زمانی که عده شرکای آن کمتر از 12 نفر باشد با اکثریت لااقل، نصف سرمایه، انجام می شود بدون آنکه لزوماً نیازی به برگزاری مجامع عمومی و طی تشریفات قانونی مربوط به دعوت و برگزاری آنها باشد اما برابر ماده 109 قانون تجارت ایران، هر شرکت با مسئولیت محدود، که عده شرکاء آن بیش از 12 نفر باشد باید مجمع عمومی شرکاء، برگزار کند و تصمیم گیری در آن باید به صورت شورائی باشد.

ماده 109 قانون تجارت ایران، تصریح نموده که رعایت مواد 165 و 167 و 168 و 170 قانون تجارت، برای شرکتهای با مسئولیت محدود هم الزامی است.

ماده 170 قانون تجارت، هم بیان می دارد که “تا 15 روز قبل از انعقاد مجمع عمومی، هر صاحب سهمی، می تواند (خود یا نماینده او) در مرکز اصلی شرکت، حاضر شده و از صورت بیلان و صورت دارائی و راپورت هیات نظار، اطلاع حاصل کند.”

با توجه به موارد یادشده، نکات زیر در مورد حقوق شرکای شرکت با مسئولیت محدود، پیش از برگزاری مجمع عمومی، در خور نگرش می باشد:

1- از جمع مواد 109 و 168 قانون تجارت، اینگونه نتیجه گیری می شود که منظور از مجمع عمومی مورد نظر، مجمع عمومی عادی سالانه است نه مجمع عمومی فوق العاده.

2- با اخذ ملاک از ماده 89 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، می توان گفت، رسیدگی به ترازنامه، حساب سود و زیان، صورت دارائی و مطالبات و دیون شرکت، صورتحساب دوره عملکرد سالیانه شرکت، رسیدگی به گزارش مدیران و بازرس قانونی و سایر امور مربوط به حسابهای سال مالی، در صلاحیت مجمع عمومی سالانه است.

3- در شرکت های با مسئولیت محدود اصولاً نیازی به تعیین بازرس قانونی، نیست اما ماده 109 قانون تجارت، تکلیف کرده است که در شرکت با مسئولیت محدود، اگر عده شرکاء از 12 نفر بیشتر شد باید هیات نظار که در واقع نقش بازرس قانونی شرکت را دارد تشکیل شود.

4- وظایف خاص و عام هیات نظار در مواد مختلف قانون تجارت بیان شده که موضوع بحث ما در این نوشتار نیست و ما مشخصاً به ماده 168 قانون تجارت، اشاره می کنیم که هیات نظار را ملزم به ارائه گزارش از وضعیت دفاتر و صندوق و اسناد شرکت با مسئولیت محدود، نموده است.

5- شرکا، و سهامداران شرکت ها بنا به مالکیت بر سرمایه و سهام شرکت، دارای حقوقی هستند که از جمله آنها سهیم شدن در سود شرکت، سهیم شدن در دارائی شرکت، حق اطلاع از امور و جریانات اصلی شرکت، حق عضویت در مجامع شرکت، حق رای و حق نقل و انتقال سهام یا سهم الشرکه می باشد. (دکتر اسکینی، حقوق تجارت، جلد دوم)

6- حق اطلاع شرکاء شرکت با مسئولیت محدود، از جریانات و امور اصلی شرکت، ایجاب می کند که آنها بتوانند پیش از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه که یکی از جریانات اصلی و روندهای مهم قانونی شرکت می باشد از دستورات مجمع و از مستندات مربوط به صورت دارائی و بیان (ترازنامه) و گزارش هیات نظار، آگاه شوند.

7- شرکای شرکت با مسئولیت محدود می توانند با حضور در محل شرکت، در سه مورد مشخص، کسب اطلاع نمایند:

الف) مفاد ترازنامه

ب) صورت دارائی

ج) مفاد گزارش هیات نظار

8- مدیران (اعضای هیات مدیره و مدیرعامل) شرکت با مسئولیت محدود، مکلف نیستند که اطلاعات و مفاد ترازنامه و صورت دارائی و گزارش هیات نظار را به نشانی شرکاء ارسال یا در محلی خارج از شرکت، به دست انها برسانند.

9- اگر شرکای شرکت در محل شرکت، حاضر شدند و خواستار تهیه رونوشت و تصویر از مستندات فوق گردیدند مدیران شرکت می توانند با هزینه شرکاء به آنها تصویر مدارک و مستندات فوق را در قبال اخذ رسید، ارائه نمایند.

10- مدیران شرکت و هیات نظار، مکلف هستند در تنظیم ترازنامه، صورت دارائی و ارائه گزارش خود به گونه ای عمل نمایند که تا مدتی پیش از موعد 15 روزه مقرر در ماده 170 قانون تجارت، مستندات فوق آماده و در محل شرکت مستقر شده باشد.

11- اگر شرکای شرکت، قصد دارند که نماینده خود را برای مطالعه مستندات فوق یا تهیه رونوشت از آنها معرفی کنند باید نماینده مورد نظر را به صورت کتبی و با تصریح به اختیار و اذن او جهت مطالعه و دریافت رونوشت از مستندات، به شرکت معرفی نمایند.

12- اگر شرکای شرکت خارج از موعد 15 روزه مقرر در ماده 170 قانون تجارت، برای مطالعه مستندات فوق یا تهیه رونوشت از آنها مراجعه نمایند مدیران شرکت با مسئولیت محدود، ملزم به ارائه اطلاعات و رونوشت از مدارک، نیستند هر چند که بهتر است در جهت ادای احترام به حق اطلاع شریک، با او همکاری نمایند.

به یادداشت های مرتبط با این موضوع، در سایت شخصی صادق رئیسی کیا که در زیر این یادداشت، آمده است رجوع و آنها را مطالعه فرمائید. یقیناً به دانش و مهارت های کاربردی شما خواهد افزود.

در صورتی که به مشاوره در زمینه ی یادداشت ها و نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را به raeisikia@yahoo.com ارسال یا با شماره های 88321088 و 88323279 (گروه حقوقی برهان) تماس، حاصل فرمائید.

صادق رئیسی کیا

ششم مهرماه 1395

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments