هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 4 دقیقه

هشدار: پیش از آغاز نوشتار، به اشخاصی که نوشتارهای من در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون پیوند سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر گونه ای منتشر می کنند متذکر می شوم که چشم به راه عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه نوشتارهایم باشند.

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

در پيش گرفتن اقتصاد مقاومتی واکنشی هوشمندانه و راهبردی در مقابل دشواری ها و دشمنی هاست و اگر به درک صحيح و باور راسخ و اجرای موثر آن اهتمام ورزيم در رفع دشواری ها و دفع دشمنی ها کارساز خواهد شد.

نقش ورزش در تحقق اقتصاد مقاومتی ويژه است، بدين لحاظ که دستاورد ورزش در سطح همگانی از يک سو حفظ سلامتی افراد جامعه است و از سوی ديگر نشاط برانگيز و اعتماد آفرين است و سرزندگی آحاد ملت را بدنبال می آورد همان افرادی که برای مولد بودن و پرداختن به کار بايد سالم و پر توان و خستگی ناپذير و سر زنده باشند و از سوی ديگر ورزش در سطح قهرمانی، شوق آفرين و موج ساز و برانگيزاننده غرور ملی است.

 از دريچه فوق نقش ورزش در اقتصاد مقاومتی برجسته است و بايسته است راجع به چگونگی تحقق آن از ديدگاههای مختلف تحقيق و مطالعه شود. از منظر ديگر به منظور اجرای اقتصاد مقاومتی در حيطه ورزش اتخاذ راهکارهای مفيد و کاربردی، به کاهش دشوار ی ها خواهد انجاميد.

مواردی از راهکارهای موثر در اين زمينه را به اين شرح بر می شماريم:

1- در احداث ابنيه و زير ساختهای ورزشی به تامين تجهيزات و اقلام ورزشی از توليد کنندگان داخلی توجه شود.

2- با پديده قاچاق و ورود غير مجاز انواع محصولات ورزشی مقابله جد ی تری صورت گيرد.

3- بکارگيری مربيان و کادرهای فنی ايرانی که با دانش و متعهد هستند بر مربی و کادرهای فنی خارجی ترجيح پيدا کند.

4- بکارگيری بازيکنان و ورزشکاران شايسته ايرانی بر جذب ورزشکار و بازيکن خارجی ترجيح يابد.

5- وصول ماليات معوقه حوزه ورزش از چهره های ورزشی که دارای تمکن مالی بيشتر هستند بصورت جد ی تر پيگيری شود و فرهنگ مالياتی در اين حوزه اصلاح و تقويت شود.

6- مديريت جدی تری بر کنترل هزينه ها در باشگاههای حرفه ای اعمال گردد. باشگاههای حرفه ای می توانند با مديريت صحيح و اعمال کنترل بر هزينه ها حداقل تا ۱۰ درصد از هزينه های خود بکاهند.

7- باشگا ههای حرفه ای به استعداديابی و تقويت و توجه بيشتر به آکادمی و تيم های پايه خود بپردازند و تامين نياز خود به بازيکنان و ورزشکاران حرفه ای را بر روی استعدادهای بومی و پرورش يافته در آکادمی خود متمرکز کنند.

8- به ورزش همگانی و ترويج آن از منظر بهبود شرايط سلامتی و نشاط مردم که طبيعتاً بر افزايش اعتماد به نفس و تقويت اراده مردم برای انجام بهينه کارها و ايستادگی در مقابل سختی ها و دشمنی ها و نيز به کاهش هزينه های درمان می انجامد تاکيد بيشتری داشته باشيم.

9- به مصرف بهينه انرژی، آب و برق و سوخت و استفاده از تجهيزات کم مصرف و پربازده در اماکن و سالن های ورزشی توجه بيشتری شود.

10- در ساخت اماکن ورزشی جديد از مصالح و تجهيزات و روشهايی که کاهش مصرف و هزينه های جاری را بدنبال دارد استفاده شود.

11- در مورد پروژه های نيمه کاره ورزشی، اولويت سنجی شود و منابع محدود فعلی فقط به پروژه های اولويت دار اختصاص يابد.

12- جذب سرمايه گذار داخلی روی پروژه های نيمه کاره ورزشی برای واگذاری يا مشارکت در تکميل و بهره برداری از آنها مورد توجه جدی قرار گيرد.

13- فعاليت افراد خير و نيکوکار و جذب منابع اشخاص نيکوکار و علاقه مند در حوزه ورزش ساماندهی شود و منابع آنان به سمت اولويت ها هدايت شود.

14- واگذاری هر چه بيشتر فعاليتها و پروژه های ورزشی که ذات حاکميتی ندارند به بخش خصوصی مورد توجه بيشتر قرار گيرد و دستگاههای دولتی و عمومی از تصدی گری و امور غير حاکميتی به جديت پرهيز کنند.

15- تلاش برای صدور خدمات فنی در حوزه ورزش و جذب ارز و منابع از کشورهای پيرامونی در جاهايی که مزيت نسبی و رقابتی ورزشی داريم ساماندهی شود و جدی گرفته شود.

16- فعاليتها و برنامه های ورزشی مجموعه فعالان حوزه ورزش مانند شهرداری ها و شوراهای شهر و روستا، صدا و سيما، باشگاههای ورزشی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت کشور و استانداری ها و فرمانداری ها، بسيج و نيروهای مسلح، وزارت آموزش و پرورش و… روی اهداف مشخص و دارای اولويت، همسو و منسجم شود و به شدت از اقدامات و فعاليتهای تکراری و موازی که باعث اتلاف نيرو و بودجه کشور و مردم می شود پرهيز گردد.

17- از شروع به هر فعاليتها و اقدام ورزشی که منطبق با اهداف دارای اولويت در کشور نيست مجدانه پرهيز شود.

۱۸ – نقش روحانيت و کانونهای فرهنگی مساجد و هيات های مذهبی در توجه بيشتر به ترويج ورزش همگانی که پايه سلامت کشور و حفظ نشاط اجتماع و در نتيجه باعث کاهش هزينه های درمان بوده و نيز توجه به ورزش محلات و ورزش های محلی و بومی قابل توجه است.

این نوشتار ابتدا در صفحه 15 روزنامه آرمان امروز در روز سه شنبه مورخ 21 بهمن ماه 1393 به چاپ رسید و سپس روی سایت شخصی صادق رئیسی کیا منتشر شد.

به یادداشتهای مرتبط با این موضوع در سایت شخصی صادق رئیسی کیا که در زیر این نوشتار  آمده رجوع و آنها را مطالعه فرمائید. یقیناً به دانش شما خواهد افزود.

در صورتی که به مشاوره در زمینه ی یادداشت ها و نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده علاقه مند بودید درخواست خود را به raeisikia@yahoo.com ارسال فرمائید

صادق رئیسی کیا

بیست و یکم بهمن ماه 1393

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

2 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

با سلام و احترام حضور جنابعالی
مقرر است در مهر ماه سال جاری، سمیناری با عنوان نقش آموزش در اقتصاد مقاومتی، برگزار گردد.
لذا خواهشمند است در صورت تمایل نسبت ارائه راهنمایی ها و تجارب ارزنده خود و همکاری اقدام فرمایید.
با تشکر فراوان