هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

هشدار: پیش از شروع مطلب به اشخاصی که مطالب منتشره اینجانب در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون لینک سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر طریقی منتشر می کنند متذکر می شوم که در انتظار عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه مطالبم باشند.

ذکر و باز نشر مطالب اینجانب و کلیه مطالبی که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و توام با لینک سایت و وبلاگهایم مجاز است.

این روزها بازار انواع ایراد، اتهام و بدانگاری نسبت به فوتبال ایران داغ است. از اشکالات و انتقادات درست وارد بر فوتبال که بگذریم گروهی از روی عادت، گروهی برای فرار رو به جلو، گروهی برای تیرانداختن و کمان پنهان نمودن، گروهی از روی سطحی نگری، گروهی برای غرض و مقاصد شخصی و گروهی نیز برای دور کردن اذهان از اشکالات و نواقص خود، در خوشی و ناخوشی به سراغ فوتبال و اهالی فوتبال می روند و روا و ناروا زبان به نقد و حتی تهمت و ناسزا می گشایند تا آنجا که حتی فردی در کسوت نمایندگی ملت، مدیران فوتبال را بدون استثناء فاسد تلقی می کند.

بی گمان در فوتبال نیز فساد، نارسایی و ضعف، کم و بیش مثل بعضی حوزه های دیگر وجود دارد.

مدیران و مسئولان ورزش و فوتبال کشور نیز همچون همه مسئولان و مدیران دیگر، موظف به رفع اشکالات، ضعفها و نارسایی های حوزه تحت مدیریت خود هستند.

قرار نیست اگر مدیری خارج از حیطه ورزش و فوتبال، در انجام وظایف قانونی خود و نظارت بر عملکرد کارکنانش، کوتاهی نمود و باعث حضور غیر قانونی بازیکن در میادین ورزشی شد مدیران فوتبال و ورزش به جای او سرزنش شوند و تاوان بدهند.

قرار نیست اگر یک خبرنگار، خبرگزاری، روزنامه و رسانه، انگیزه یا اراده یا امکان امر به معروف و نهی از منکر و انتقاد خیرخواهانه یا اطلاع رسانی شفاف و نظارت رسانه ای صحیح نسبت به عملکرد بعضی دستگاهها، مدیران و مسئولین را برای خود فراهم نکرد یا فراهم ندید به جای آن هر چه نقد و فریاد (اعم از درست و نادرست، سازنده و مخرب) هست بر سر ورزش و فوتبال بکشد و فوتبال و ورزش کشور را برای گناه دیگران به مسلخ ببرد.

قرار نیست با رای ملت و به پشتوانه رای ملت به جای پند خیرخواهانه و تلاش مسئولانه در جهت رفع اشکالات، گروهی از افراد همین ملت که در کسوت ورزش و فوتبال زحمت می کشند و حتی بارکش نقد و ناراحتی مردم نسبت به ضعف و اشکال در حوزه های دیگر نیز هستند را بی استثناء فاسد معرفی کنیم.

اگر مردم به همین راحتی که به اهالی ورزش و فوتبال دسترسی دارند به بعضی مدیران، در حیطه غیر ورزشی دسترسی داشتند و به همین راحتی که نقد و ناراحتی خود را در مواردی حتی با تندی و…نثار اهالی ورزش و فوتبال می کنند نثار آنان می کردند با چه واکنشی از سوی آنان مواجه می شدند؟

فوتبال ایران در مجموع گردش اقتصادی و مالی بسیار اندکی در چرخه اقتصادی کشور دارد. آیا در دستگاههایی که دهها و صدها برابر فوتبال گردش اقتصادی و پولی دارند به اندازه یک دهم فوتبال، نظارت رسانه ای و اطلاع رسانی به مردم را جاری و ساری کرده ایم؟

آیا همین میزان شفافیت و نظارت رسانه ای که بر درآمد و هزینه یک باشگاه یا بازیکن یا مربی فوتبال یا والیبال و بسکتبال دیده می شود در مورد همه بنگاههای اقتصادی و مدیران دولتی و خصوصی وجود دارد؟

واقعیت این است که فوتبال کشورمان در عین اشکالات مهم و غیر قابل اغماض و حتی بعضی مفسده ها که در درون خودش دارد بارکش ضعف ها و اشکالات و توسعه نیافتگی اجتماعی و فرهنگی و اداری بعضی اشخاص و حوزه های دیگر نیز شده است.

همه گناه ها و کم کاری ها متوجه فوتبال ایران نیست. ما در عرصه فرهنگی و اجتماعی به همان اندازه که برای خودباوری، شفافیت و توسعه اقتصادی، برنامه ریزی و تلاش کردیم برای توسعه یافتگی، خودباوری و شفافیت اداری، اجتماعی و فرهنگی نکوشیدیم.

فوتبال ایران برآمده از نظام تربیتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ماست نه چیزی غیر از آن.

منصفانه خواهد بود که همه تلاش کنیم تا در حیطه فوتبال و همه حیطه های دیگر، درستکاری و اثر بخشی مورد عمل قرار گیرد و شاخص ها و نمرات بالاتر، دقیق تر و شفافتری از توسعه یافتگی اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی بدست آید.

این یادداشت ابتدا در روزنامه آرمان روز پنج شنبه بیست و نهم آبان ماه 1393 چاپ و سپس روی سایت شخصی صادق رئیسی کیا منشر شد.

صادق رئیسی کیا 

بیست و نهم آبان ماه 1393 

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments