هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 4 دقیقه

هشدار: ذکر و بازنشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

با توجه به اینکه بخش مهمی از روابط سازمان امور مالیاتی با مودیان مالیاتی، بر پایه صدور و ابلاغ اوراق مالیاتی، شکل می گیرد و بنا به اهمیت اوراق مالیاتی که از یک سو رعایت شرایط شکلی و ماهوی خاصی برای تنظیم و صدور آن در قانون، پیش بینی شده است و مسئولیت های قانونی و مدنی مهمی برای تنظیم کنندگان و صادرکنندگان آن، منظور و از سوی دیگر برای مخاطبین اوراق مالیاتی (مودیان مالیاتی) تعهدات، تکالیف و حقوق خاصی، بیان گردیده است به نظرم رسید در ادامه تبیین بایسته های حقوقی برای مدیران شرکت ها، فعالان اقتصادی و کسبه، این نوشتار خود را با موضوع “اوراق مالیاتی” و تعریف و شرایط آنها تقدیم بازدیدکنندگان سایت شخصی صادق رئیسی کیا نمایم.

در قانون مالیات های مستقیم ایران و به ویژه در فصل هشتم که تحت عنوان “ابلاغ” آمده است و مشتمل بر مواد 203 تا 209 می باشد مکرراً از اوراق مالیاتی، نام برده ولی هیچ تعریف روشن و مشخصی از اوراق مالیاتی، ارائه نشده است برای ارائه یک مفهوم و درک قانونی از اوراق مالیاتی در این نوشتار، حسب تجربه و مطالعات خود ابتدا به طور مختصر و مفید، تعریفی از اوراق مالیاتی، تقدیم و سپس فهرستی از انواع اوراق مالیاتی را ارائه می کنم.

فهرست مطالب

تعریف اوراق مالیاتی:

اوراق مالیاتی؛ برگه هایی هستند که در اجرای قانون مالیاتهای مستقیم و دیگر قوانین مالیاتی از سوی سازمان امور مالیاتی، برابر ترتیب و شرایطی که در قانون مقرر گردیده است صادر و به مودیان مالیاتی ابلاغ و در پرونده ی مختص آن موضوع ، نزد سازمان امور مالیاتی، ضبط می گردد و بیانگر تکلیف و حقوق قانونی مودی، مهلت های مقرر قانونی، میزان، دوره و نوع مالیات و جرایم مالیاتی مرتبط با مودیان مالیاتی و زمان صدور و زمان و محل ابلاغ آنهاست.

بنابراین اولاً هر مکاتبه یا برگه ای که از سوی سازمان امور مالیاتی صادر گردد اوراق مالیاتی به شمار نمی رود و ثانیاً  اگر اوراق مالیاتی فاقد امضاء مسئولین ذی ربط مالیاتی باشد از نظر قانونی اوراق مالیاتی شناخته نمی شوند و ثالثاً برگه ها و اسنادی که مودیان مالیاتی به سازمان امور مالیاتی تسلیم می کنند، مانند اظهار نامه مالیاتی، از نظر قانون مالیاتهای مستقیم اوراق مالیاتی نیستند کما اینکه ماده 178 قانون مالیات های مستقیم حتی اظهارنامه ی مالیاتی را همردیف سایر اوراق مودی، دانسته و در مورد آنها از اصطلاح اوراق مالیاتی، استفاده نکرده است.

در فصل هشتم قانون مالیات های مستقیم ایران که به بحث ابلاغ اختصاص دارد  و مشخصاً در ماده ۲۰۳ قانون مالیاتهای مستقیم ایران از اصطلاح «اوراق مالیاتی» استفاده شده است.

ماده ۲۰۳ قانون مالیات های مستقیم ایران، بیان می دارد که اوراق مالیاتی به طور کلی باید به شخص مودی، ابلاغ گردد.

انواع اوراق مالیاتی

الف) برگ تشخیص مالیات

شاید به جرات بتوان گفت این برگه مهمترین اوراق مالیاتی به شمار می رود زیرا بیانگر تشخیص سازمان امور مالیاتی در مورد وضعیت مالی و تعهدات مالیاتی مودی می باشد. برابر ماده 237 قانون مالیات های مستقم ایران سازمان امور مالیاتی بایستی در صدور برگ تشخیص مالیات نهایت دقت را به کار برد، به نحوی که برگ تشخیص مالیات باید دارای شرایط شکلی و ماهوی زیر باشد:

1- باید بر اساس مأخذ صحیح مالیاتی، صادر شده باشد.

2- باید متکی به دلایل و اطلاعات کافی، صادر گردیده باشد.

3- باید بیانگر کلیه فعالیت های مودی و درآمدهای حاصل از آن به طور صریح باشد به گونه ای که برای مودی مالیاتی، کاملا روشن باشد که در چه خصوص و به چه میزان برای او مالیات، تعیین شده است.

4- برگ تشخیص مالیات باید به امضاء مأموران مالیاتی ذیربط از جمله ممیز مالیاتی مربوطه رسیده باشد.

5- نام و مشخصات مأموران مالیاتی ای که برگ تشخیص را امضاء کرده اند باید به طور کامل و همراه با سمت آنان به گونه ای خوانا در برگ تشخیص مالیات ذکر شده باشد.

نکته:

مأموران مالیات که در تنظیم و صدور برگ تشخیص مالیات نقش داشته اند از هر جهت مسئول مندرجات برگ تشخیص و نظریات و ادله و استدلالات خود بوده و بایستی عنداللزوم، نزد مراجع قانونی و قضایی ذیربط، پاسخگوی اقدامات و تشخیص خود باشند.

ب) برگ دعوت به جلسه هیئت حل اختلاف مالیاتی

پ) رای هیئت بدوی حل اختلاف مالیاتی

(در متن ماده 247 قانون مالیات های مستقیم از اصطلاح “هیئت حل اختلاف مالیاتی بدوی” استفاده شده و در تبصره 3 همین ماده از اصطلاح “هیئت بدوی” استفاده گردیده است)

ت) رای هیئت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر (موضوع ماده 247 قانون مالیات های مستقیم)

ث) رای هیات موضوع ماده ۲۱۶ قانون مالیاتهای مستقیم

ج) رای شورای عالی مالیاتی

چ) برگ قطعی مالیات

ح) برگ اجرایی مالیات

خ) رأی هیئت موضوع ماده 251 مکرر قانون مالیات های مستقیم

د) آگهی اوراق مالیاتی در روزنامه کثیرالانتشار

ذ) شکایت دادستان انتظامی مالیاتی

ر) گواهی موضوع ماده ی 186 قانون مالیاتهای مستقیم در مورد کارت بازرگانی و پروانه کسب

ز) گواهی موضوع تبصره 1 ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم در مورد تسهیلات بانکی

ژ) مفاصا حساب مالیاتی موضوع ماده 235 قانون مالیات های مستقیم

س) گواهی وصول قبض پرداخت مالیات

ش) فهرست اعلامیه ی اشخاص بدهکار مالیاتی و مدیران آنها موضوع تبصره 3 ماده ی 186 قانون مالیات های مستقیم

انشاالله در نوشتارهای دیگر به مبحث بسیار مهم کیفیت و شرایط قانونی ابلاغ اوراق مالیاتی و چگونگی قطعیت مالیات خواهم پرداخت.

در صورتی که به انتخاب مشاور مالیاتی، وکیل مالیاتی یا مشاوره مالیاتی در زمینه های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را به s.raeisikia@gmail.com ارسال یا با شماره های 88321088 و 88323279 (گروه حقوقی برهان) تماس، حاصل فرمائید.

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments