هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

چگونگی ابلاغ رای داور و تعیین نحوه ابلاغ رای داوری یکی از مباحث با اهمیت در داوری می باشد که در این نوشتار می خواهم در قالب “شرح جریان یک داوری” به بیانی ساده و به صورت کوتاه به آن بپردازم.

تعیین نحوه ابلاغ رای داوری

طی قرارداد منعقده و بنا به تراضی طرفین در شرط داوری، مقرر گردیده بود تعیین نحوه ابلاغ رای داور، مطلقاً در اختیار داور باشد. بدون آنکه حتی به صورت تمثیلی به روش های ابلاغ رای داوری اشاره شود به صورت مطلق، قید شده بود که داور در انتخاب شیوه ابلاغ رای خود، مخیر و تام الاختیار است.

ابلاغ رای داور

داور، رای خود را از طریق اظهارنامه به یکی از طرفین به آدرسی که در قرارداد نیز وجود داشت ابلاغ کرده بود.

درخواست ابطال رای داوری

طرف مزبور به استناد ماده 485 قانون آئین دادرسی مدنی، خواهان ابطال رای داوری شد. ماده 485 قانون آئین دادرسی مدنی، بیان می دارد که اگر روش خاصی برای ابلاغ رای داور، پیش بینی شده است داور باید به همان روش، عمل کند. همچنین بیان داشته که اگر غیر از این باشد، داور باید رای خود را از طریق دفتر دادگاه ذیصلاح، ابلاغ نماید.

پس از طرح دعوی ابطال رای داور، دادگاه تشکیل جلسه داد و توضیحات طرفین را دریافت نمود و چون در قرارداد بین طرفین، تعیین نحوه ابلاغ رای داور، کاملاً در اختیار داور، گذاشته شده بود دادگاه، دعوی خواهان را وارد تشخیص نداد.

به موجب این رای، در حقیقت، صحت ابلاغ رای داور از طریق اظهارنامه به تایید دادگاه رسید.

از نظر من نیز بیان اختیار داور برای انتخاب شیوه ابلاغ رای داوری، مورد تاکید است. البته توصیه می کنم در شرط داوری، به چندین روش ابلاغ رای داوری به صورت تمثیلی، تصریح شود. رعایت این توصیه نه تنها هیچ اشکالی ایجاد نمی کند بلکه می تواند مانع ایرادات و ابهامات احتمالی شود.

در صورتی که به انتخاب داور یا وکیل یا مشاوره در زمینه های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را به s.raeisikia@gmail.com ارسال یا با شماره های 88321088 و 88323279 (گروه حقوقی برهان) تماس، حاصل فرمائید.

صادق رئیسی کیا

بیستم مردادماه 1396

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments