هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

به مبارکی!! بررسی های لازم را انجام داده اید. به این نتیجه رسیده اید که راه اندازی یک کسب و کار یا توسعه کسب و کاری که دارید شما را ناگزیر به ثبت شرکت سهامی خاص در اداره ثبت شرکت ها می کند.

چون می دانید که حداقل تعداد سهامدار برای ثبت یک شرکت سهامی خاص، برابر قانون تجارات ایران، سه نفر می باشد اکنون با دو شخص دیگر که مورد اعتماد و وثوق شما هستند و پس از برآوردهای لازم و دقیق، آنها را برای طی یک مسیر طولانی، انتخاب کرده اید و با آنها به توافق رسیده اید که یک شرکت سهامی خاص را با سرمایه اولیه یک میلیون ریال (حداقل سرمایه اولیه لازم برای ثبت یک شرکت سهامی خاص) به ثبت برسانید.

بنابراین؛ خوب است بدانید که مراحل ثبت یک شرکت سهامی خاص در ایران به طور کلی، به شرح زیر خواهد بود:

1- تشکیل یک گروه حداقل سه نفره  از کسانی که قصد شراکت و سرمایه گذاری برای تاسیس شرکت سهامی خاص را دارند.(بهتر است تعداد سهامداران شرکت سهامی خاص از همان ابتدا 5 نفر باشند)

این سه نفر برای اینکه بتوانند شرکت سهامی خاص، تاسیس کنند:

الف) نباید بدهی مالیاتی داشته باشند.

ب) نباید بدهی بانکی و محدودیتی برای افتتاح حساب بانکی داشته باشند.

ج) نباید سوء پیشینه کیفری داشته باشند.

د) نباید به موجب حکم قطعی دادگاه از عضویت در هیات مدیره یا قبول مدیرعاملی شرکت ممنوع شده باشند.

ه) نباید محکومیت مالی داشته باشند.

و) باید دارای کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت باشند. (برای آقایان)

2- با دو نفر از دوستان و آشنایان که از بستگان درجه یک نباشد برای گماردن آنان به عنوان بازرس اصلی و بازرس علی البدل شرکت به توافق برسند.

3- پیش از شروع عملیات اجرایی ثبت شرکت سهامی خاص، بر روی میزان سرمایه اولیه شرکت و درصد سهام خودتان، موضوع فعالیت، ترکیب هیات مدیره، نام شرکت، بانکی که می خواهید در آن افتتاح حساب کنید، محلی که می خواهید به عنوان دفتر کار شرکت معرفی کنید و … با شرکای دیگر، توافق نمائید. (اینها نکاتی بسیار مهم هستند. دقت بفرمایید)

حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص در ایران، فعلاً یک میلیون ریال است. اگر بنا به مصالح قراردادی یا بانکی، ناگزیر به ثبت شرکت با سرمایه بالا نمی باشید توصیه می کنم سرمایه اولیه شرکت را در حد ده تا یکصد میلیون ریال در نظر بگیرید.

4- هر شرکتی در هنگام ثبت در اداره ثبت شرکت ها ناگزیر به معرفی یک نشانی به عنوان دفتر مرکزی شرکت است. یک محل را به عنوان دفتر کار شرکت در نظر بگیرید که اولاً ز جهت سند و مالکیت، مطمئن بوده و کاربری تجاری یا اداری داشته باشد نه کاربری مسکونی و ثانیاً آماده خریداری یا آماده اجاره با سند رسمی، بنام شرکت باشد.

5- تصویر شناسنامه، کارت ملی و کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت و کد پستی سه سهامدار (قبلاً اشاره داشتم که بهتر است 5 سهامدار باشید) و دو نفری که به عنوان بازرس اصلی و علی البدل هستند را آماده داشته باشید.

6- افرادی که قرار است آنها را به عنوان عضو هیات مدیره معرفی شوند با مراجعه به دفاتر پلیس + 10 اقدام به درخواست صدور گواهی عدم سوء پیشینه نمایند.

7- به سامانه ثبت شرکت های سازمان ثبت اسناد و املاک ایران به نشانی http://irsherkat.ssaa.ir/Design/Establishment.aspx وارد شوید و گزینه پذیرش تاسیس را انتخاب نمایید. نکته قابل تذکر در این بخش آن است که حتماً تلفن همراه و ایمیلی که مرتبا مورد بازبینی شما هست را در سامانه وارد کنید زیرا پیام ها و ایمیل های ارسالی برای شما در حکم ابلاغ کتبی اداره ثبت شرکت ها به شمار می رود و باید به آنها توجه داشته باشید.

8- ردیف های مورد نظر را انتخاب و تکمیل نمایید. در ردیف نوع شخصیت حقوقی “شرکت سهامی خاص” را انتخاب و ردیف های بعدی را تکمیل کنید.

9- به طور مثال اگر خودتان تصمیم به ثبت شرکت سهامی خاص گرفته اید و کار را به وکیل نسپرده اید در ردیف “سمت متقاضی” گزینه “اصیل” و در ردیف “سمت امضا کننده دفتر” گزینه “احدی از مدیران” و در ردیف “وضعیت توکیل امضاء کننده” گزینه “با حق توکیل ولو کرارا” را انتخاب نمایید. مراحل و فرایندهای ثبت شرکت سهامی خاص در سامانه ثبت شرکت ها را به همان ترتیبی که آمده است با تکمیل ردیف ها و ارائه اطلاعات لازم، طی کنید و نهایتاً اسناد و مدارک مورد درخواست را بارگذاری نمایید.

اگر در جریان هر یک از مراحل پیشبرد کار با اشکال یا ابهامی مواجه شدید می توانید از طریق تلگرام مشکل یا ابهام مورد نظر را با گروه ثبتی کیا به شماره 09031527617 به صورت پیامک یا با ارسال تصویر در جریان بگذارید و راهنمایی بگیرید.

10- در مرحله تعیین نام شرکت، ممکن است بین سه تا 10 روز زمان برای بررسی از سوی اداره ثبت شرکت ها نیاز باشد. چاره ای جز سپری شدن این زمان نخواهید داشت.

11- به پیامک ها و مکاتباتی که از سوی سامانه ثبت شرکتها به تلفن همراه و ایمیل شما می آید توجه داشته باشید و اقدامات و مراحل مورد درخواست را به فوریت انجام دهید.

12- آماده افتتاح حساب بانکی بنام شرکت در شرف تاسیس در بانک مورد نظر خود باشید.

13- آماده امضاء و ارسال مدارکی باشید که قبلا در سامانه ثبت شرکت ها بارگذاری کرده اید. این مدارک باید از طریق واحدهای پستی مورد تایید اداره ثبت شرکت ها ارسال و بارکد پستی مربوطه دریافت و در سامانه ثبت شرکت ها وارد شود. این مرحله دقت زیاد لازم دارد.

توصیه می کنم در این مرحله، اگر با اشکال یا ابهامی مواجه شدید از طریق تلگرام مشکل یا ابهام مورد نظر را با گروه ثبتی کیا به شماره 09031527617 به صورت پیامک یا با ارسال تصویر در جریان بگذارید و راهنمایی بگیرید.

14- پس از طی مراحل فوق، شرکت سهامی خاص، با نام و موضوع فعالیتی که شما خواسته اید به ثبت رسیده و آگهی تاسیس آن در روزنامه رسمی کشور منتشر و سپس به نشانی ثبت شده برای شما ارسال می گردد.

توجه داشته باشید که ثبت شرکت سهامی خاص در ایران اگر نیازمند صدور مجوزهای خاص برای فعالیت نباشد بین سه هفته تا یک ماه، زمان نیاز دارد.

15- به محض ثبت شرکت، شما می توانید اقدام به آغاز فعالیت های اقتصادی و تجاری که در اساسنامه شرکت، قرار داده اید یا برای آن از مراجع ذیربط مجوزهای لازم را دریافت نموده اید بنمائید (انجام بعضی فعالیت ها همانند چاپ و نشر، علاوه بر اینکه باید در اساسنامه شرکت، درج شده باشند نیاز به مجوز از مراجع ذیصلاح دارد) ولی توصیه اکید دارم اقدامات زیر را پیش از آغاز فعالیت شرکت انجام دهید:

الف) پلمپ دفاتر قانونی

ب) اخذ کد اقتصادی از امور مالیاتی

د) ثبت نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده (در صورت نیاز)

ه) تشکیل پرونده مالیاتی

و) دریافت کارت بازرگانی (اگر قصد واردات و صادرات دارید)

برای انجام امور فوق نیز می توانید از راهنمایی و خدمات گروه ثبتی کیا بهره بگیرید. بدین منظور می توانید درخواست خود را به شماره 09031527617 به صورت پیامک ارسال فرمایید تا مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

در صورتی که به انتخاب وکیل یا مشاوره در زمینه های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را به s.raeisikia@gmail.com ارسال یا با شماره های 88321088 و 88323279 (گروه حقوقی برهان) تماس، حاصل فرمائید.

صادق رئیسی کیا

سیزدهم خردادماه 1396

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments