هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 4 دقیقه

هشدار: پیش از آغاز نوشتار،  به اشخاصی که نوشتارهای من در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون پیوند سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر گونه ای منتشر می کنند متذکر می شوم که چشم به راه عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه نوشتارهایم باشند.

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

در ششم دی ماه 1395 از سوی انجمن جامعه، ورزش و فرهنگ به سخنرانی پیرامون بررسی ساختار باشگاههای ورزشی کشور، دعوت شدم.

آنچه در این نوشتار، تقدیم خوانندگان گرانقدر سایت شخصی صادق رئیسی کیا می نمایم بخشی از سخنرانی من در انجمن موصوف است که البته با بهره گیری از تجارب شخصی و مطالعاتم و نیز مطالب مطروحه در جلسه، تکمیل و ویرایش شده است.

ساختار سازمانی، سازوکار و پیشرانه ای است که مدیریت، برای سازماندهی عملیات و برنامه های سازمان، بکار می گیرد. بنابراین، ساختار سازمانی، یک ابزار برای سازماندهی است نه یک هدف و نه یک، اصل و مکانیسم غیر قابل تغییر. مدیر باید توان و اختیار لازم برای ترمیم، بازطراحی و نوسازی ساختار سازمان به ویژه در مواردی که ساختار سازمانی، مانع پیشبرد سازمان به سوی راهبردها و اهدافش گردیده است را دارا باشد. مدیری که درک درستی نسبت به ساختار سازمانی و کارائی و نقش آن نداشته باشد یا به بهره گیری حرفه ای از ساختار سازمانی برای پیشبرد سازمان، مسلط و چیره نباشد یا تسلیم ساختار سازمانی ویرانگر و نادرست شود امکان ایجاد دگرگونی در سازمان و فرصت دستیابی به اهداف متعالی را نخواهد داشت.

ورزش، صنعتی است که مبتنی بر رقابت، سرعت، علایق هواداری و سرمایه اجتماعی می باشد. در طراحی و اجرای ساختار سازمانی باشگاه های ورزشی، اگر بایسته های زیر، رعایت گردیده باشد ساختار سازمانی خواهد توانست باشگاه ورزشی و مدیران باشگاه را برای دستیابی به اهدافش، یاری رساند:

1- ساختار سازمانی باشگاه ورزشی باید سازگار با محیط خودش باشد و بتواند با محیطی که در آن اجراء می شود ارتباط و تعامل سازنده و پیشبرنده، برقرار نماید.

2- ساختار سازمانی باشگاه ورزشی باید برای راهبردها و عملیات باشگاه، راهگشا باشد و خود تبدیل به یکی از موانع پیش روی راهبردها و عملیات باشگاه ورزشی نگردد.

3- ساختار سازمانی باشگاه ورزشی باید برای منابع انسانی باشگاه (که سرمایه اصلی هر سازمانی به شمار می روند) دارای جاذبه قوی و زمینه ساز شکوفایی و تامین کننده هم افزایی باشد.

4- ساختار سازمانی باشگاه ورزشی باید برای ذینفعان باشگاه، از جمله هواداران و شرکای اقتصادی و حامیان مالی (اسپانسرها) در جهت تامین حداکثر علایق و نیازهای آنان، امیدوارکننده و در جهت جلب همسویی و همکاری بیشتر آنان با باشگاه ورزشی، ترغیب کننده باشد. یک ساختار سازمانی دوستانه خواهد توانست به طور همزمان، خشنودسازی ذینفعان و تعالی باشگاه ورزشی را به حداکثر برساند.

5- ساختار سازمانی باشگاه ورزشی، نباید نافی حقوق سهامداران و مالکان باشگاه ورزشی و مانع دستیابی آنان به اهدافشان از سرمایه گذاری در باشگاه ورزشی باشد.

6- ساختار سازمانی باشگاه ورزشی باید تقویت کننده سرمایه اجتماعی و منافع جمعی در محیط خود باشد و با ارزش های زیست محیطی، نیازها، هنجارها، آرمان ها، دغدغه های اجتماع و مشکلات مردم، پیوند برقرار نماید و بتواند با نتایج پژوهش های علمی و دیدگاههای دانش محور، تعامل برقرار نماید.

7- ساختار سازمانی باشگاه ورزشی باید نسبت به برند و چهره های بزرگ باشگاه، همچون پشتیبان قوی، عمل کند و تسهیل کننده ارتقاء برند باشگاه و حامی چهره های بزرگ باشگاه باشد نه اینکه برند باشگاه را با نارسائی ها و موانع درون خود، افول دهد و چهره های بزرگ باشگاه را نادیده بگیرد و آنها را از باشگاه ورزشی دور کند.

8- ساختار سازمانی باشگاه ورزشی باید نسبت به رقبا و شرایط رقابت، حساس و چابک باشد نه اینکه شرایط و فرصت های رقابت را از باشگاه ورزشی بگیرد و باشگاه ورزشی را به دیوان سالاری، سوق دهد و حرکت آن را کند نماید.

9- ساختار سازمانی باشگاه ورزشی باید نسبت به حضور و فعالیت داوطلبان ورزشی، راهگشا و جذاب باشد و شرایط حضور طیف ها و سطوح مختلف داوطلبان ورزشی در فعالیت های باشگاه را فراهم نماید.

10- ساختار سازمانی باید به فلسفه وجودی باشگاه ورزشی و مفاد اساسنامه آن، پای بند بوده و تامین کننده اجرای همه موارد مندرج در اساسنامه باشگاه ورزشی باشد.

11- ساختار سازمانی باشگاه ورزشی باید شفافیت مالی و اطلاعاتی در باشگاه ورزشی را به عنوان یکی از مهمترین سرمایه های اجتماعی و ارزش های برند یک سازمان در صنعت ورزش، حداکثرسازی و از یک نظام رسانه ای و اطلاع رسانی کارآمد، پشتیبانی نماید.

12- ساختار سازمانی یک باشگاه ورزشی باید از حضور بانوان در فعالیت ها و برنامه های باشگاه پشتیبانی و شرایط عملی آن را تامین نماید.

13- ساختار سازمانی باشگاه ورزشی، علاوه بر اینکه به حیطه بندی و تقسیم کار همه عوامل دست اندرکار باشگاه ورزشی، می پردازد به ویژه باید نقش، کارکرد، وظایف، مسئولیت ها و اختیارات هیات مدیره را به دقت، حیطه بندی نموده و تکلیف اختیارات و مسئولیت های مدیرعامل باشگاه را نیز به طور کامل، روشن نموده باشد. رفع تداخل نقش و رفع تعارضات مخرب بین هیات مدیره و مدیرعامل باشگاه ورزشی، باید در ساختار سازمانی باشگاه ورزشی به گونه ای دقیق و شفاف، تعیین تکلیف شده باشد.

14- ساختار سازمانی باشگاه ورزشی باید مسیر حرکت و چگونگی نقش آفرینی باشگاه ورزشی در روند جهانی شدن را مورد توجه قرار داده باشد.

در صورتی که به مشاوره در زمینه ی یادداشت ها و نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه مند، بودید درخواست خود را به s.raeisikia@gmail.com ارسال یا با شماره های 88321088 و 88323279 (گروه حقوقی برهان) تماس، حاصل فرمائید.

صادق رئیسی کیا

دهم دی ماه 1395

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments