هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 4 دقیقه

هشدار: پیش از آغاز نوشتار،  به اشخاصی که نوشتارهای من در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون پیوند سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر گونه ای منتشر می کنند متذکر می شوم که چشم به راه عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه نوشتارهایم باشند.

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

در شهرها، مناطق و محدوده هائی که شهرداری ها مستقر شده اند پس از آنکه احداث ساختمان به پایان رسید مالک، باید از همان مرجعی که پروانه احداث بنا را صادر کرده یعنی از شهرداری، درخواست صدور گواهی پایان کار نماید تا پس از بازدید مامور و کارشناس فنی شهرداری، مشخص شود که ساختمان مورد نظر، برابر نقشه تصویب شده، احداث گردیده است یا خیر و مشخص شود که در ساخت آن، مقررات قانونی و فنی مربوط به ساختمان سازی، رعایت شده است یا خیر؟

پس از احراز مطابقت بنا با پروانه و نقشه صادره و پس از احراز رعایت مقررات قانونی و فنی مربوطه، شهرداری با طی یک فرایند اداری و فنی، اقدام به صدور پروانه پایان ساختمان که در اصطلاح به آن، گواهی پایان کار گفته می شود می نماید.

صدور گواهی پایان کار ساختمان بدین معنی است که از لحاظ مقررات فنی و شهرسازی و از نظر شهرداری و سازمان های ذیربط قانونی، ساختمان احداث شده، مورد تائید می باشد.

ادارات ثبت اسناد و املاک، برای تنظیم و صدور صورتمجلس تفکیکی، بیش از هر چیز به گواهی پایان کار ساختمان، توجه دارند و اصولاً تا زمانی که گواهی پایان کار ساختمان، از سوی شهرداری، صادر نگردد امکان تنظیم صورتمجلس تفکیکی، بوسیله اداره ثبت اسناد و املاک، وجود ندارد و تا زمانی که صورتمجلس تفکیکی، وجود نداشته باشد امکان صدور سند مالکیت مجزی برای هر یک از واحدهای احداث شده در ساختمان وجود ندارد.

به هنگام معاملات و نقل و انتقال ساختمان های دارای سند مالکیت، دفاتر اسناد رسمی، قانوناً مکلف هستند اولاً از ممنوع المعامله نبودن طرفین معامله و ثانیاً از بازداشت نبودن ملک (ساختمان) و ثالثاً از فقدان تخلفات ساختمانی و رابعاً از وصول مالیات نسبت به معامله مورد نظر، اطمینان حاصل کنند و در این راستا استعلامات لازم را از ادارات و سازمان های ذیربط، بعمل می آورند بنایراین باید در نظر داشته باشیم که اصولاً دفاتر اسناد رسمی، نسبت به ساختمان ها و املاکی که دارای سند رسمی مالکیت، نیستند امکان ثبت سند و نقل و انتقال آن را ندارند و از سوی دیگر در مورد ساختمان ها و املاک دارای سند نیز، دفاتر اسناد رسمی، مکلف هستند با استعلام از شهرداری، از اینکه ساختمان مورد معامله، دارای گواهی پایان کار و فاقد تخلفات ساختمانی باشد اطمینان حاصل نمایند.

بنا به مراتب بالا می توان گفت، گواهی پایان کار، پیش نیاز صدور سند برای ساختمان است و وجود سند، پیش نیاز انجام معامله ساختمان در دفاتر اسناد رسمی است.

اخذ گواهی پایان کار ساختمان، وظیفه مالکین ساختمان یا قائم مقام قانونی یا وکیل قانونی آنان می باشد.

اگر مالک یا مالکین ساختمان، علیرغم تعهدات قراردادی خود از اقدام برای دریافت گواهی پایان کار، در قبال اشخاصی که ساختمان را پیش خرید، کرده اند خودداری نمایند خریداران می توانند الزام آنها را به ایفای تعهدات قراردادی از جمله الزام به اخذ پایان کار از شهرداری، از طریق مراجع قضائی، مطالبه کنند.

چند نکته زیر، را هم در نظر داشته باشید:

1- برابر قانون پیش فروش ساختمان، قراردادهای پیش فروش ساختمان باید در دفاتر اسناد رسمی، تنظیم گردد.

2- در صورت وجود تخلفات ساختمانی، پرونده به کمیسیون ماده 100 شهرداری ها ارجاع می شود و صدور گواهی پایان کار ساختمان، منوط به اجرای رای کمیسیون ماده 100 شهرداری ها می باشد.

3- اگر رای قطعی کمیسیون ماده 100 شهرداری ها دایر بر تخریب بنا باشد قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری خواهد بود.

4- در مناطقی که شهرداری ها مستقر نیستند یا در خارج از محدوده و حریم قانونی شهرها می باشد صدور پروانه احداث ساختمان و گواهی پایان کار ساختمان، به طور کلی زیر نظر وزارت کشور (دهیاری ها، بخشداری ها، فرمانداری ها، استانداری ها) می باشد.

5- تعهد فروشنده به اخذ پایان کار یا گواهی عدم خلاف ساختمان، باید به روشنی و با ذکر تاریخ دقیق سررسید و ضمانت اجرای دقیق، در قرارداد بین فروشنده و خریدار، درج شده باشد تا اقدامات قضائی احتمالی را با قوت و استحکام بیشتری همراه نماید. همچنین باید در قرارداد منعقده، تاریخ دقیقی را برای حضور در دفتر اسناد رسمی جهت انتقال سند (پس از اخذ پایان کار) تعیین و حتی دفترخانه اسناد رسمی را هم مشخص کنید و در صورتی که فروشنده در تاریخ مقرر در دفتر اسناد رسمی تعیین شده حاضر نشد از دفترخانه معین شده، گواهی عدم حضور فروشنده را دریافت کنید. این بدان معنی است که در آن تاریخ، خودتان باید از ابتدای ساعت اداری تا پایان وقت اداری، در دفتر اسناد رسمی معین شده با همراه داشتن مدارک و باقیمانده ثمن و…حضور یافته باشید و گواهی حضور خود را نیز دریافت کنید.

6- اگر فروشنده ساختمان، از حضور در دفتر اسناد رسمی برای انتقال سند ساختمان یا سند ملک، سر باز زد الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی، هنگامی مثمر ثمر و قابل انجام خواهد بود که گواهی پایان کار ساختمان، صادر شده باشد بنابراین اگر مطمئن شده اید که فروشنده، اقدامی برای اخذ پایان کار ساختمان، ننموده است در اقدامات قضائی و خواسته دعوی خود باید الزام فروشنده به اخذ پایان کار، از شهرداری را همراه با الزام وی به تنظیم سند رسمی، مد نظر داشته باشید.

به یادداشت های مرتبط با این موضوع در سایت شخصی صادق رئیسی کیا که در زیر این یادداشت آمده رجوع و آنها را مطالعه فرمائید. یقیناً به دانش و مهارت های کاربردی شما خواهد افزود.

در صورتی که به مشاوره در زمینه ی یادداشت ها و نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده علاقه مند بودید درخواست خود را به raeisikia@yahoo.com ارسال یا با شماره های 88321088 و 88323279 تماس حاصل فرمائید.

صادق رئیسی کیا

26 شهریورماه 1395

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

3.8 9 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

148 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

ممنون از شما به واسطه اطلاع رسانیتون.

سلام ملکی ویلایی در شهر جدید هشتگرد خریداری کرده ام . در پایان کار اولیه و در پایان کار بعدی بنای ذکر شده بیش از بنای احداثی است. یعنی 20 متر زیر زمین احداث نشده است . منتها فروشنده در طبقه همکف (کلا همکف و یک خر پشته است )10 متر اضافه احداثی دارد . یعنی در کل بنای احداثی 13 متر کمتر از پایان کارها است . اخرین پایان کار هم تابستان 97 صادر شده و باز شهرداری همان پایان کار اولیه را که مشکل داشته تایید کرده است . حال سوال من این ایا من میتوانم برای بنای احداثی موجود پایان کار بگیرم یا باید جریمه بدهم .من بعد از خرید متوجه این موضوع شدم .ممنون

درود
ملکی با پایان کار دائم فروخته ام
حالا که زمان محضر رسیده خریدار از ما طلب پایان کار جدید کرده
آیا حرف ایشان قابل پیگیریست؟

سلام
من ویلایی خرید کردم که سند شش دانگ زمین را دارد ولی در رابطه با بنای آن چیزی در سند قید نشده است آیا این امر عادی است و یا باید در خانه های ویلایی هم در سند در مورد بنا چیزی ذکر شده باشد.
با تشکر فراوان
جوکار

با عرض سلام خسته نباشید
ما بتازگی یک واحد از شش واحد آپارتمان رو خریداری کردیم اما زمان تنظیم مبایعه نامه فروشنده شفاها تاریخ پایانکار و قدمت ملک را ۱۷ سال ساخت اعلام کردند و بعد از واریز چک اول پایانکار را تسلیم دفتر املاک نمودند ک مشخص شد ملک ۲۰ سال ساخت میباشد
آیا میشود از طرف من معامله را فسخ کنم بدون آنکه ۲۰% کل ثمن معامله که درمبایعه نامه ذکر کردیم را پرداخت کنم؟
و اینکه آیا میشود ادعای ضرر و زیان از فروشنده کنم و از ایشان شکایت کنم؟
یا قیمت کل معامله را پایین بیاورم؟

باسلام ملکی رافزوختیم هنگام سندزدن متوجه شدیم پایان کارتفکیک نشده وبرای کل ساختمان است دفترخانه اعلام کردبرای سندزدن مشکلی نیست اماخریدارقبول نمیکند باتوجه به اینکه همسایه هابرای تفکیک همکاری نمیکنند وکپی سندنمیدهند تکلیف چیست آیاخریدارحق حضورنیافتن برای سندزدن دارد؟

سلام من میخوام ملکی رو بخرم که پایان کار نداره و سند تفکیک نشده فروشنده عنوان کرده که تا ۲۰ روز دیگه پایان کار رو میگیرم میشه تو مبایعه نامه شرط گذاشت که اگه تا زمان مقرر پایان کار توسط فروشنده گرفته نشه معامله فسخ میشه؟

سلام.ملکی را ساخته ام وگواهی پایان کار از شهرداری دریافت نموده ام.ملک مذکور زیر مجموعه شرکت تعاونی ارتش بوده است .در پی استعلام اداره ثبت شرکت تعاونی طلب مبلغ سیزده میلیون تومان بابت هزینه خدمات قسمتی ازملک که تجاری شده رانموده است ومن از روی ناچاری پرداخت نمودم.پس از مراجعه به شهردار محترم شهر ایشان گفتند با مراجعه به وکیل به دلیل گرفتن پول بعد از پایان کار اقامه دعوی کنم .میخواستم بدونم قانون در این باره چی هست.

سلام وقت بخیر پدرم قصد فروش منزلشونو دارند خونه کلنگی هست و پایان کار اولیه هنگام خرید را از خریدار نگرفته میخواد مراجعه کنه و پایان کار را بگیره ی مورد دیگه هست که بعد از خرید خونه چند سال بعد تغییراتی داخل خونه انجام داده میخواستم بدونم برای فروش خونه میتونه موقع خرید اگر خریدار مشکلی نداشته باشه پایان کار به عهده ایشون باشه و ی سوال دیگه که چطور بدون گرفتن پایان کار میشه سند به نام زد؟

سلام سن ساختمان کجای سند نوشته شده؟ سند تک برگ است

درود
ممنون که راهنمایی میکنید
ملک تجاری از سازنده ای خریدم که کل مجموعه دارای ۳ بلوک ۴۰ واحدی هستش واین مجتمع بصورت مشارکتی بنا شده و سازنده اول بلوک انتهایی رو نیمه تمام رها کرده و سازنده ای که من ازش خرید کردم دو بلوک ۴۰ واحدی رو در شرف اتمام داره . مغازه در زیر بلوک اول رو به خیابان مجتمع هست که سازنذه در مبایعه نامه تنظیمی متعهد به دریافت سند شده ولی گفته که تو جواز ساخت مغازه ذکر نشده و جریمشو پرداخت میکنه و سند میزنه و تمام اون ۸۰ واحد رو که ساخته تعهد سند داده ، دو سوال از خدمتتون داشتم اول اینکه بلوک انتهایی که نیمه تمام مونده آیا سازنده ما میتونه پایان کار اون دو بلوک ۸۰ واحدی رو مجزا بگیره و سند بزنه؟؟ دوم اینکه تو قرارداد مشارکت بین سازنده و مالک زمین اشاره ای به تجاریهای زیر مجتمع نشده آیا سازنده میتونه مغازه رو بسازه و تحویل بده ؟؟

سلام ملکی خریدم که دارای 3 واحد میباشد اما بعد از سند متوجه شدم که در پشت بام آبارتمان نیم واحدی ساخته شده است به گفته فروشنده به انداه 20 متر سند دارد اما روی پشت بام نزدیک به 40 متر ساختمان ساخته است و متاسفانه امکانات رفاهی خودرا مثل لوله آب و برق ودیگر را از نمای ساختمان عبور داده آیا حق اعتراض دارم حداقل جهت خلافی و اضافه ساخت و همچنین بابت نمای ساختمان لطفا مرا راهنمایی کنید

سلام
کارشناس بانک قراره بیاد خونه رو ببینه چقد زمان میبره تا بیاد ؟آیا راهی برای پیگیری هست که بدونیم این مرحله انجام شده یانه؟شاید اومده ولی کسی نبوده خونه

با سلام، آپارتمان ۱۵ ساله که دارم پایان کار و سند می باشد و وام مسکن هم دریافت کرده بودم که تسویه شده، اما پایان کار مشخص نیست دست کیه ، حالا برای دریافت وام جعاله از بانک پایان کار خواستند ، آیا پایان کاری که در همان پرونده دریافت وام مسکن نزد همان شعبه بایگانی می باشد کافی نیست؟ اگر نیست چه اقدامی باید کرد و یا اگر قصد انتقال سند داشته باشم پایان کار رو از کجا باید بگیرم ؟

با سلام
بنده یک واحد آپارتمان رو میخوام بفروشم در هنگام مراجعه با خریدار به بانک مسکن متوجه شدم پلاک ثبتی در سند با پلاک ثبتی در صورتجلسه تفکیکی مغایرت داشته و پلاک ثبتی در صورت جلسه تفکیکی قطعه اول و دوم یکی می باشد لطفا راهنمایی کنید چکار باید انجام بدم(پلاک ثبتی قطعه اول 29377و قطعه دوم 29377 هستش که در سند 29378 ثبت شده و این درست می باشد.)

سلام من ملکی رو خریدم که مجوز ساخت نداشته وفقط اوقاف داشته حالا فروختم واوقافم بنام من نبوده طرف آوردم وکلات تام داده تا اوقاف بنام خریدار کرده حالا خریدار میگه باید جریمه های شهرداری شما بپردازید در صورتی که من تو مبایعه نامه توافق کردیم که فروشنده فقط موظف هست اوقاف بنامش کنه که من کردم حالا رفته شکایت کرده از شما راهنمایی میخوام با کمال تشکر ممنون

سلام علیکم
ملک مسکونی واقع در تهران با سال ساخت ۱۳۴۰ و بازسازی شده سال ۸۷ خریداری کرده ام. سند دفترچه ای تحویل و سند تکبرگ دریافت کرده ام. اکنون برای دریافت وام نیازمند پایان کار هستم که متاسفانه وجود ندارد. در سند محضری / سند قطعی غیرمنقول
شماره پایان کار شهرداری و تاریخ پایان کار ثبت شده است. محضر مطابق قانون استعلام شهرداری را دریافت کرده است.
آیا برای دریافت وام نیازمند مراجعه به شهرداری و اخذ نامه پایان کار المثنی ( در صورت امکان ) هستم یا اینکه سند تک برگ کفایت میکند؟

با سلام
یک دستگاه آپارتمان پیش خرید کردم که دارای وام بانکی اجاره به شرط تملیکه آیا قبل از گرفتن پایان کار توسط فروشنده میتونم اقساط رو پرداخت کنم؟ و در صورت پرداخت نشدن اقساط دیرکرد و جریمه به عهده کدوم طرف معامله است؟

سلام خسته نباشید من یه دو طبقه بالایه پیلوت ساختم بدون مجوز،بعد از ساخت رفتم شهرداری برا امتیازات شهرداری جریمه کرد،و این جریمه رو پرداخت کردم،حالا میخوام برم برا سند،برا سند باید پایان کار بگیرم،حالا سوال من اینجاست ب ملکـ من که خارج از ضوابط شهرداری بالا رفته پایان کار داده میشه یا کلا بیخیال سند بشم؟

سلام.مغازه ای راکه میخواهیم بفروشیم وحدودا3متر بایدعقب نشینی کندوپایان کار هم ندارد…دقیقاچه مواردی رابایددرقولنامه ذکرکنیم که بعداخریدار ادعای حقوقی نداشته باشد?درموردعقب نشینی آیاشماره استعلام نامه شهرداری لازم است یاباید درقولنامه بنویسیم عقب نشینی دارد و متراژ تعیین بکنیم یانکنیم?

سلام و با تشکر از مطالب مفیدی که ارائه میکنید.
شما تنظیم قولنامه بدون ارائه پایان کار توصیه میکنید ، این کار چه گرفتاری هایی به دنبال دارد؟
زمان لازم برای گرفتن پایان کار ملک قدیمی و بدون نقشه مهندسی معمولا چقدر است؟
قصد خرید ملک دارم ولی اطلاعات کافی ندارم مایل به شرکت در یک دوره آموزشی املاک و قوانین مرتبط با نقل وانتقال املاک هستم.
شما دوره آموزشی در شهر مشهد دارید؟

با سلام من ۳ ماه پیش خانه آپارتمانی گرفتم که اطلاع نداشتم خانه پایان کار ندارد اخیرا متوجه شدم، برای گرفتن پایان کار الان باید چیکار کنم؟ممنون

سلام وقت بخیر؛آیا موبایعنامه وجهه قانونی دارد؟درصورت نبود سند از طریق پایان کار میشه موبایعنامه نوشت و خرید کرد؟

سلام
من بهمن ماه سال ۹۶ یه واحد آپارتمان خریدم که فروشنده پایان کار و بقیه مدارک رو ارائه داد. حالا در خرداد ماه ۹۹ من میخوام همون خونه رو بفرشم. آیا همون پایان کار که فروشنده من گرفت و سند به نام من خورده رو الان میتونم استفاده کنم؟