هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

هشدار: پیش از آغاز نوشتار،  به اشخاصی که نوشتارهای من در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون پیوند سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر گونه ای منتشر می کنند متذکر می شوم که چشم به راه عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه نوشتارهایم باشند.

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

مدیرعامل سابق باشگاه راه‌آهن در یادداشتی نوشت:

تلاش فکری و عملی برای دخل و تصرف و اصلاح غیر شفاف و غیر دموکراتیک در اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال تبدیل به چالشی بزرگ در فوتبال ایران شده است

گروه ورزشی «نسیم»، صادق رئیسی‌کیا کارشناس مدیریت ورزش در یادداشتی که در اختیار «نسیم» قرار داده است درخصوص انتخابات فدراسیون فوتبال مسائلی را بیان کرده است که به شرح زیر است:

فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در آستانه انتخاباتی متفاوت، قرار گرفته است.

اصرار مدیریت فعلی بر حفظ کرسی قدرت و مقاومت در برابر تغییرات و نیازهای اجتماعی، فنی و ساختاری، دقیق نبودن راهبردها و مواضع وزارت ورزش برای جاری کردن تدبیر و امید در فوتبال، تشدید تعارضات صدا و سیما با فوتبال در مورد حق پخش تلویزیونی، کمبود اطلاع رسانی و کمبود شفافیت نسبت به ابعاد مالی مرتبط با عملکرد فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ فوتبال و ادامه بخشی از ابهامات و اختلافات در مورد صورت های مالی، روشن نبودن وضعیت دقیق پرداختها و دیون و مطالبات فدراسیون فوتبال و باشگاهها، کم و کیف قرارداد تبلیغات محیطی فوتبال و اصلاحات و تغییرات آن، تعارضات و چالش های  مربوط به قرارداد نسبتا سنگین با سرمربی تیم ملی فوتبال، طرح بعضی ابهامات و چالش ها در مورد نحوه تامین مالی تیم ملی امید و چگونگی لحاظ آن در بودجه فدراسیون فوتبال و… فقط بخشی از همه تعارضات، چالش ها و موانع موجود در شرایط کنونی فوتبال ایران است.

در صدر این تعارضات و موانع البته باید به تحلیل شدت تعارضات و موانع برآمده از  اساسنامه کنونی فدراسیون فوتبال و ضرورت‌ها و مقتضیات اصلاح آن در چند سال پیش توجه نمود.

اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال هر چند توانست در یک مقطع، پیوند فوتبال ایران با خانواده جهانی فوتبال را حفظ کند اما از آنجا که بعضی از مدیران و اداره کنندگان فوتبال نخواستند یا نتوانستند ماهیت مقطعی و کارکرد موقتی آنرا درک کنند تبدیل به چالش و تعارضی بزرگ در خانواده ورزش و فوتبال ایران شده است. نحوه برخورد، بهره برداری، استناد و تفسیر مدیران و اهالی فوتبال از اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال، منافع و هنجارهای ملی کشور در فوتبال را در معرض تهدید قرار داده است.

تلاش فکری و عملی برای دخل و تصرف و اصلاح غیر شفاف و غیر دموکراتیک در اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال (که در واقع با رویکرد خروج از شرایط بحران و با ماهیتی موقت، تنظیم گردیده) به منظور استمرار مدیریت یک فرد یا یک گروه از یک سو و عدم تلاش فکری و عملی برای روزآمد نمودن اساسنامه فدراسیون فوتبال و منطبق ننمودن آن با مقتضیات و نیازها و شرایط جدید کشور از سوی دیگر را باید شدید ترین تعارض در درون فوتبال ایران محسوب کرد و این تعارض البته مانع بزرگی برای تحرک و توسعه فوتبال کشور در شرایط کنونی نیز به شمار می آید.

در وهله بعد، عدم پیاده سازی یک نظام کارآمد برای شفافیت مالی و کم توجهی به پیاده سازی نظام کارآمد برای انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را باید دومین تعارض و چالش محوری و شدید در بین اهالی فوتبال تلقی نمود.
فقدان این نظامات، نیز ناشی از عدم باور و یا نا آشنایی مدیران فوتبال ایران به ارزش و کارکرد این گونه سامانه هاست.

بر طرف نمودن سایه ترس از احتمال تعلیق فدراسیون فوتبال از سوی مراجع بین المللی و سلب فرصت از افرادی که ورزش و مسئولین ورزشی کشور را با توسل به حربه احتمال تعلیق فدراسیون فوتبال ایران، به چالش می کشند و نیز حاکمیت نظام شفاف مالی و نظام کارآمد انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، زمانی ممکن خواهد شد که از یک سو اهالی فوتبال، منافع ملی را بر منافع شخصی و طیفی خود ترجیح دهند و از سوی دیگر مسئولین و دلسوزان فوتبال کشور، این عرصه را به حال خود رها نکنند و به جدیت بدنبال جاری کردن تدبیر و امید در فوتبال و نیز بدنبال روزآمد نمودن ساختار و موازین فوتبال ایران باشند.

به امید آنکه مسئولین و دلسوزان فوتبال در آستانه انتخابات فدراسیون فوتبال، چند مقوله مهمی را که بر شمردیم بیش از پیش، مورد عنایت قرار دهند.

صادق رئیسی کیا
ششم دی ماه 1394

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments