هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

هشدار: پیش از آغاز نوشتار،  به اشخاصی که نوشتارهای من در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون پیوند سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر گونه ای منتشر می کنند متذکر می شوم که چشم به راه عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه نوشتارهایم باشند.

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

ماده ۱۳۴ قانون مالیات های مستقیم تصریح نموده که “درآمد باشگاه ها و موسسات ورزشی دارای مجوز از سازمان تربیت بدنی حاصل از فعالیت های منحصرا ورزشی از پرداخت مالیات معاف هستتند.”

به گزارش خبرگزاری مهر، ماده ۱۳۴ قانون مالیاتهای مستقیم یک آئین نامه اجرایی هم دارد که در واقع جزئیات مربوط به چگونگی و موارد اعمال معافیت موضوع این ماده را باید در آیین نامه اجرایی آن دنبال کرد.

ماده ۳ آئین نامه اجرائی ماده ۱۳۴ قانون مالیات های مستقیم تصریح نموده است که “منظور از فعالیت های ورزشی، آن نوع فعالیت و رشته ورزشی است که بر اساس مجوز مرجع ذیربط تعیین می شود و توسط باشگاه ها و موسسات ورزشی انجام می پذیرد.”

بر اساس مقررات مذکور، باشگاه های ورزشی برای اینکه بتوانند از معافیت مالیاتی مد نظر قانونگذار، بهره ببرند باید شرایط زیر را تامین کنند:

۱- باشگاه ورزشی به عنوان شخصیت حقوقی در قالب شرکت یا موسسه در اداره شرکت ها ثبت شده باشد.

۲- باشگاه یا موسسه ورزشی از وزارت ورزش و جوانان مجوز فعالیت دریافت نموده باشند. این مجوز ناظر به مجوز برای اصل فعالیت باشگاه است و با مجوزی فعالیت ورزشی که باشگاه یا موسسه ورزشی باید برای هر یک از فعالیت های ورزشی اش دریافت کند متفاوت است.

۳- فعالیت مشمول معافیت، باید منحصرا ورزشی باشد بدین معنی که از طرف وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ورزشی ذیربط برای آن مجوز صادر شده باشد و مقررات مالیاتی نیز آن را بعنوان فعالیت منحصراً ورزشی به رسمیت شناخته باشد.

بعنوان مثال فرض کنید یک باشگاه ورزشی برای فعالیت در فوتبال از وزارت ورزش و جوانان مجوز فعالیت دریافت می کند ولی با این مجوز نمی تواند در لیگ فوتبال فعالیت کند مگر اینکه جهت اخذ مجوز شرکت در لیگ فوتبال از طریق فدراسیون فوتبال اقدام و مجوز لازم را دریافت کرده باشد.

در این فرض و برابر تبصره یک ماده ۳ آئین نامه اجرائی ماده ۱۳۴ قانون مالیات های مستقیم درآمدهای باشگاه مذکور که ناشی از فعالیت در فوتبال باشد مانند درآمد ناشی از فروش بلیت، درآمد ناشی از حق پخش تلویزیونی، درآمد ناشی از تبلیغات، درآمد ناشی از حق آموزش و تربیت بازیکن، درآمد ناشی از انتقالات و ترانسفر و معاوضه ورزشکار با باشگاههای ورزشی، فروش لوازم متضمن نشان و یا مشخصات باشگاه و همچنین کمک های دریافتی باشگاهها و موسسات ورزشی از دولت و یا موسسات دولتی برای انجام خدمات ورزشی مشمول معافیت مالیاتی خواهد بود.

۴- برابر تبصره ماده ۱۹۳ قانون مالیات های مستقیم، برخورداری از معافیت مالیاتی برای باشگاه ها و موسسات ورزشی منوط به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد قانونی مقرر می باشد.

۵- برابر تبصره ماده ۱۹۳ قانون مالیات های مستقیم، برخورداری از معافیت مالیاتی برای باشگاه ها و موسسات ورزشی منوط به اخذ دفاتر قانونی پلمپ شده و تسلیم ترازنامه و حساب سود و زیان در مواعد قانونی می باشد.

بر اساس تبصره ۱ ماده ۳ آئین نامه اجرائی ماده ۱۳۴ قانون مالیات های مستقیم فعالیت ها و درآمدهای باشگاه ها و موسسات ورزشی در موارد زیر مشمول معافیت مالیاتی نخواهد بود:

الف) درآمد ناشی از فعالیت های ورزشی فاقد مجوز.

ب) درآمد ناشی از کمک های دریافتی از اشخاص غیر دولتی.

ج) درآمدهای ناشی از فعالیت های اقتصادی باشگاه.

                                                                                                         صادق رئیسی کیا

                                                                                                         نهم مردادماه 1394

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments