هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

 هشدار: پیش از آغاز نوشتار، به اشخاصی که نوشتارهای من در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون پیوند سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر گونه ای منتشر می کنند متذکر می شوم که چشم به راه عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه نوشتارهایم باشند.

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

در روز یکشنبه بیست و چهارم خرداد 1394 طی گفتگوئی که در برنامه فرهنگ و ورزش از رادیو ورزش پیرامون انتقاد پذیری و بایسته های نقد و زاویه نقد داشتم پرسش ها و دیدگاههائی مطرح گردید و من متقابلا مباحث و پاسخ هائی را عنوان کردم که به نظرم رسید انتشار کلیات گفتگوی انجام شده به اضافه دیدگاههایم پیرامون موضوع فوق به توسعه ظرفیت نقد و تحقق نقد کارکرد گرا و دلسوزانه کمک می کند.

1- از حیث نقد پذیری و وجود قابلیت عملی انتقاد، هیچ حوزه ای جلوتر از حوزه ورزش نیست.

نقد رویدادها، عوامل، رفتارها، نتایج و مسئولان در حوزه ورزش در شرایط فعلی بیشتر و گسترده تر (حتی در حدی که قابل مقایسه نیست) نسبت به حوزه های سیاسی، فرهنگی، دینی و اجتماعی و اقتصادی انجام می شود.

یک مدیر، یک رویداد یا یک رفتار ورزشی در معرض نظارت های رسانه ای فراوان و انواع نقدها و حتی شکسته شدن حریم شخصی و قانونی قرار می گیرد و حتی بهای ناممکن دانستن نقد یا پر هزینه بودن نقد در حوزه های دیگر را هم می پردازد.

2- اهالی ورزش عموما از تحمل بیشتری نسبت به دیگر اقشار در مقابل انتقادهای رسانه ای برخوردار هستند و کمتر کارشان به شکایت علیه یکدیگر کشیده می شود.

در عوض سابقه و تجربه نشان داده مثلاً بعضی مسئولان و افراد در قوه مقننه و مجریه هنگامی که نقدشان به رسانه ها کشیده شده باشد تحمل کمتری نشان می دهند و زود به شکایت علیه یکدیگر و منتقد متوسل می شوند.

3- نقدهای فعلی در حوزه ورزش تا حدود زیادی غیر کارکردی و مخرب است و متوجه اهداف و ارزش های اصلی در ورزش نیست.

از این جهت نقد در ورزش عقب تر از نقد در سایر حوزه ها است و نیاز به عمیق تر شدن بینش و ارتقاء سطح آگاهی و دانش مسئولان و کارکنان اجرائی ورزش دارد.

4- از حیث زاویه نقد لایه ها و رده های مختلف در خانواده ورزش هم باید گفت عدم اطلاع رسانی درست و تعاملات ضعیف درون خانوادگی و نیز عمیق نبودن دانش و اطلاعات بعضی از افراد و رده ها در ورزش باعث زاویه های تند نقد نسبت به همدیگر و تخریبی شدن نقدها در ورزش شده است.

بدان امید که الگوی نقدهایمان غیر تخریبی و کارکردی شود و بدین ترتیب، مسئولانمان را به سمت اداره بهینه امور و کشورمان را به مقصد آبادانی و مردممان را به سر منزل همدلی و هم افزائی و انسجام رهنمون گردد. انشاالله

صادق رئیسی کیا

بیست و چهارم خرداد 1394

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments