هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

هشدار: پیش از آغاز نوشتار،  به اشخاصی که نوشتارهای من در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون پیوند سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر گونه ای منتشر می کنند متذکر می شوم که چشم به راه عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه نوشتارهایم باشند.

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

خصوصی سازی سرخابی ها سرانجام در سال 1393 به میدان پیاده سازی رسید.

واگذاری بخش یا تمامی از سهام آنها به پیشکسوتان خواسته ای است که از سوی شماری از افراد مطرح می شود و چالش های زیر در مورد آن متصور است:
1- تا کنون تعریف و ضابطه روشن و قانونی برای شناسایی و تمایز پیشکسوتان سرخابی ها از دیگر دوستداران آنها و از افراد و اقشار دیگر نداریم.

2- این دو باشگاه ماهیتاً موسسه یا شرکت سهامی با مقدار معدودی سهم الشرکه یا سهام هستند. اصولا ورود افراد جدید به حیطه مالکیت و مدیریت در یک موسسه با محدودیت و قواعد خاص مواجه است و یا اینکه یک شرکت سهامی، تعداد مشخص و معدودی  سهام دارد که معمولا به اندازه تعداد زیاد پیشکسوتان نیست.

بنابراین به لحاظ ساختار حقوقی، وضعیت فعلی این دو باشگاه امکان سهامدار کردن انبوه پیشکسوتان را فراهم نمی کند.

3- برابر تعاریف قانونی فعلی و از نگاه عرفی، پیشکسوت در یک باشگاه وزشی همچون کارگر یا کارمند و مدیر در یک بنگاه صنعتی برای واگذاری  اولویت و ترجیح پیدا نکرده است و حق ترجیحی پیش کسوت در باشگاه ورزشی برای دریافت سهام از پشتوانه قانونی معتبر برخوردار نیست.

4- عملاً تعداد زیاد پیشکسوتان و حضور جمع کثیری از افراد که عموماً آشنائی چندانی با کیفیت برگزاری، روش تصمیم گیری، حقوق و تعهدات خود در مدل شخصیت حقوقی با ماهیت سهامی ندارند برگزاری مجمع عمومی صاحبان سهام و اداره آن را با سختی و پیچیدگی مواجه می کند.

5- وجود سلایق و طیف های فکری و رفتاری مختلف در بین پیشکسوتان حصول اتفاق، در اخذ تصمیمات مهمی همچون انتخاب هیات مدیره و تصویب بودجه و تدوین و تصویب راهبردهای باشگاه را با چالش و حتی توقف روبرو می کند.

6- الگوی رفتاری رایج در سالهای اخیر در بین بعضی از پیشکسوتان سرخابی ها مجادله و موضع گیری افراد و طیف های مختلف آنان در مقابل هم یا در مقابل تیم مدیریت اجرائی باشگاه یا در مقابل کادر فنی تیم بوده است.
پیشکسوتانی که نقش سهامدار و صاحب رای پیدا کرده باشند و از چنین الگوی رفتاری پیروی کنند علاوه بر آنکه کاهش ارزش و اعتبار برند باشگاه را به زیان دیگر پیشکسوتان رقم می زنند اداره باشگاه را از موضع صاحب حق رای به مخاطره و چالش دچار خواهند کرد.

7- متشکل نبودن پیشکسوتان و پراکندگی جمعیتی و فکری آنان در الگوئی که فرد به فرد بر سهام و مدیریت سرخابی ها دست یابند به یکپارچگی مالکیت و  و وحدت مدیریت سرخابی ها آسیب وارد خواهد کرد.
الگویی که بر اساس آن پیش کسوتان سرخابی ها ابتدائاً در یک شرکت سهامی یا شرکت تعاونی متشکل و منسجم شوند و سپس سپردن بخشی از مالکیت سهام سرخابی ها به آنان می تواند به جای مالکیت فرد به فرد پیشکسوتان سرخابی ها بر سهام آنان ترجیح داشته باشد.

صادق رئیسی کیا

هیجدهم خردادماه 1394

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments