هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

 هشدار: پیش از آغاز نوشتار،  به اشخاصی که نوشتارهای من در روزنامه ها یا روی سایت شخصی یا وبلاگهایم را بدون ذکر منبع و بدون پیوند سایتم یا وبلاگهایم به نام خود یا دیگری به هر گونه ای منتشر می کنند متذکر می شوم که چشم به راه عواقب قانونی انتشار غیر مجاز و بدون اجازه نوشتارهایم باشند.

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

ورزش در سطح همگانی، در نقش حفظ سلامت و نشاط ملت، یکی از وظایف و دغدغه های دولت و تحت اداره دولت و نهادهای عمومی است. تامین و تفریغ بودجه آن نیز غالبا بوسیله دولت و نهادهای عمومی صورت می گیرد.

ورزش در سطح حرفه ای اما، عموماً تحت مالکیت و اداره اشخاص بخش خصوصی است. نقش دولت و نهادهای عمومی و حتی نهادهای ورزشی ملی و بین المللی مانند فدراسیون ها و کنفدراسیون ها در این سطح، سیاست گذاری و نظارت است.

تامین مالی ورزش حرفه ای نیز از محل درآمدهای مرتبط با حامیان مالی، درآمدهای مرتبط با برگزاری مسابقات، درآمدهای مرتبط با حق پخش و حقوق رسانه ای و تصویری، درآمدهای مرتبط با فروش محصولات ورزشی، درآمدهای مرتبط با تبلیغات محیطی، درآمدهای مرتبط با حق آموزش و تربیت بازیکنان که از نقل و انتقال بازیکنان حرفه ای حاصل می شود و بعضی درآمدهای دیگر صورت می گیرد.

تمام ذینفعان ورزش حرفه ای اعم از سهامداران، حامیان مالی و اسپانسرها، متقاضیان تبلیغات محیطی در ورزش حرفه ای، شبکه های تلویزیونی پخش کننده مسابقات، مدیران باشگاهها، مربیان و کارهای فنی، بازیکنان و داوران و تماشاگران و… نیاز و علاقه روزافزون دارند که در محیط و ساختاری، شفاف به فعالیت بپردازند زیرا به تجربه دریافته اند که اعتماد مردم، دولتها، نهادهای عمومی، نهادهای مالی و مالیاتی به صنعت ورزش، جزء بایسته های بازار و از سرمایه های اصلی و دست مایه های مهم تجاری شدن و حفظ ارزشهای تجاری در ورزش حرفه ای است.

بنابراین بسیار مهم است که فدراسیون های ورزشی کشور و باشگاههای ورزشی حرفه ای به سرعت و به کامل ترین وجه ممکن، نسبت به شفاف سازی درآمدها، هزینه ها و صورتهای مالی خود و انجام حسابرسی مالی منظم از طریق موسسات معتبر و تخصصی حسابرسی بر اساس استانداردهای مالی و حسابرسی ورزشی اقدام نمایند.

وزارت ورزش و جوانان نیز بایستی اهتمام و نظارت ویژه بر پیاده سازی صحیح این برنامه داشته باشد و دانشگاهها و مراکز آموزش کاربردی کشور نیز تربیت و آموزش متخصصان مالی و حسابرسی ورزشی را مورد توجه قرار دهند.

از سوی دیگر به اقتضاء آنکه ورزش حرفه ای در بستر اقتصاد و تجارت، مفهوم و زمینه وجود پیدا می کند فدراسیون ها و باشگاههای ورزشی باید تقویت جنبه های غیر ورزشی از جمله جنبه های اقتصادی، تجاری، بازاریابی و حقوقی خود را مورد توجه قرار دهند و محیط و چشم انداز فعالیت خود را هر چه بیشتر در معرض حضور بنگاههای اقتصادی قرار داده یا فرایندهای فعالیت خود را به گونه ای طراحی و سازماندهی کنند که در کنار دستاوردها و رقابت های ورزشی به دستاوردها و حمایت های مالی و درآمدهای بیشتر برای تامین هزینه های رو به افزایش ورزش حرفه ای نائل گردند و وابستگی خود به کمکهای دولت و نهادهای عمومی را کاهش دهند.

فدراسیون ها و باشگاههای ورزشی کشورمان ناچار هستند شفافیت هر چه بیشتر مالی و تجاری سازی گسترده در ساختار خود را به عنوان پیش نیاز اصلی حرفه ای شدن، جاری سازند و اگر نه، از کورس رقابت در عرصه های داخلی و بین المللی جا خواهند ماند.

این نوشتار، نخست در صفحه 15 روزنامه آرمان روز یکشنبه دهم اسفند ماه 1393 چاپ و سپس روی سایت شخصی صادق رئیسی کیا منتشر گردید.

 به یادداشتهای مرتبط با این موضوع در سایت شخصی صادق رئیسی کیا که در زیر این یادداشت آمده رجوع و آنها را مطالعه فرمائید. یقیناً به دانش و مهارتهای کاربردی شما خواهد افزود.

در صورتی که به مشاوره در زمینه ی یادداشت ها و نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده علاقه مند بودید درخواست خود را به raeisikia@yahoo.com ارسال فرمائید.

صادق رئیسی کیا

دهم اسفند ماه 1393

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments