هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

تاکنون در نوشتارهای متعدد، مباحث مربوط به صدور چک و چگونگی افتتاح حساب و اخذ دسته چک، بایسته های صدور چک، بایسته های دریافت چک، نشانه چکهایی که نقد نمی شوند را مطرح کرده ام.

در این نوشتار، قصد دارم بخشی از مسئولیتهای قانونی و عرفی مدیران شرکت ها در صدور چک، را مورد اشاره قرار دهم تا بدین ترتیب مدیران شرکت ها آگاهی بیشتری نسبت به مسئولیت های قانونی و عرفی خود در صدور چک پیدا کنند.

همچون همیشه، کوتاه بودن، کاربردی و تا حدودی ساده بودن نوشتار را رعایت نموده ام و امیدوارم مورد بهره برداری مدیران شرکت ها و کوشندگان (فعالان) اقتصادی قرار گیرد.

1- مسئولیت مدنی و تضامنی مدیران شرکت که از حساب شرکت، چک صادر و امضا کرده اند به همراه مسئولیت شرکت، در قبال دارنده چک.
2- مسئولیت کیفری مدیران شرکت که موجب عدم پرداخت وجه چک صادره از سوی شرکت شوند در قبال دارنده چک.
3- مسئولیت مدنی مدیران شرکت که پشت چک را به عنوان ضامن یا ظهرنویس امضاء کرده اند در قبال دارنده چک.
4- مسئولیت مدنی جبران ضرر و زیان ناشی از صدور چک بدون محل در قبال دارنده چک و در نهایت در قبال شرکت و صاحبان سهام.
5- مسئولیت مدنی و تضامنی پرداخت جریمه تأخیر تأدیه وجه چک در قبال دارنده چک.
6- مسئولیت کیفری صدور چک بدون محل از سوی شرکت در قبال دارنده چک.
7- مسئولیت مدنی و عرفی تحت عنوان عدم رعایت غبطه و صرفه و صلاح و منافع شرکت در قبال شرکت و صاحبان سهام به دلیل صدور چک بی محل برای بیش از یکبار که باعث بسته شدن حسابهای جاری شرکت و عدم امکان افتتاح حساب جاری و عدم امکان اخذ دسته چک و سلب امکان اخذ تسهیلات از بانکها و کاهش درجه اعتباری شرکت و سلب امکان شرکت در مناقصه ها یا مزایده ها برای شرکت شده و عملیات پولی و مالی و حتی استمرار  فعالیت شرکت را با اخلال و دشواری مواجه نموده باشد.
8- مسئولیت مدنی ناشی از محرومیت شرکت از افتتاح حساب جاری نزد بانک ها به دلیل صدور چک بلامحل برای بیش از یکبار.

به یادداشتهای مرتبط با این موضوع در سایت شخصی صادق رئیسی کیا که در زیر این یادداشت آمده رجوع و آنها را مطالعه فرمائید. یقیناً به دانش و مهارتهای کاربردی شما خواهد افزود.

در صورتی که به مشاوره در زمینه ی یادداشت ها و نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده علاقه مند بودید درخواست خود را به raeisikia@yahoo.com ارسال فرمائید.

صادق رئیسی کیا

دوازدهم دی ماه 1393

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments