هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مدیرعامل سابق (باشگاه) راه‌‌آهن در یادداشتی تحلیلی که در اختیار «نسیم»‌ قرار داده، به بررسی کارایی و جایگاه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال پرداخته است. به گزارش «نسیم»، متن یادداشت صادق رئیسی‌کیا به شرح زیر است:

فوتبال حرفه ای، در برگزاری و انجام مسابقات از ساختار منظم، مقررات دقیق و نظام نظارتی خاصی پیروی می کند همانگونه که در مدیریت و تشکیلات، در قالب فدراسیونهای فوتبال، تابع ساختار و مقررات دقیق و منظمی است.

اساساً بهترین و کارآمدترین لیگ ها و مسابقات فوتبال، متعلق به کشورهایی است که حرفه ای ترین و کارآمدترین فدراسیونها را دارند.

از میان زیرساختهای متعددی که به کارآمدی فدراسیون فوتبال می انجامد ما در این مقوله به نقش بسیار مهم نظام های حقوقی و مالی و جایگاه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در این زمینه توجه خواهیم داشت زیرا حجم مالی، تعداد زیاد علاقه مندان، میزان اشتغال، چرخه مولد و قابلیت ایجاد ارزش افزوده در فوتبال ایران، آن را به حرفه ای شدن نزدیک ساخته و اکنون اقتضای تامین محیط و نظام مالی و حقوقی متناسب جهت ورود به مرحله حرفه ای شدن را دارد.

اساسنامه فدراسیون فوتبال، شاکله اصلی و ستون مهم فعالیت فدراسیون یادشده تلقی می شود که در آن الزامات حقوقی و مالی بالقوه مهم و مفیدی برای کارآمدی فدراسیون فوتبال پیش بینی شده است. اگر بایسته های مالی و حقوقی مندرج در اساسنامه فدراسیون فوتبال از سوی هیات رئیسه فدراسیون، بدرستی اجراء شوند و آئین نامه های مندرج در آن بطور کامل و کارشناسانه تدوین و به دقت اجراء گردد و عناصر و اجزاء مذکور در اساسنامه فدراسیون فوتبال، اختیارات و وظایف خود را بدرستی به انجام رسانند شاهد ارتقاء سطح مدیریت و بهینه شدن ابعاد حقوقی و مالی فوتبال ایران خواهیم بود.

هیات رئیسه فدراسیون فوتبال باید توجه داشته باشند که شفافیت مالی یک نیاز و ضرورت بسیار حیاتی برای فوتبال ایران است.

هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در این راستا باید به اهمیت نظام بودجه بندی کاملا مدون، شفاف و کارشناسانه توجه فوری نشان دهد و مدل مدیریت مالی فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال را به سرعت منطبق با اساسنامه فدراسیون و متناسب با اقتضائات فوتبال حرفه ای، از حالت آماتوری به حالت حرفه ای و علمی تغییر دهد و بدون هیچ ملاحظه کاری، انتشار عمومی صورتهای مالی و دریافت ها و پرداختهای فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال را جهت جلب اعتماد عمومی و آشنایی بخش خصوصی با حجم و ظرفیت مالی فوتبال ایران و به میدان آوردن جامعه دانشگاهی و بدنه کارشناسی کشور جهت نقد و تحلیل علمی آن به فوریت عملی سازد.

همچنین هیات رئیسه فدراسیون فوتبال باید نظام گزارشگری مالی فدراسیون فوتبال را برای اطمینان دهی به کلیه ذینفعان و تقویت نقاط قوت و برطرف نمودن نقاط ضعف، مبتنی بر مبانی علمی و بر پایه اطلاعات صحیح و دقیق، اصلاح کند.

نظام بودجه نویسی فدراسیون فوتبال باید بسوی برنامه محوری و شفافیت هر چه بیشتر و نظام گزارشگری مالی آن باید برای فراهم کردن زمینه نظارت و تحلیل علمی ذینفعان فوتبال، تغییر جهت بدهد.

از سوی دیگر بر اساس مراتب فوق، تدوین و بازنگری کارشناسانه تمامی آئین نامه های مربوطه از جمله آئین نامه های مالی، معاملاتی، اداری، انضباطی، حقوقی، فنی و نیز تدوین و تعریف فرایندهای انجام کار بایستی مورد توجه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال قرار گیرد زیرا این مقررات و فرایندها در حکم شاخص های ارزیابی و قضاوت برای مجمع فدراسیون فوتبال و نیز کارشناسان و اهالی فوتبال خواهد بود و بدون وجود آنها امکان ارزیابی دقیق و صحیح از فعالیتها و تصمیمات فراهم نخواهد شد.

ذینفعان فوتبال حق دارند بدانند که در فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال ایران، چند نفر و با چه تخصص هایی و مبتنی بر کدام نظام و شاخص های استخدامی بکار مشغول هستند؟

آیا متناسب با شغل خود تخصص دارند و از آموزش و تجربه مفید برخوردار هستند؟

تعداد کارکنان و میزان بهره وری و کار مفید آنان در مقایسه با دیگر فدراسیونهای آسیایی چگونه است؟

معیارهای انتخاب مدیران و مشاوران و اعضای کمیته ها و کارکنان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ فوتبال ایران چه بوده است؟

مردم، کارشناسان، دانشگاهیان، رسانه ها، اسپانسرها و همه ذینفعان فوتبال ایران حق دارند نسبت به میزان و کیفیت دستاوردهای فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال قضاوت و ارزیابی داشته باشند.

حق دارند بدانند که بودجه نویسی و عملیات مالی فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال و هزینه های آنان از چه شاخص هایی پیروی می کند و چگونه مورد تصویب و چگونه مورد حسابرسی و ارزیابی قرار می گیرد؟

و حق دارند بپرسند که هزینه های فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال نسبت به دستاوردهای آنان قابل قبول و توجیه پذیر هست یا خیر؟

و حق دارند بپرسند که اساسنامه فدراسیون فوتبال به درستی در حال اجراء هست یا خیر؟

هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، در این موارد مسئول هستند و باید مواد 34 و 35 اساسنامه فدراسیون فوتبال را بدرستی و بدقت رعایت و اجراء کنند.

 صادق رئیسی کیا

پنجم آذرماه 1393

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments