هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

فوتبال ؛ عرصه ی رقابت و یکپارچگی است. در فوتبال ، تیمی قوی تر است که از ظرفیت و توان رقابت بالاتر و انسجام ، یکپارچگی و اتحاد بیشتر برخوردار باشد.

فوتبال در خود و با خود یکپارچگی و اتحاد را به همراه دارد. از یک سو برای کسب نتیجه ی بهتر بایستی علاوه بر تکنیک خوب (ظرفیتها و استعدادهای شخصی) از تاکتیک خوب (ظرفیتها و استعدادهای گروهی) هم بهره گرفت. تاکتیک در فوتبال یعنی برنامه ای برای رسیدن به هدف که هر فوتبالیست در این برنامه نقش و وظیفه ای خاص علاوه بر نقش و وظایف عمومی بر عهده دارد. تلاش و ایفای نفش برای تحقق تاکتیک در فوتبال موجب یکپارچگی و اتحاد میشود.

هر اندازه سطح ، اندازه و گستره ی فوتبال بزرگتر می شود تاثیر آن در اتحاد و یکپارچگی نیز بیشتر می گردد. تیم فوتبال یک مدرسه یا یک محله ی کوچک برای تحقق هدفش و در اجرای تاکتیک مورد نظرش ، بازیکنان، کادرهای فنی و تدارکاتی و پزشکی و خانواده آنان و هواداران خود را حول آن هدف و تاکتیک، متحد و منسجم می کند.

تیم فوتبال یک شرکت یا گروه صنعتی و اقتصادی می تواند موجبی برای اتحاد و انسجام و هم افزایی کارکنان و مدیران و ذینفعان آن شرکت یا گروه اقتصادی و صنعتی شود و کار را برای آنان با نشاط ، سرگرمی و انرژی بیشتر همراه سازد و موجب افزایش کارایی و بهره وری شود. به یاد دارم مدیر عامل باشگاه ذوب آهن اصفهان در جریان برگزاری لیگ برتر فوتبال ایران در فصل دوازدهم در یک برنامه تلویزیونی گفت که تولید آن شرکت در زمانهایی که تیم فوتبال آنان موفقیت کسب می کند افزایش می یابد. البته تحلیل چگونگی و ابعاد تاثیرات مورد بحث و ارزیابی میزان آن مقوله ای است که باید مورد تحقیق و بررسی دقیق علمی قرار گیرد.

به همین تعبیر و ترتیب ، تیم فوتبال یک دهستان ، شهر ، شهرستان ، استان یا کشور هم میتواند یکی از موجبات انسجام و اتحاد مردم آن باشد و آنان را برای همدلی و هم افزایی آموزش و یاری دهد و همسو کند.

مراسم و جشنهایی که اقشار و گروههای مختلف مردم و دوستداران تیمهای فوتبال در نقاط مختلف بدنبال پیروزی یا کسب قهرمانی یا صعود به مرحله یا سطح بالاتر معمولاً بصورت خودجوش و با هزینه های خود برگزار می کنند جلوه ای از ایفای نقش فوتبال در اتحاد و انسجام انسانها و ملتها است. نقش مستمر و حرفه ای فوتبال و لیگ برتر فوتبال انگلیس در انسجام و اتحاد مردم انگلیس که از اقشار و ملیتهای ولزی ، اسکاتلندی ، ایرلندی هستند و یا گرد آمدن مردم منطقه کاتالانیا حول باشگاه و تیم فوتبال بارسلونا در اسپانیا مثال بارز این نقش است.

علوم ، تخصصها ، کار و کسب ها و نیازهایی که فوتبال و پیشرفت مستمر آن بدنبال خود ایجاد می کند همواره بر تعداد علاقه مندان و ذینفعان آن افزوده است و سبب شده جامعه فوتبال هر روز بزرگتر شوند و در جهت تامین اهداف و برنامه های خود گرایش به اتحاد و انسجام در قالب یک لیگ یا ملت را بیش از پیش عملی و عینی سازند.

کادرهای پزشکی ، درمانی ، فیزیوتراپها ، متخصصین تغذیه و تولید کنندگان مکمل ها و داروهای ورزشی ، بدنسازی ، تمرین دهی ، آنالیزورها ، استعدادیابهای حرفه ای ، استعدادسنجها ، متخصصین و مدیران برگزاری رویدادهای فوتبالی ، داوران و مشاوران و ارزیابها و کارشناسان داوری ، بازاریابی ورزشی با گرایش فوتبال ، فیلمبردارها و عکاسان فوتبالی ، جامعه شناسان و روانشناسان با گرایش ورزشی و فوتبالی ، مدیران و کارکنان احداث و نگهداری اماکن و استادیومهای فوتبالی ، تولید کنندگان و عرضه کنندگان البسه و تجهیزات فوتبالی ، گردشگری ورزشی و موزه های فوتبالی ، مدیران و متخصصین رسانه ای ورزشی و فوتبالی ، اسپانسرها و… از جمله افراد ، گروهها و کسب و کارهایی هستند که زنجیره بزرگ ذینفعان فوتبال را شکل می دهند و بر حجم آن می افزایند و همراه با توسعه خود و فوتبال به رشد اقتصادی و نیز افزایش زمینه ها و موجبات اتحاد و انسجام منطقه ای و ملی کمک می کنند.

به این امید که مسئولین ، متولیان ، اندیشمندان ، مدیران ، کارشناسان ، رسانه ها ، سرمایه گزاران و همه ی دست اندکاران فوتبال کشورمان به این جنبه ها و ویژگی های فوتبال هم توجه کنند و به جای آنکه پس از بروز چند ناکامی یا نقطه ضعف در فوتبال بدنبال نفی فوتبال بروند سعی کنند با توجه بیشتر و عمیق تر نسبت به کشف ظرفیتها و قابلیتهای فوتبال و استفاده بهینه از این ظرفیتها در مسیر پیشرفت و اتحاد ایرانیان اقدام نمایند.

                          صادق رئیسی کیا

                          بیست و یکم شهریور ماه یکهزار و سیصد و نود و دو

 

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

2 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

از مطالب یادداشت شخصی راجع به فوتبال و ارزش گلاب کاشان لذت بردم.به امیدموفقیت بیشتر تیم سورینت در نیم فصل دوم و کسب سهمیه آسیایی در جام حذفی.