هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

استراتژی باور و برنامه شما برای تطبیق سازمان و امورتان با محیط خارجی است. استراتژی حرکت سازمان به سمت هدف مورد انتظار را در یک نگاه کلان و البته چند وجهی تبیین می کند.

اسپانسر گیری در یک باشگاه ورزشی برای تداوم و توسعه فعالیت باشگاه امری حیاتی است. این امر مهم علاوه بر تامین منابع مالی باید به تقویت برند باشگاه و بر محبوبیت و ارزشهای آن بیفزاید. به نظر من یک استراتژی مناسب در اسپانسرگیری برای باشگاههای ورزشی ایرانی باید از اصول و نکات زیر پیروی کند:

1) اسپانسر باید درخور شخصیت و پرستیژ و جایگاه باشگاه ورزشی باشد.

2) انواع دیگر تبلیغات محصول و خدمات یک اسپانسر بایستی با فرهنگ عمومی و اخلاق حسنه جامعه ایرانی و محصول یا خدمات مورد قرارداد اسپانسری با باشگاه ورزشی سازگار باشد.

3) نوع محصول و خدمات اسپانسر نبایستی مخل سلامتی افراد و بهداشت اجتماع باشد.

بنابراین قبول اسپانسری دخانیات و خدمات و محصولاتی که به محیط زیست آسیب می رساند برای یک باشگاه ورزشی که ترویج دهنده نشاط و سلامتی است مناسب و سازگار نخواهد بود.

4) مبلغ پیشنهادی اسپانسر باید نسبت به سایرین بیشترین رقم باشد.

5) اسپانسرینگ باید به ترتیبی مورد توافق گیرد که ارتباط بین اسپانسر و مخاطبین و مصرف کنندگان مورد نظر اسپانسر را از طریق باشگاه ورزشی تقویت کند و این رابطه را کیفیت بخشد و باعث پیوند ذهنی و قلبی آنان با یکدیگر باشد و تعلق خاطر بین خدمات و محصولات اسپانسر و مخاطبین و مشتریان ایجاد کند.

6) باشگاه ورزشی از محل اسپانسرینگ در اولویت اول تامین هزینه های پروژه های بلند مدت و اساسی و توسعه ای خود را دنبال می کند در وهله دوم تامین هزینه های جاری باشگاه هدف است.

7) در جهت تقویت استراتژی اسپانسرینگ باشگاه ورزشی، بایستی بدست آوردن جایگاه های بالای جدول و پیروزی های روز افزون ورزشی به منظور تقویت برند و افزایش هواداران که هر دو سبب افزایش قدرت اسپانسرگیری باشگاه می شود مدنظر باشگاه ورزشی قرار گیرد.

8 ) در اسپانسر گیری به همسویی و هماهنگی مجموعه اسپانسرها با همدیگر توجه شود به این معنی که استراتژی و عملکرد تجاری، اعتقادی و ورزشی یک اسپانسر در تعارض و مخالفت با اسپانسر دیگر نباشد تا بدین ترتیب از قرار گرفتن اسپانسرها در موقعیت ناخواسته در مقابل هم جلوگیری شود و نارضایتی بین آنها شکل نگیرد.

9) اسپانسرهای باشگاه ورزشی باید خوش نام بوده و در مراجع قضایی و سازمان های استاندارد و حمایت از حقوق مصرف کننده و دیگر مراجعی که نقطه نظرات یا آراء یا مشورتشان با تعداد زیادی از مردم ارتباط پیدا می کند دارای پرونده و محکومیت قطعی مبنی بر نقض حقوق مصرف کننده و یا نقض استانداردها یا دارای سوایق منفی نباشند.

10) باشگاه ورزشی باید حل و فصل اختلاف احتمالی با اسپانسرهای خود با روش منحصراً داوری را مورد توجه قرار خواهد دهد و از رسانه ای شدن اختلافات با اسپانسرها که سبب کاهش ارزش و جاذبه اسپانسرینگ خواهد شد تا حد ممکن پرهیز کند.

11) اصولاً باشگاههای ورزشی که از اساس برای ترویج برند یا محصول یک اسپانسر خاص تاسیس شده اند نباید اسپانسرینگ رقبای موسس و مالک خود را قبول کنند مثلاً  باشگاه ورزشی سایپا نباید اسپانسری محصولات شرکت ایران خودرو که رقیب سایپا می باشد را بپذیرد.

                                                             صادق رئیسی کیا

                                                                هیجدهم تیرماه 1392

 

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments