هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 13 دقیقه

ورزش صنعتی است به شدت مورد توجه مردم و رسانه ها و این ویژگی به ذات و طبیعت آن که نشاط ، سرگرمی ، شور ، هیجان و سرزندگی را یکجا با خود دارد بر میگردد. توجه بسیار مردم و رسانه ها به ورزش سبب شده که فعالان و بنگاههای اقتصادی برای تبلیغ و ترویج کالا و خدمات خود و کسب سهم بیشتری از بازار نسبت به رقباء به پیوند نام و برند خود با نام و برند باشگاهها و چهره های ورزشی علاقه روزافزون نشان دهند و از این طریق رابطه و نزدیکی بیشتری با مشتریان و مصرف کنندگان کالا و خدمات خود ایجاد کرده و بدین ترتیب علاوه بر اینکه بر فروش و سود خود می افزایند درک و تصویر اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی قوی تری از برند و نام خود را در اذهان مصرف کنندگان ترسیم می کنند. در چنین شرایطی از دیدگاه کارشناسان ورزشی و رسانه ای و بازاریابی به قدری این ویژگی ورزش برجسته شده که گروهی حتی ورزش را نیز نوعی رسانه تلقی می کنند.

شرکتها و فعالان اقتصادی برای ترویج کالا و خدمات خود از طریق باشگاهها و چهره های ورزشی بایستی برابر قراردادی که عموماٌ با باشگاههای ورزشی حرفه ای و در موارد خاص با چهره ها و ستاره های ورزشی منعقد می کنند بهایی بپردازند که تعیین مقدار این بها به عوامل متعددی بستگی دارد به طوری که هر کدام از این عوامل نیز میزان تاثیر و ارزش خاص خود را دارند. وزن دهی به این عوامل و برآورد تاثیر آنها در تعیین ارزش و قدرت اسپانسرینگ یک باشگاه ورزشی خود تابع مشخصه های متعددی است که در این مقوله به برخی از آنها اشاره می کنیم.

1– پخش تلویزیونی مسابقات رسمی

بی شک پخش مستقیم یک رویداد ورزشی حاکی از اهمیت آن و موید میزان توجه بالای هواداران و کارشناسان (که خود مصرف کننده کالا و خدمات اسپانسرها و حامیان مالی ورزشی هستند) به آن رویداد است. در این بین هر چه تعداد مخاطبین و بینندگان شبکه تلویزیونی و برنامه ورزشی در حال پخش بیشتر باشد تعداد بیشتری از مصرف کنندگان و مردم با برند و کالا و خدمات اسپانسرهای باشگاه یا چهره ورزشی آگاهی پیدا خواهند کرد.

 آگاهی بیشتر مخاطبین در کنار عوامل دیگر ترویج و فروش بیشتر کالا و خدمات اسپانسر را بدنبال خواهد داشت. از جمله مشخصه های مهم در وزن دهی به این عامل می توان به پخش زنده تلویزیونی مسابقات ، میزان درآمد باشگاه ورزشی از حق پخش تلویزیونی در مقایسه با رقباء ، تعداد پخش زنده تلویزیونی در طول فصل مسابقاتی از کانالهای مختلف تلویزیونی ، تعداد پخش ضبطی مسابقات باشگاه یا چهره ورزشی ، تعداد بازپخش مسابقات و رویدادهای ورزشی باشگاه یا چهره ورزشی در طول هفته ، طول مدت مسابقه در حال پخش ، تعداد پخش صحنه های ویژه یا مصاحبه ها و میزان پوشش اخبار و رویدادهای باشگاه یا چهره ورزشی اشاره کرد.

در هر صورت از همکاری و همراهی برند و نام و نشان حامیان مالی ورزشی (که قدرت مالی برای اسپانسرینگ و نیز محصولی برای عرضه دارند) با باشگاهها و چهره های ورزشی که شهرت ، محبوبیت و پخش تلویزیونی گسترده دارند یک هم افزایی در برند و بویژه تشخص اجتماعی ویژه برای برند اسپانسر و محصولاتش نزد بینندگان و مصرف کنندگان پدید می آید.

2- تعداد تماشاگر در استادیوم در طول یک فصل

تعداد تماشاگران یک مسابقه یا رویداد ورزشی که برای تماشای میدانی و عینی یک رویداد به ورزشگاه و محل برگزاری مسابقه آمده اند نشانگر میزان جذابیت آن رویداد و توجه مردم به آن است. تماشاگران در حالی که برای تهیه بلیط تماشای مسابقه وجهی را پرداخته اند و بدین ترتیب در تامین بودجه و توسعه باشگاه محبوب خود ایفای نقش کرده اند با نشاط و هیجان و شور مسابقه هم همراه شده اند. تماشاگران در طول برگزاری مسابقه مکرراً نام و برند حامیان مالی باشگاه و چهره های ورزشی را بر روی البسه ورزشکاران ، تجهیزات ورزشی ، صندلی ها ، استادیوم ، اطراف محل مسابقه و … خواهند دید و نام اسپانسرها را به بهانه های مختلف خواهند شنید. تماشاگران همچنین فرصت خرید محصولات هواداری که به نام و نشان حامیان مالی باشگاه منقش شده را در فروشگاههای محل برگزاری مسابقه خواهند داشت.

بنابراین هر چه تعداد تماشاگران هر مسابقه و میانگین تعداد تماشاگران مسابقات یک باشگاه یا چهره ورزشی در طول یک فصل ورزشی بیشتر باشد این موضوع توجه بیشتری را از سوی مردم و رسانه ها به خود جلب خواهد کرد و بیشتر دیده شدن اسپانسرهای باشگاه را بدنبال خواهد آورد و سبب فروش میزان بیشتری از محصولات اسپانسرهای باشگاه خواهد شد فلذا این عامل در کنار دیگر عوامل بر افزایش فروش و سود حامیان مالی باشگاه ورزشی موثر خواهد بود.

3- تعداد هواداران باشگاه

هواداران باشگاه ورزشی که ارزشمندترین سرمایه و آورده باشگاه تلقی میشوند از دیدگاه حامیان مالی باشگاه ورزشی یعنی مشتری و مصرف کننده پر شور و وفادار. هواداران باشگاه ورزشی بدلیل علاقه به توسعه باشگاه تاثیر اسپانسرهای باشگاه در توسعه و توانمندی باشگاه محبوب خود را درک میکنند فلذا آنان در سطح بالاتر خودشان ترویج دهنده محصولات اسپانسرهای باشگاه خواهند بود. هر چه تعداد هواداران یک باشگاه ورزشی بیشتر باشد توجه بیشتر و بزرگتر حامیان مالی را به باشگاه ورزشی و ذخایر بالقوه آن جلب خواهد کرد و به باشگاه این فرصت را خواهد داد که از درآمد اسپانسرینگ بیشتر و پایدارتری برخوردار گردد. تعیین دقیق تعداد هواداران یک باشگاه امری است دشوار اما نسبت به گذشته راهکارهای موثر و پیشرفته ای برای آن پدید آمده که برخی آز آنها عبارت است از: تعداد کارت های هواداری صادر شده ، تعداد هوادار حاضر شده در استادیوم ها در طول فصل مسابقاتی ، تعداد هوادار ثبت شده در سایت باشگاه و …

4- حضور بازیکنان شاخص و مطرح در تیم (ستاره ها)

بدیهی است ورزشکاران و چهره های ورزشی مطرح که در سطح ملی و بین المللی موفق به کسب قله های افتخار بیشتر و بزرگتری نسبت به دیگر ورزشکاران شده اند نام و آوازه ای بزرگتر و علاقه مندان بیشتری دارند. اخبار مربوط به فعالیتها و عملکرد و زندگی آنها همواره در صدر قرار دارد. ستاره های ورزشی به این دلیل از برند و توجه ویژه برخوردار هستند. آنان از برند آوازه و جایگاه اجتماعی خاص خود برخوردار هستند.

ستاره های ورزشی میتوانند با حضور خود در باشگاههای ورزشی علاوه بر ایفای نقش در کسب مقامها و موقعیتهای بالاتر در تقویت برند باشگاه و اسپانسرهای باشگاه ( در صورت رفتار و عملکرد مثبت) نیز موثر واقع شوند. بدین دلیل امروزه باشگاههای حرفه ای ورزشی توجه خاصی به چهره سازی ورزشی و ستاره سازی دارند. سرمایه گذاری باشگاهها روی این حوزه بیشتر و گسترده تر شده و خود تبدیل به یکی از راههای توسعه درامدهای باشگاههای ورزشی شده است.

پیوند و همکاری ستاره های ورزشی با باشگاههای ورزشی پیوند آوازه و شهرت و اعتبار آنان با برند اسپانسرهای باشگاههای ورزشی را رقم میزند و افزایش فروش و سود اسپانسرها را موجب میشود. بنابراین هر چه تعداد ورزشکاران و چهره های ورزشی حاضر در یک باشگاه ورزشی بیشتر باشد بدلیل هوادران بیشتر و توجه بیشتر مردم و رسانه ها ، آن باشگاه از قدرت و توان جذب اسپانسرهای بزرگتر و قوی تر برخوردار خواهد بود.

5- حجم گردش مالی لیگ و جایگاه تیم در جدول مسابقات سه فصل قبلی لیگ مربوطه

لیگها معمولاً فرایند برگزاری منظم و به هنگام و سازمان یافته مسابقات و رویدادهای ورزشی رسمی را تدوین و مدیریت میکنند. در لیگها باشگاههای ورزشی بنا به سطح و اندازه تیمهای ورزشی خود عضویت می یابند ، برگزار کنندگان ، زمان برگزاری ، اشخاص و فعالان فنی و اقتصادی و تجاری و مالی و ورزشی دخیل در لیگ و بدین ترتیب همه عناصر و اجزای مختلف برگزاری سازمان یافته رویداد ورزشی در قالب لیگ تعیین میشوند و شکل میگیرند و مسابقات آغاز میشود. در نهایت بنا به امتیازات بدست آمده موقعیت و جایگاه تیمها و ورزشکاران عضو باشگاهها در جدول مسابقات آن لیگ معین میگردد.

هر چه حجم گردش مالی یک لیگ ورزشی بیشتر و بزرگتر باشد و موقعیت یک باشگاه در لیگ مربوطه در سطوح بالاتری قرار گرفته باشد آن باشگاه از قدرت جذب اسپانسرهای بزرگتر و موثرتر برخوردار خواهد شد. بدیهی است بهترین جایگاه و موقعیت متعلق به قهرمان لیگ خواهد بود که امکان شرکت در سطح فراملی و قاره ای و بین المللی را بدنبال قهرمانی در لیگ نیز بدست می آورد اما در لیگهایی مانند لیگ برتر فوتبال ایران که 16 عضو برتر دارد بنا به قانون بیست هشتاد و نیز بنا به امکان راهیابی حداکثر 4 باشگاه برتر ایران به مسابقات جام باشگاههای آسیا میتوان گفت کسب 4 رتبه نخست لیگ برتر فوتبال ایران مطلوبترین موقعیت و قدرت جذب اسپانسر را برای باشگاه فراهم خواهد کرد و از سوی دیگر با قرار گرفتن باشگاه در 4 رتبه نخست جدول لیگ برتر فوتبال ایران سهم بیشتری از درامد لیگ به باشگاه تعلق خواهد گرفت.

6- تعداد قهرمانی باشگاه در لیگ مربوطه در سطوح ملی ، قاره ای و جهانی

این عامل مستقل از جایگاه باشگاه در جدول لیگ مسابقات دارای ارزش و قابل توجه است زیرا قهرمانی افتخاری است که از میان تعداد زیاد شرکت کنندگان در لیگ فقط نصیب یک باشگاه میشود. این افتخار منحصر بفرد است و قابل تقسیم نیست. قهرمانی ارزشی است حماسی و شور انگیز. قهرمانی برآمده از عمیق ترین باورها به موفقیت و ناشی از عالی ترین همت ها به سوی تعالی است. قهرمانی صریح ترین نشانه موفقیت و گویاترین علامت برخورداری از هدف و برنامه متعالی برای یک باشگاه یا چهره ورزشی است.

این ویژگی ها و دلایل چنان ارزشی به قهرمانی یک باشگاه ورزشی می دهد که می توان و باید آنرا به عنوان عاملی مستقل از سایر عوامل در تعیین ارزش و قدرت برند یک باشگاه بدان توجه نمود و هر چه دفعات این قهرمانی بیشتر باشد حاکی از استواری بیشتر برند باشگاه ورزشی و موید متکی بودن آن باشگاه به استراتژی موفقیت و اصول راهبردی مدیریت است. ارزش قهرمانی و دفعات تکرار آن و شناسایی میزان تاثیر آن در قدرت اسپانسرینگ باشگاه ورزشی بایستی به ترتیب در سه سطح ملی ، قاره ای و جهانی مورد توجه قرار گیرد و برای هر سطح مقدار مشخصی از ارزش متناسب با حجم گردش مالی لیگ و سطح آن نسبت به لیگهای دیگر و سایر عوامل در نظر گرفت.

7- تعداد قهرمانی در جام حذفی

در رشته های ورزشی مانند فوتبال که بدلیل جذابیت بالا و سطوح مختلف و باشگاههای متعدد مسابقات در قالب لیگ برتر و جام حذفی و … سازماندهی و برگزار می شود این موقعیت برای باشگاهها فراهم میشود که کسب عنوان قهرمانی و راهیابی به مسابقات قاره ای و جهانی را از مسیر دومی در قالب جام حذفی تعقیب کنند که چنین موقعیتی برای باشگاهها ، مسابقات بیشتر و برای اسپانسرها فرصت ترویج و تبلیغ گسترده تر خود و محصولاتشان را فراهم می کند. مسابقات جام حذفی علاوه بر مسابقات معمول لیگ مربوطه است و کسب و تکرار قهرمانی در آن نمایش بیشتر و قوی تر اسپانسرها در سطح ملی و امکان معرفی برند و محصولاتشان از طریق باشگاهها در سطح قاره ای و جهانی را نیز سبب خواهد شد فلذا کسب قهرمانی جام حذفی بر قدرت و ارزش اسپانسرینگ یک باشگاه ورزشی می افزاید.

8- تعداد حضور در مسابقات جام باشگاه های آسیا

پس از آنکه یک باشگاه در رشته ورزشی مربوطه موفق به کسب عنوان ملی شد راهیابی تیم یا چهره ورزشی آن باشگاه به مسابقات آسیایی ممکن خواهد شد. حضور یک باشگاه در مسابقات آسیایی به معنی قدرتمندتر شدن و تقویت و توسعه برند آن باشگاه است و تکرار این حضور به تقویت برند و ترویج گسترده تر و فراملی اسپانسرهای باشگاه نیز خواهد انجامید. از جمله نمونه های عینی و موفق این عامل میتوان به باشگاههای کاله و مهرام اشاره کرد که حضور متعدد آنان در مسابقات آسیایی علاوه بر آنکه ترویج هر چه بیشتر اسپانسرهای آنها در سطح ملی را با انتشار اخبار و گزارشها و تصاویر و پخش مسابقات آنان موجب شد شناخته شدن اسپانسرهای این دو باشگاه و محصولاتشان در خارج از مرزهای ایران را نیز ممکن و تسهیل نمود. این عامل ارزش و کارکرد فراملی برای اسپانسر باشگاه ورزشی را بدنبال می آورد و از جمله برای اسپانسرهایی که کالا و خدماتشان در سطوح منطقه ای ، قاره ای و جهانی قابل عرضه است بسیار حائز اهمیت می باشد. نمونه عینی ارزش و تاثیر این عامل در توسعه برند اسپانسر، اسپانسری هواپیمایی قشم ایر در باشگاه ورزشی سورینت (راه آهن) و هواپیمایی امارات است. شرکتهایی هواپیمایی بدلیل کارکرد و دامنه فعالیت منطقه ای و جهانی می توانند از این نوع اسپانسرینگ بیشترین بهره را برای معرفی برند و خدمات خود در سطوح ملی و منطقه ای و جهانی ببرند.

حضور و تعداد حضور و استمرار حضور یک باشگاه در مسابقات قاره ای یکی از عوامل موثر در قدرت و ارزش برند آن باشگاه ورزشی است.

9- عناوین و افتخارات باشگاه

عناوینی همچون کاپ اخلاق ، بهترین گل زن یا بهترین ورزشکار ، کم حاشیه ترین باشگاه ، تعداد ورزشکاران باشگاه حاضر در تیم های ملی ، تعداد ورزشکاران ترانسفر شده ، تعداد مقالات علمی و کتابها و پروژه های علمی و تحقیقاتی طراحی و اجرا شده ، تعداد مربیان و کادرهای فنی طراز اول موجود یا تربیت شده بوسیله باشگاه ، نخستین بودن در تاسیس یا راه اندازی یک رشته ورزشی ، تعداد مدال آوران ملی و قاره ای و جهانی و … از این جهت که موید برخورداری باشگاه ورزشی از ثبات و استراتژی و هویت متفاوت و عمیق است باید در تعیین ارزش و قدرت اسپانسرینگ باشگاه مورد لحاظ قرار گیرد. ضمن آنکه وجود یا افزایش این عناوین و افتخارات باعث جذب هواداران بیشتر برای آن باشگاه یا سبب افزایش هواداران و جلب توجه بیشتر مردم و کارشناسان و رسانه ها به آن باشگاه خواهد شد.

10– رنکینگ در بین باشگاه های آسیایی و باشگاه های جهان

هر چه جایگاه باشگاه و تیمها و چهره های ورزشی عضو آن در بین باشگاههای کشور و آسیایی و جهان بالاتر باشد باشگاه از جذابیت و قدرت اسپانسرینگ بیشتری برخوردار خواهد شد. از نظر بنده بنا به قانون بیست هشتاد که یک مولفه عمومی و مهم و در عین حال ساده است اگر باشگاه در سطح ملی یا قاره ای یا جهانی در بین بیست درصد بالای رتبه بندی باشد بدان معنی است که از قدرت و ارزش بالای اسپانسرینگ برخوردار است و متناسباً هر چه در میان آن گروه از رتبه و موقعیت بالاتری برخوردار باشد از ارزش و قدرت اسپانسری بیشتری برخوردار خواهد بود.

11- رنکینگ سایت باشگاه در بین سایت باشگاهها

سایت باشگاه ورزشی بایستی متاثر از طبیعت ورزش که اوصافی همچون سرزندگی ، شور ، هیجان و رقابت جویی و جهانی بودن را با خود دارد باشد. اخبار و مواضع باشگاه ورزشی بایستی بسیار سریع در سایت باشگاه به نمایش در آید. عکسها و تصاویر بایستی متناسب با خبر و کاملاً جدید و غیر تکراری باشد. همانگونه که صحنه های ورزش تازه هستند بایستی عکسها و تصاویر منتشره در سایت باشگاه نیز تازه باشد. باشگاه ورزشی باید خبر ، مصاحبه ، گزراش ، عکسها ، فیلمها و مطالبش بوسیله مدیران و عوامل و کارکنان باشگاه تولید شده باشند. سایت باشگاه بایستی ارتباط با بازدید کننده و دریافت و نمایش دیدگاههای او و رابطه با هوداران باشگاه و ثبت نام آنان و ارسال و دریافت اطلاعات و مدارک با کاربران مجاز سایت را به شیوه ای کاملاً تعاملی و دو طرفه مقدور سازد.

سایت باشگاه باید مرجع رسمی انتشار اخبار ، تصاویر ، مواضع ، فیلمها و مبین ارزشهای باشگاه ورزشی و اسپانسرهایش باشد.

رتبه بالای سایت باشگاه در بین باشگاههای ورزشی حکایت از توانمندی کارکنان و مدیران بازاریابی ، رسانه ای و روابط عمومی باشگاه دارد و نشانگر تعداد زیاد بازدید کننده و هواداران بسیار باشگاه و تعامل مناسب باشگاه با هواداران و علاقه مندان است و موید توان نمایش و معرفی گسترده برند و محصولات اسپانسرهای باشگاه در سطح عالی می باشد.

12- سطح و مقبولیت مدیران باشگاه

مدیران یک باشگاه ورزشی در راس هرم منابع و ذخایر انسانی سازمان ، تاثیر اساسی در ترسیم نقشه راه و تدوین استراتژی باشگاه ورزشی و هدایت آن در مسیر تعالی دارند. آنان باید نگاهی همواره نگران به قهرمانی داشته باشند و روح و صلابت قهرمانی را در همه عوامل و عناصر باشگاه جاری نمایند. سطح دانش و عملکرد و مقبولیت آنان در میان کارشناسان و مدیران و مراجع ورزشی و ثبات در برنامه و رفتار ایشان میتواند باشگاه ورزشی را به عنوان یک رسانه پر طرفدار و پویا برای اسپانسرها و حامیان مالی ، همکار و شریکی با ثبات و قابل اعتماد و در مسیر رشد و تعالی نشان دهد و اعتماد اسپانسرها را برای همراهی با برند باشگاه و انتخاب باشگاه برای همکاری جلب نماید.

سطح بالای عملکرد و دانش اقتصادی و ورزشی و اجتماعی مدیران باشگاه ورزشی روابط گسترده تر آنان با مدیران و کارشناسان و همه عناصر طراز اول حوزه ورزش و اقتصاد را موجب خواهد شد و این امر توسعه ظرفیتها و قابلیتها و مقبولیت آنان در جامعه را بدنبال خواهد آورد و به اسپانسرها اطمینان خواهد داد که از طریق حمایت مالی از باشگاه ورزشی بوسیله چنین همکاران و شرکایی برند و اعتبارشان توسعه و تعمیق خواهد پیدا کرد و تعهدات باشگاه ورزشی به اسپانسر به معنی واقعی اجرا خواهد شد.

در نقطه مقابل ، مدیران سطحی ، غیر موجه و بی ثبات ، ارزشها و کارکردهای باشگاه ورزشی را در نظر اسپانسرها ضعیف و غیر قابل اعتماد خواهند نمود. به ویژه در شرایط گذار از باشگاه داری دولتی به باشگاه داری خصوصی و نیز در مسیر حرکت به سمت واگذاری امور اجرایی و عملی ورزش حرفه ای و قهرمانی به بخش خصوصی این عامل از نظر بنده آنقدر اهمیت داشت که به عنوان یک عامل مستقل و واقعاً موثر بر ارزش و قدرت اسپانسرینگ باشگاه ورزشی بیان و تحلیل شد.

13- تهرانی یا شهرستانی بودن باشگاه

تهران بدلیل برخورداری از شرایط و امکانات اقامتی (هتلی) حمل و نقل و به ویژه فرودگاهی ، پزشکی ، مالی ، پوشش تلویزیونی و رسانه ای ، تجربه و ظرفیت دانشگاهی و کارشناسی و فنی همه عناصر و عوامل موثر در طراحی و برگزاری رویدادهای ورزشی، تعداد استادیومها و اماکن ورزشی مناسب و دیگر تجهیزات و امکانات و جمعیت بسیار زیادی که در یک پهنه جغرافیایی کوچک متراکم شده و علاقه مند و هوادار ورزش هستند همواره برای علاقه مندان باشگاه داری و تیم داری و کسانی که مایل به سرمایه گذاری در ورزش هستند ویژگی و جذابیت خاص خود را دارد.

این عوامل سبب شده حتی در ارزش گذاری باشگاههای تهرانی نسبت به باشگاههای شهرستانی تفاوت فاحشی وجود داشته باشد. این تفاوت در ارزش اسپانسرینگ باشگاههای تهرانی نیز مشهود است. اسپانسرهای ورزشی علاقه دارند برند و محصولاتشان را به تعداد بیشتری از افراد در دفعات بیشتر از طریق ابزارهای قوی تر و موثرتر که همان باشگاههای ورزشی هستند معرفی کنند. تهران و باشگاههای تهرانی این خواسته و هدف را برای فعالان اقتصادی و اسپانسرها به گونه ای بهتر و بیشتر فراهم میکنند فلذا تاثیر واقعی و قابل توجه مشخصه تهرانی بودن یک باشگاه ورزشی در قدرت و ارزش اسپانسرینگ آن را نمی توان نادیده گرفت.

14- تعداد رشته های ورزشی فعال باشگاه

این عامل امکان معرفی برند و محصولات و خدمات اسپانسرها را از طریق چند رشته ورزشی فراهم می کند بنابراین باشگاههای ورزشی دارای چند رشته ورزشی فعال که اخبار و موضوعات مربوط به فعالیت آنان بدین بهانه از سوی مردم و رسانه ها مورد توجه بیشتر قرار می گیرد از قدرت و ارزش اسپانسری بالاتری برخوردار هستند.

15- تعداد آکادمی و مدارس ورزشی فعال باشگاه

دایر بودن آکادمی و مدرسه ورزشی در باشگاه موید وجود برنامه علمی و پایدار و مدون و قابل اعتماد برای آینده باشگاه ورزشی است. خانواده ورزشکاران و مدرسان و استعدادیابها و کارکنانی که در این مدارس یا آکادمی ها حضور دارند خود مشتری و مصرف کننده محصولات اسپانسرها و ترویج دهنده آنها تلقی میشوند. مسابقات و مراسمی که در این آکادمی ها و مدارس برگزار میشود همواره عده زیادی از مردم و خانواده ها و رسانه ها و نشریات را معطوف به خود نگه می دارد و فرصت معرفی بیشتر برند و محصولات اسپانسرها را از طریق تبلیغات محیطی و تلویزیونی و … بدست می دهد. از سویی ممکن است سرمایه گذارانی با معرفی استعدادهای ورزشی به این مدارس و آکادمی ها و تامین هزینه های تربیت آنان ، خود به نوعی اسپانسر باشگاه ورزشی یا استعداد ورزشی معرفی شده تلقی شوند.

بدلایل فوق برخورداری باشگاه ورزشی از مدرسه و آکادمی در ارزش و قدرت اسپانسرینگ باشگاه ورزشی تاثیر دارد.

16- تعداد بازیکن حاضر در تیم های ملی رده ها و رشته های مختلف

این عامل موید قدرت و توان استعداد پروری باشگاه ورزشی و نشان دهنده ظرفیت و قابلیت قوی ستاره سازی در آن باشگاه است و این امید را می دهد که ستاره های ورزشی باشگاه در حال حاضر و در آینده هواداران و تماشاگران و رسانه های بیشتری را متوجه فعالیتها و عملکرد باشگاه نمایند و این امر در نهایت به معرفی و ترویج بیشتر برند و محصولات اسپانسرها می انجامد.

17- برخورداری از استادیوم اختصاصی

برخورداری باشگاه ورزشی از استادیوم اختصاصی از یک سو خیال مدیران باشگاه ورزشی را برای هوادار سازی و جذب مخاطبین بیشتر آسوده میکند زیرا آنان میدانند که داشتن استادیوم اختصاصی و ثبات استقرار در یک محل ، برنامه ریزی هواداران را برای تماشای مسابقه و آمد و رفت ممکن خواهد کرد و از سوی دیگر این امکان را به باشگاه خواهد داد که با واگذاری نام باشگاه و تبلیغات محیطی در استادیوم و افزایش درآمد بلیط فروشی و فروش محصولات و خدمات هواداری از طریق فروشگاهها و مراکز خدماتی (رستوران،تالار مراسم،موزه باشگاه،تورهای گردشگری ورزشی جهت بازدید از تالار افتخارات و تلویزیون و امکانات باشگاه و…) داخل و حاشیه استادیوم شرایط مناسبتری برای توسعه باشگاه فراهم کند و گزینه های بیشتری را در اختیار اسپانسرهای باشگاه ورزشی برای معرفی برند و محصولاتشان بگذارد بنابراین داشتن استادیوم اختصاصی مجهز ، تاثیر بسیار قوی در قدرت و ارزش اسپانسرینگ باشگاههای ورزشی دارد.

18- برخورداری از کمپ تمرین اختصاصی

تبلیغات محیطی اطراف کمپ تمرین و فروش بلیط به اشخاصی که به رصد تمرین تیمها و ورزشکاران علاقه دارند و همچنین فروش نام کمپ تمرین و … خود میتواند برای اسپانسرها جذاب باشد و در ارزش و قدرت اسپانسرینگ باشگاههای ورزشی موثر واقع شود.

19- برند و فعالیت سهامداران باشگاه

شخصیت ، ویژگی ها و حتی نوع و تعدد فعالیت سهامداران و مالکین باشگاه ورزشی می تواند در ارزش اسپانسرینگ باشگاه موثر شود. همانگونه که در مقام مقایسه نمی توان تفاوتهای باشگاههای چلسی ، منچستر یونایتد و منچستر سیتی انگلستان را از این جهت با یکدیگر و نیز با دیگر باشگاههای انگلیسی نادیده گرفت. ثبات ، قدرت ، رفتار و شخصیت مالک باشگاه ورزشی بطور مستقیم و موثری در قدرت و ارزش اسپانسرینگ باشگاه ورزشی موثر واقع میشود.

                                                                               صادق رئیسی کیا

                                                         هیجدهم تیرماه یکهزار و سیصد و نود و دو

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments