اقتصاد محرم

هشدار: ذکر و باز نشر نوشتارهای من و هر نوشتاری که در روزنامه ها یا روی سایت شخصی و وبلاگهایم منتشر شده منحصراً با قید نام و نام خانوادگی ام و همراه با پیوند سایت و وبلاگهایم مجاز است.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

اقتصاد محرم

از سوگواری و یاد مصائب امام حسین (ع) به عنوان ساده ترین جنبه و صفحه ی عاشورا که بگذریم به لزوم طرح جنبه و صفحه ی متعالی آن که مبین عظمت ،شور  و شرافت ، آزادگی و حق خواهی امام حسین (ع) است می رسیم. اقتصاد محرم

لزوم طرح این جنبه و صفحه ی عاشورا نیز ناشی از تکلیف شیعه به حق خواهی و عدالت جویی و کمال طلبی است. تکلیفی که امام علی (ع) در شورای شش نفره ی عمر بدان عمل کرد و  حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) نیز به یاری خداوند آن را در حکومت جهانی خود متجلی خواهد ساخت.

اقتصاد محرم

بنابراین تایید می فرمایید که نقش و کارکرد بسیار بزرگی متوجه محرم  و عاشوراست و  ایجاب می نماید منابع قابل توجهی را مصروف این کارکرد نماییم و البته هر سال نیز منابع بسیاری را صرف زنده نگه داشتن عاشورا می کنیم.

وقتی را که روحانیون ، دانشمندان ، خطباء ، رسانه ها و مردم ما صرف تحقیق و مطالعه ، ذکر مصائب و طرح قیام امام حسین(ع) می کنند یکی از این هزینه هاست.

سه روز تعطیل رسمی در تقویم کشورمان (تاسوعا ، عاشورا ، اربعین حسینی) که ویژه ی بزرگداشت قیام امام حسین (ع) است یکی دیگر از این هزینه هاست.

انرژی،آب،سوخت،پارچه،موادغذایی،کاغذ،تجهیزات و… که هر ساله به این امر اختصاص می دهیم قطعا قابل توجه است .

البته چون آمار دقیق و قابل مقایسه ای در این خصوص بدست نیاوردم نمی توانم به ارقام و مقادیر، اشاره و استناد کنم. امیدوارم دستگاههای ذیربط مانند وزارت بازرگانی و وزارت نیرو  آمار قابل استنادی در این خصوص استخراج و ارائه فرمایند.

غرضم از طرح اقتصاد محرم جلب توجه به استفاده ی بهینه از منابع است.

انتظار می رود که خطبای ما با مطالعه ی بیشتر و عمیق تر به تبیین فلسفه این قیام و تشریح اهمیت و ذکر هنجارهایی که حضرت سید الشهداء علیه السلام آنها را ایجاد کرد و یا پاس داشت بپردازند.

شعرای ما علاوه بر ذکر مصائب امام حسین(ع) در رثای حماسه ی حسینی و عظمت و کارکرد این قیام نیز شعر بسرایند.

مداحان ما ضمن مطالعه و تقویت هر چه بیشتر اطلاعات صحیح تاریخی و مذهبی خود و علاوه بر اهمیتی که به لحن و آهنگ می دهند به آهنگ حرکت امام حسین (ع) از مبدأ تا مقصدش هم توجه کنند.

روحانیون ما به روشنگری بیشتر پیرامون شخصیت والای امام حسین (ع)و چرایی این قیام و بیان نقش شخصیت ها و عوامل مؤثر در بروز آن همت گمارند.

متولیان فرهنگ عمومی ارزشها و گنج های قیام سید الشهداء را از جنبه های مختلف و با ابزارها و روش های نوین (که مورد اقبال کودکان،نوجوانان و جوانان هم باشد) تشریح و نهادینه کنند و به تعطیل رسمی و گنجاندن آن در تقویم رسمی کشور بسنده نکنند.

هیأت های مذهبی ،مراکز دینی و دانشگاه ها و متولیان فناوری اطلاعات، اهمیت بیشتری به توسعه کتابخانه های تخصصی و الکترونیکی و پایگاه ها و محتوای اینترنتی درباره ی این قیام ارزشمند بدهند.

مسؤلین به زدودن بعضی اعمال و اندیشه های انحرافی از اطراف مراسم عاشورا اهمیت بیشتری بدهند.

چه خوب خواهد بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی با استفاده از ظرفیت های آموزش و پرورش ، صدا و سیما ، وزارت علوم و تحقیقات ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، هیأتهای مذهبی، مرکز امور مساجد ، حوزه های علمیه ، چهره های ماندگار و اساتید و فرهیختگان کشورمان ارزش ها، صفحه ها و جنبه های متعالی قیام حضرت سیدالشهدا (ع) را هنرمندانه و کارشناسانه از مهدهای کودک، مدارس، آموزشگاهها و دانشگاهها گرفته تا تولید فیلم ،سریال ، انیمیشن و بازیهای رایانه ای ، توسعه مطالعه و تحقیق پیرامون آن ( از جمله با مسابقات کتابخوانی ، مقاله نویسی، نمایشگاهها، سمینارها، ایجاد کتابخانه های تخصصی و پایگاه و محتوای اینترنتی) مطرح و نهادینه کنند و اثر بخشی هزینه ها و  اقتصاد محرم را با طرح و تبیین صفحه ی متعالی عاشورا که بیانگر عدالت جویی و کمال طلبی و حق خواهی به عنوان مهمترین عناصر حکومت شیعه  و حتی مصونیت بخش هر حکومت دیگری است افزایش دهند.

راه‌های تماس

اگر به مشاوره حقوقی یا وکیل در زمینه‌های مرتبط با نوشتارهای من نیاز داشتید یا به برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی برای خود و مدیران و کارکنان شرکتتان در موارد یاد شده، علاقه‌مند، بودید می‌توانید درخواست خود را با شماره‌های ۸۸۳۲۱۰۸۸ و ۸۸۳۲۳۲۷۹ (گروه حقوقی برهان) در میان بگذارید.

درخواست مشاوره حضوری، تلفنی، آنلاین

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
اشتراک
اطلاع رسانی برای

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments